Har haft elfirma i huset som bytt ut all el i vårt gamla 30-talshus. För att slippa riva väggar etc är vån 1 och vån 2 ihopkopplade på samma säkring vad gäller belysningen. Nu går säkringen ibland när vi drar igång dammsugaren.

Vi har då igång belysning i tre sovrum (vån 2) samt kökslampa, tv, stereo, beslysning i vardagsrum samt belysning i badrum vån 2. Enligt elektrikern bör det klara av att ha ett så stort område på samma säkring. Vad anser ni om detta?. Säkringen har ju trots allt gått några gånger. För att separera våningarna krävs en utvändig dragning till matningen av utebelysning belägen utanför ytterdörren. Här finns en 60 W lampa som går mot samma säkring.

Hur många W går att driva på en 10 A säkring? Dammsugaren är på 2200 W? Vi har fått ett nytt säkringsskåp med sk automatsäkringar, går det att sätta in större säkringar till dessa?

Ursäkta de, för de kunniga, korkade frågorna!
 
10 amp x 230volt = 2300w det är problem...
dammsugare har även en hög startström...

Det kan gå att sätta i 13 amp säkring men det måsta man räkna på. Det bästa är mer grupper!
 
Problemet är dammsugaren, den drar på tok för mycket ström i staren. Det finns tyvärr allt för många dammsugare som knäcker säkringar, det är lite svårt att förstå varför inte tillverkarna fattar att man måste begränsa startströmmarna. Att "vanligt" folk inte förstår är ju inte så konstigt och dom förleds lätt av höga siffror på effekter. En 2200 W dammsugare drar ca 10 A när den går, vid start tar den kanske 50 - 60 A och dom moderna automaterna känner snabbare än dom gamla smältsäkringarna av att det flyter för mycket ström i ledningarna och löser ut.
En lösning kan vara att sätta in "trögare" automater, inte större säkringar det borde alla elektriker kunna hjälpa till med (både råd och arbete).
 
Tokigt att inte öka på antalet grupper/säkringar när man renoverar elsystemet i huset. Gör om. Nutida elbehov är helt annorlunda än på 30-talet och automatsäkringarna bryter mer exakt/snabbare...
 
Om man bara drar ledningar i gamla rör är det inte så enkelt att få in fler grupper.
 
Lite dumt av elektrikern att inte förklara vilka begränsningar det medför att ha så mycket på en 1-fasgrupp
 
J
Om elektrikern har rör att dra i så borde han kunna dra en 3-fas grupp som matare och fördela den.
För många år sedan fick man inte göra så men nu får vi det.

problemet med dammsugaren kan kanske lösas genom att sänka sug styrkan före start.
 
Med dammsugare på 2.2kW och snart kanske ännu mer, är ju frågan om det överhuvudtaget går att använda 10A dvärgar hädanefter. Man kanske regelmässigt behöver använda 13A där gruppledningen tillåter.

Är flera grupper belastade, eller om det är väldigt varmt i centralen av andra orsaker, kan dom ju lösa för betydligt lägre ström, se Hagers datablad. Så en dvärg tål allt mellan 0.64-1.13 * märkströmmen.

Och man vill ju också ligga en bra bit under vad dvärgen tål eftersom det händer att dom går sönder av upprepad överbelastning, och det kostar pengar att byta en dvärg.

Dom förbrukare (lampor, TV) du räknar upp torde kunna summeras till i storleksordningen 500W. Det finns inget utrymme kvar för dammsugaren... Ni har inga andra uttag som kan användas?
 
Lösningen är inte att säkra upp utan att ha apparater (dammsugare) som fungerar i dom befintliga systemen. Varför går dom flesta på reklamens "budskap" och tror att "större" alltid ger ett bättre resultat?????? En dammsugare på 1800 W städar lika bra som en på 2200, det är piloten som styr och det är dennes arbete som avgör resultatet.
 
Vad är det för fabrikat på dammsugaren?
 
Kolla så att det inte är B-karaktäristik säkringar dom satt in! Säg i så fall till dom att de obarmhörligen ska bytas ut till C-karaktäristik
En B10 tolkar en ström på 10x5=50A som kortslutning och bryter på direkten. Startströmmen i en dammsugare kan mycket väl vara 70-80A i ett ögonblick vilket gör att B-säkringe löser.
En C10 är "trögare" och tolkar 100A som kortis och bryter. Klarar mkt. högre startströmmar
 
Och skulle det inte räcka med en C finns även D som klarar än högre startströmmar
 
Jag har en lite äldre dammsugare Siemens som startar mycket lätt. Först efter 2-3 sek går den på max. Alla nya bör byggas på detta sättet. Elektroniken finns i redan.
 
Bo.Siltberg skrev:
Med dammsugare på 2.2kW och snart kanske ännu mer, är ju frågan om det överhuvudtaget går att använda 10A dvärgar hädanefter. Man kanske regelmässigt behöver använda 13A där gruppledningen tillåter.
Fast då är det nog bättre att gå upp på 2.5mm2-ledningar och 16A-säkringar?

(Jag antar att du tänker på att räkna på var/när 1.5mm2-ledningar kan tåla 13A)


elmont skrev:
Lösningen är inte att säkra upp utan att ha apparater (dammsugare) som fungerar i dom befintliga systemen. Varför går dom flesta på reklamens "budskap" och tror att "större" alltid ger ett bättre resultat?????? En dammsugare på 1800 W städar lika bra som en på 2200, det är piloten som styr och det är dennes arbete som avgör resultatet.
Jag har inte provat på den skillnaden, men på (heltäcknings)mattor är det rätt rejäl skillnad mellan en acceptabelt modern och en äldre dammsugare. En såndär gammal Volta/Electrolux från mitten av 60-talet som inte har inbyggd kabelvinda är i stort sett helt oduglig för heltäckningsmattor, medan en modern dammsugare på >1500W verkar få bort all skit från heltäckningsmattor.

(Det är ju också skillnaden mellan om heltäckningsmattor är bra eller dåligt för allergiker... med en bra dammsugare så får man ur skiten ur mattan samtidigt som den kan binda damm som annars skulle virvlat runt, medan med en dålig dammsugare så odlar man allehanda kvalster å elände i mattan)...
 
En 13A dvärg och 1.5mm² går utmärkt i dom flesta fall. Givetvis räknar man på utlösningsvillkoret för extra långa gruppledningar, precis som för 10A. Väljer man en B13A-dvärg så tillåter den en längre gruppledning än 10A diazed i det avséendet. Strömvärdesmässigt har 10A diazed och 13A dvärg ganska lika krav.

(O)Lämpligheten med 16A för uttag och småapparater har vi diskuterat ett antal gånger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.