Undrar om man vågar köpa elkabel ifrån biltema?
Ekrk ex.
Känns sådär bara de är biltema men är de samma kabel som vissa andra firmor säljer med tro?
 
Det brukar framgå vilken tillverkare det är på förpackningen.
 
A ammadeus skrev:
Undrar om man vågar köpa elkabel ifrån biltema?
Ekrk ex.
Känns sådär bara de är biltema men är de samma kabel som vissa andra firmor säljer med tro?
EKRK är vad det är och inget annat, har ingen betydelse från vilken fabrik den kommer, bara priserna i butik som skiljer. Så det är ingen skillnad på dom mellan dyra och billiga butiken
 
  • Gilla
zwennebanan och 4 till
  • Laddar…
tommib
Det var så förut men när jag varit och tittat på sistone så verkar de ha varit noga med att ta bort den informationen så det är tyvärr svårare att hitta nuförtiden. Kommer man åt att läsa på kabeln står det ofta präglat på den (men inte på just EKRK).

Biltema säljer ibland bra grejer, ibland dåliga. De har t.ex. sålt dosor från ABB som är toppenbra men de säljer också sämre. Markslang har tidigare varit dålig, sist jag kollade så var det PipeLifes slang.

Vad jag vill säga är att det kan vara svårt att se om det är vettig kvalitet om man inte är van. Kabeln kommer dock minst uppfylla kraven så det är lugnt i det avseendet. Däremot kan den vara mer eller mindre lättjobbad.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Jag kollade på biltema å de står Amokabel
 
tommib tommib skrev:
Biltema säljer ibland bra grejer, ibland dåliga. De har t.ex. sålt dosor från ABB som är toppenbra men de säljer också sämre. Markslang har tidigare varit dålig, sist jag kollade så var det PipeLifes slang.
Jag köpte gul 50 mm slang på Biltema i somras. Minns inte fabrikatet men den var dubbelväggig med svart, slät insida och det borgar ju för att det ska gå att dra i en kabel i den.
Amokabel är väl ok men verkar vara ett lågprismärke som säljs hos jula, classe mfl.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag köpte gul 50 mm slang på Biltema i somras. Minns inte fabrikatet men den var dubbelväggig med svart, slät insida och det borgar ju för att det ska gå att dra i en kabel i den.
Amokabel är väl ok men verkar vara ett lågprismärke som säljs hos jula, classe mfl.
Görs inte mycket av deras kablar i Sverige? Amo kommer av Alstermo ute i Smålandsskogen där de har huvudkontor.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ja, som sagt så är gulslangen av bättre kvalitet nuförtiden. Förut var den enkelväggig och kass (men billig). Nu är den som vilken slang som helst som du köper på Ahlsell (eftersom det är samma slang).

Amokabel var standard på Biltemas FK förut och är säkert det nu också både på FK och kabel. Det är skillnad på att skala den och t.ex. Draka FK eller ännu hellre t.ex. EXLQ easy och likande. Hempular man lite så spelar det ingen större roll men för yrkesmässigt bruk finns poänger med att välja de dyrare sorterna.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Elbutik har salufört Amokabel skillnaden mellan dyr och billig kabel är oftast hur lättskalad den är, skala 35cm Amo mot 35cm nexan så märker du skillnad.

Så för en hemfixare som inte skalar kabel flera timmar om dagen så spelar det ingen roll om det är biltema eller rexel som kabeln kommer från.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
U
FK Amokabeln är ju mindre styv och är ju inte belagt med samma glidmedel som typ Draka och NKT.
Som Tommib säger så är de olika lättjobbade men i övrigt klarar de certifieringarna. För proffs så sparar man ju tid då det krånglar mindre, men för hemmapulare så suger det ju bra.
 
För kulo har Draka och Nexans mindre ytterdiameter än Amo. Det börjar få betydelse vid 5G1,5. Tyvärr är minsta rullarna på 50 m när man bara behöver 20 meter. :(
 
Varför envisas Biltema, Clas Ohlson, etc med att sälja PVC-isolerad kabel? Är det bara för att dom tjänar mer pengar på dom jämfört med de modernare alternativen?
 
useless useless skrev:
Varför envisas Biltema, Clas Ohlson, etc med att sälja PVC-isolerad kabel? Är det bara för att dom tjänar mer pengar på dom jämfört med de modernare alternativen?
Ska vi nog inte bry oss om och inte lägga oss i, det är upp till och vart och ett företag att sälja det som är godkänt.
 
tommib
Jag misstänker att det har att göra med att de nyare är dyrare och att Biltema et al.s målgrupp är mer priskänslig än folk som handlar på andras räkning. Därmed kommer de fortsätta sälja PVC-isolerad kabel så länge den är tillåten att sälja.

Sist jag var på CO sålde de iofs FQ istället för FK.
 
Tommty
precis, CO har fasat ut EK/FK och för med EQ/FQ medans jula/biltema fortfarande kör med den äkdre typen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.