Den på bilden är från 70-talet typerna där tändstickor nämndes försvann på 40-talet.
 
Skylten och skrivaren är i bruk fortfarande.
Gammal gjuten aluminiumskylt med upphöjda bokstäver 'LIVSFARLIG anläggning VIDRÖR EJ'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Traktormatad skrivare med utskriftslogg, tidsstämpel och händelsemeddelanden på kontinuerligt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skylten har upphöjda bokstäver och är i gjuten aluminium. ålder ?

Skrivaren är från 1991-92 nånting. "Traktormatad" utskrift så man får alla händelser utskrivna i sammanhängande blad med tidsstämpel.... Var ganska vanliga vid elektroniska passersystem, då loggades kortnummer, tid och datum.
Lite nostalgi är det iallafall.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Tänkte passa på att lägga in lite av en blandning elkultur/elarkeologi och samtidigt när höstmörkret tätnar njuta lite av katodens milda varma sken. Hjälpte till med en upprustning, reparation, återstart efter lång tid i törnrosasömn av gammal utrustning med riktigt fina hantverk och med robust vattenkyld triod.

Komplex elektronisk anläggning med vattenkyld triod, kondensatorer och spolar inuti ett metallskåp, använd för återstart av äldre utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oscillatorn ville inte alltid hoppa igång riktigt och emellanåt helt missanpassat och i värsta fall löser nätmatningens 80 A säkring på någon fas sen haltar den vidare i ännu sämre driftpunkt. Efter lite undersökning blir första steget att byta en av de vattenkylda kondensatorerna i huvudsvängningskretsen den nya ljusblå med vit toppanslutning.

Interiör av gammal elektronisk utrustning med rör, kondensatorer och spolar för högspänningsapplikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från detta hållet syns även spolen för gallerkretsen upphängd i sina isolatorer och tillhörande konding den blå platta saken. Gallermotstånden är monterade på utsidan bakom spolen bortåt i bilden de alstrar en del värme och har en egen bur där.

Öppet elektriskt skåp visar gamla komponenter inklusive vattenkylda kondensatorer, spolar, diodbryggor och kontaktorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man varför delarna på andra sidan är monterade på rejäla porslinsisolatorer dvs här skapas anodspänningen 10 kV DC. Det sker via trefasbryggan byggd med seriekopplade dioder på lödtorn med snubberkondensator över varje på baksidan allt sitter stackat över trafon på pertinaxskivor, Ett par riktigt rejält utförda huvudkontaktorer skymtar också till vänster ren njutning att se mekaniska utförandet och detaljerna på såna.

Interiör av gammal elektronisk utrustning med koppar spolar, dioder, kondensatorer och reläer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Upptill spärrinduktorn för HF i anodens matning och trafon för glödspänning och så en avkopplingskondensator. Till vänster under den fina timräknaren två skyddsreläer med på platsen anpassad LC-krets dvs spolens varv klippta och lagda under en skruv där som trimning mot frekvensen man får.

Allt snurrar på fint nu igen vid ca:730 kHz på denna varianten. Nästa steg som intresserar en del av de som finns på stället är att använda den som drivare till en spole typ Nikola T av lite större dimension. Har hjälpt dem lite på vägen med hur de kan beräkna diverse parametrar för en sån och en fin toppkapacitans i form av en torus verkar de redan fått till enligt plan.

Inget för de som rätt eller orätt räds växelfält likt i diverse trådar här i närtid.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
ARJU och 14 till
  • Laddar…
Mikael_L
Först tänkte jag att det är en gammal radiosändare du grejat med. Men nu vet jag inte, när Teslaspolar kommer in i bilden.
 
Delen med spolen är bara grabbarna på platsens intresse för diverse tekniska experiment och lek i den riktningen. De ska använda den för lödning av hårdmetalldelar mot mjukare plattstänger som används för upplägg av material på utsatta ställen. Läraktiga och intresserade är de så när den kom igång passade jag på att visa i praktiken hur det ligger till med den sk Curiepunkten hos ferromagnetiska material.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Är trådarna dubbelisolerade så är det helt OK

Prottw
 
  • Invändig vy av ett rustikt rum med synliga takbjälkar, en tegelvägg, och enkla hängande glödlampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Älska
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Man kan ju dock tycka att lysrörsarmaturen skämmer bilden/rummet en hel del :surprised:
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan ju dock tycka att lysrörsarmaturen skämmer bilden/rummet en hel del :surprised:
Den ska bort när baren är färdigbyggd
 
Mikael_L
Inte så speciellt, bara lite porslin/glasglobarmaturer.
Den mest speciella är den kapslade uppe till höger. Den har jag aldrig stött på förut.

Men jag lägger upp inlägget/bilden mest för att säga att om någon vill ha dessa så kan ni komma och hämta (mötas någonstans i Uppsala). Den kapslade är en ovanlig fågel, de två väggfästena nederst i bild tror jag inte längre finns att köpa (alltså den typen).
Olika typer av gamla porslins- och glasglobarmaturer, inklusive en ovanlig kapslad armatur, på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kapslad vit porslinsglobarmatur monterad på en vit vägg, lite smutsig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Såg denna idag. Det är inte vanligt nu för tiden...
Vridskarv och verktyg för att skapa en friledningsförbindelse på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vridskarv och verktyg för elektrisk ledningsanslutning, för friledning 95mm2 och 6mm2, på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vridskarv med verktyg för friledning 95mm2
Friledning = oisolerad luftledning.
Vridskarv och verktyg för att ansluta oisolerade luftledningar på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedre för 6mm2.

Man skjuter in ledarna från varsin ände rakt igenom skarv hylsan. Sedan viker man ändarna så de inte kan åka ur, sedan vrider man verktygen åt varsit håll så hylsan blir skruvad...
 
  • Gilla
  • Wow
AndersOhrt och 9 till
  • Laddar…
Jag får bidra med lite elkultur, kanske inte riktigt en installation men det kan ändå vara intressant :)

En gammal elmotor från ASEA, ca 1930-32, trefas 220/380 1 hk, nr 543 410, 1390 rpm, 30 kg. Egentligen gick den på 127/220v, dock så den blev omlindad någon gång på 30/40-talet. Den såg ut som en redig skrothög när jag köpte den. Den gick igång felfritt, som tur var.

Gammal rostig ASEA elmotor från cirka 1930-32, omlindad för trefas 220/380V, med nytt doslock av aluminium och svart anslutningskabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Doslocket var borta sendan länge, tillverkade ett nytt av aluminium.
Efter renoveringen:
Renoverad gammal ASEA-elmotor från ca 1930 på trägolv, 1 hk, svart med mässingsskylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den går riktigt tyst! Intressant nog så är det främre lagret ett sfäriskt kullager, medans det bakre är ett vanligt kullager.
Jag har fler gamla elprylar (och installationsmaterial) som jag kanske kan visa senare.
 
  • Gilla
  • Älska
Mikael_L och 15 till
  • Laddar…
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Jag får bidra med lite elkultur, kanske inte riktigt en installation men det kan ändå vara intressant :)

En gammal elmotor från ASEA, ca 1930-32, trefas 220/380 1 hk, nr 543 410, 1390 rpm, 30 kg. Egentligen gick den på 127/220v, dock så den blev omlindad någon gång på 30/40-talet. Den såg ut som en redig skrothög när jag köpte den. Den gick igång felfritt, som tur var.

[bild]
Doslocket var borta sendan länge, tillverkade ett nytt av aluminium.
Efter renoveringen:
[bild]
Den går riktigt tyst! Intressant nog så är det främre lagret ett sfäriskt kullager, medans det bakre är ett vanligt kullager.
Jag har fler gamla elprylar (och installationsmaterial) som jag kanske kan visa senare.
Riktigt snyggt
Bra jobbat (y)
 
  • Gilla
Asbesträdd
  • Laddar…
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Jag får bidra med lite elkultur, kanske inte riktigt en installation men det kan ändå vara intressant :)

En gammal elmotor från ASEA, ca 1930-32, trefas 220/380 1 hk, nr 543 410, 1390 rpm, 30 kg. Egentligen gick den på 127/220v, dock så den blev omlindad någon gång på 30/40-talet. Den såg ut som en redig skrothög när jag köpte den. Den gick igång felfritt, som tur var.

[bild]
Doslocket var borta sendan länge, tillverkade ett nytt av aluminium.
Efter renoveringen:
[bild]
Den går riktigt tyst! Intressant nog så är det främre lagret ett sfäriskt kullager, medans det bakre är ett vanligt kullager.
Jag har fler gamla elprylar (och installationsmaterial) som jag kanske kan visa senare.
Lägg märke till malteserkorset!
Det blev inte så populärt på 40-talet för ASEA då ett vist parti i Tyskland anammat symbolen.
 
tommib
Det är inte ett malteserkors, det är en swastika (= hakkors, solkors mm)

Så här ser ett malteserkors ut.
190px-Johanniterkorset.png
 
  • Ledsen
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.