N Nova07 skrev:
useless, intressant profilnamn du har. Väl valt. Du har iofs en poäng i det du skriver. Hade jag skrivit VP rör hade jag sluppit se din kommentar. Inte det svar jag söker.
Man får formulera sig noga om man förväntar sig korrekta svar, är man slarvig i frågeställningen öppnar det upp för precis sådana svar som du uppenbarligen inte söker.
🤓
 
N Nova07 skrev:
useless, intressant profilnamn du har. Väl valt. Du har iofs en poäng i det du skriver. Hade jag skrivit VP rör hade jag sluppit se din kommentar. Inte det svar jag söker.
Ok. Jag bjuder på ett bättre svar.
Någonstans är strömmen till uttaget bruten, men på grund av att kablarna ligger intill andra spänningssatta kablar blir det en liten kapacitiv spänning när du mäter med ditt högohmiga instrument.
Inget konstigt alltså. Fortsätt felsökningen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
N Nova07 skrev:
Vi arbetar med renovering av vår nyinköpta lägenhet där huset är från 2016. Det är endast ojordade eluttag i vägg/tak. Nu till min fråga. Helt plötsligt efter att hantverkarna varit igång en stund så upptäcker vi att elen i ett av vägguttagen slutat fungera. De andra två är ok. Jag har kontrollerat kontakten och mätt spänningen och blir väldigt konfundersam när jag mäter upp ca 12,5 volt istället för 230. Min första tanke är att hantverkare råkat såga av något kabelrör i vägg. Ingen säkring har gått. Jag ska försöka se om jag kan nå fram genom tomröret och finna den blå och svarta kaveln och dra dem bakåt och se om någon av dem är av. Hur kan det vara 12,5 volt? Borde väl vara 230 eller noll i min värld.

Tacksam för alla tips

Mats
Du bör ganska enkelt kunna lista ut varifrån detta uttag är matat. Elanläggning är sannolikt ombyggd någongång, och ett vanligt sätt är att dra matningen från centralen till en takdosa. I från takdosan utgår sedan rör till strömbrytare och uttag i rummet, ofta ett enskilt rör till varje.

Men titta även efter kopplingsdosor högt upp på väggen, och var de är placerade i förhållande till elcentralen. Strömmen kan ev komma denna väg också. Om du då drar lite i trådarna så kan du kanske se att det rör sig i den andra dosan.

Med detta kan du söka dig bakåt tills du hittar avbrottet. Börja alltså med att lossa på uttaget och kontrollera att det inte finns några fel i just den dosan.
 
useless useless skrev:
Ok. Jag bjuder på ett bättre svar.
Någonstans är strömmen till uttaget bruten, men på grund av att kablarna ligger intill andra spänningssatta kablar blir det en liten kapacitiv spänning när du mäter med ditt högohmiga instrument.
Inget konstigt alltså. Fortsätt felsökningen.
Tack. Då förstår jag begreppet kapacitiv spänning och en trolig orsak till mina 12,5 volt. Felsökning fortsätter imorgon med att följa upp de två trådarna fram till eluttaget. Kanske kommer någon av dem med när jag drar lite. Om någon av dem sågats av alltså.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du bör ganska enkelt kunna lista ut varifrån detta uttag är matat. Elanläggning är sannolikt ombyggd någongång, och ett vanligt sätt är att dra matningen från centralen till en takdosa. I från takdosan utgår sedan rör till strömbrytare och uttag i rummet, ofta ett enskilt rör till varje.

Men titta även efter kopplingsdosor högt upp på väggen, och var de är placerade i förhållande till elcentralen. Strömmen kan ev komma denna väg också. Om du då drar lite i trådarna så kan du kanske se att det rör sig i den andra dosan.

Med detta kan du söka dig bakåt tills du hittar avbrottet. Börja alltså med att lossa på uttaget och kontrollera att det inte finns några fel i just den dosan.
Bra tips. Jag ska kontrollera de dosor som finns. Inga syns i tak, men har noterat några högt upp på vägg.
 
Redigerat:
Hej alla, Återkopplar hur det gick med felsökningen om någon skulle vara intresserad. Allt har lösts sig. Tidigare tips om kapacitans tog mig rätt väg. Började med att kontrollera att själva eluttaget var helt. Mätte därefter på trådarna och kunde konstatera 12,5 volt. Därefter förde jag upp en 10 m dragfjäder och lyssnade mig fram till vilken av aktuella dosorna trådarna var anslutna till. Dragtråden nådde inte ända fram, men genom ljudet inne i väggen kunde jag höra var den slutade. Efter lite sökande fann vi en plats där en svåråtkomlig väggdosa fanns som också matade ett eluttag.. Från det eluttaget fortsatte trådarna till den elkontakt som vi initialt hade felet i. . Efter lite letande i dosan kunde jag konstatera att den neutrala (blå) ledaren av någon anledning var bortkopplad. Svårare än så var det inte. Det vara bara att återansluta den och nu fungerar allt som det ska. Det var skönt att det inte var något avsågat så jag slapp skicka fram ny kabel.

Tack för stöd på vägen.
 
Redigerat:
  • Gilla
datja och 7 till
  • Laddar…
Alltid bra med återkoppling!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.