Tjena gänget! Målare här som saknar inspiration. Den röda tråden jag har ritat symboliserar diskmaskin kabelns väg uppåt till uttaget, nu ska jag byta diskmaskin och det finns endast ett befintligt hål i bänkskivan så att sladden får plats men inte själva connectorn.

Jag tänkte först ta kabeln igenom utrymmet som finns mellan spis och bänkskiva och sätta in i en kabellist men har ni bättre förslag? Jag vet inte om jag vågar öppna upp kabeln för att få igenom den…
 
  • Köksbänk med mikrovågsugn, skadade lådor, smuts, och eluttag. Element av oordning och försummelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför i helskotta har någon tagit hål på den fina bänkskivan?!

Det är betydligt vettigare att montera ett uttag under skivan, och att sladden dit går under, eller möjligtvis i skåpen eller kopplas på ugnens uttag eller liknande.

Hade det varit nyare med gipsvägg hade det möjligtvis kunnat vara möjligt att lirka sladden i väggen, men här ser det ut som femtiotal så det är nog inte möjligt.
 
  • Gilla
Fri som en fågel och 4 till
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Varför i helskotta har någon tagit hål på den fina bänkskivan?!

Det är betydligt vettigare att montera ett uttag under skivan, och att sladden dit går under, eller möjligtvis i skåpen eller kopplas på ugnens uttag eller liknande.

Hade det varit nyare med gipsvägg hade det möjligtvis kunnat vara möjligt att lirka sladden i väggen, men här ser det ut som femtiotal så det är nog inte möjligt.
Jo så är det. Tror du att jag hade kunnat göra det eller måste jag ringa elektrikern?
 
Det är inte lagligt att göra detta utan att vara behörig. (Däremot är det lagligt att klippa av kontakten, dra den genom hålet och sätta dit en ny, men du kan tappa garantin på diskmaskinen möjligtvis, och det är en dålig lösning.)

Det du däremot får göra, lagligt, är ju att ordna med vatten och avlopp. Nu ser det ut som att de saknas.
 
S Svante Svenson skrev:
Det är inte lagligt att göra detta utan att vara behörig. (Däremot är det lagligt att klippa av kontakten, dra den genom hålet och sätta dit en ny, men du kan tappa garantin på diskmaskinen möjligtvis, och det är en dålig lösning.)

Det du däremot får göra, lagligt, är ju att ordna med vatten och avlopp. Nu ser det ut som att de saknas.
Jo precis vatten och avlopp är redan förberett. Tanken är att ha en elektriker att sätta ditt ett uttag men det får göras när vi renoverar hela köket. Tack för din insikt, får ha en quick fix nu så får vi se när köket renoveras
 
Uttaget får inte sitta bakom diskmaskinen. Man ska kunna dra ur kontakten utan att ta bort diskmaskinen
 
  • Gilla
pacman42 och 4 till
  • Laddar…
S SirMayo skrev:
Uttaget får inte sitta bakom diskmaskinen. Man ska kunna dra ur kontakten utan att ta bort diskmaskinen
Jo precis! Tänker att jag får ta en förlängningsladd igenom hålet och ha ”huvudkopplingen” in till eluttag ovan bänkskivan
 
S Svante Svenson skrev:
Det är inte lagligt att göra detta utan att vara behörig. (Däremot är det lagligt att klippa av kontakten, dra den genom hålet och sätta dit en ny, men du kan tappa garantin på diskmaskinen möjligtvis, och det är en dålig lösning.)

Det du däremot får göra, lagligt, är ju att ordna med vatten och avlopp. Nu ser det ut som att de saknas.
Varför tycker du att det är en dålig lösning att klippa/byta kontakt?
 
Diskmaskin ska ha en egen säkring.
 
E Elajomannen skrev:
Diskmaskin ska ha en egen säkring.
Så är det inte gjort på några ställen jag bott.

Du för gärna återkomma med någon föreskrift som säger att diskmaskinen måste ha en egen säkring.
Svårt att se att det måste vara så, även om det rekommenderas.
 
  • Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Diskmaskin ska ha en egen säkring.
Är det verkligen krav? Eller endast rekommendation?

Jag har ingen egen säkring till diskmaskinen och det har hittills inte varit några problem.
 
  • Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Diskmaskin ska ha en egen säkring.
Menar måste ha eller bör ha? Kan inte tänka mig att någonsin varit med om att en diskmaskin ligger ensam på en säkring..
 
V Vardagsrum skrev:
Varför tycker du att det är en dålig lösning att klippa/byta kontakt?
Jag tycker det är en dålig lösning med hålet i bänkskivan.
 
J Jogöwa skrev:
Menar måste ha eller bör ha? Kan inte tänka mig att någonsin varit med om att en diskmaskin ligger ensam på en säkring..
Bör ha. En seriös installation är så. Sätt på en vattenkokare tillsammans med diskmaskinen så får ni se vad som händer 😉 . Vi gör alltid så som man ska, och vill inte kunden ha det så så vill vi att kunden signerar att den verkligen förstått vad det innebär. Annars blir det bara en massa tramsande efteråt.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Bör ha. En seriös installation är så. Sätt på en vattenkokare tillsammans med diskmaskinen så får ni se vad som händer 😉 . Vi gör alltid så som man ska, och vill inte kunden ha det så så vill vi att kunden signerar att den verkligen förstått vad det innebär. Annars blir det bara en massa tramsande efteråt.
Är nog som du säger, kör man vattenkokare tillsammans med diskmaskin när diskmaskin värmer så är det taskigt mot säkringen. Har aldrig kört just den kombon, däremot har jag andra saker på samma som diskmaskinen och aldrig har den gått..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.