RoTe
Amarace skrev:
Vem har sagt att all  el är 50 år gammal?? Det är utbytt allt eftesom men det är ändå på samma vis, fast med nyare kablar o brytare o uttag.

Om chassiet blir stömförande på diskmaskinen så har du för gammal diskmaskin, min är plasthölje ;) Och har du maskinen kopplat till jordat uttag så ska ju ändå säkringen gå.
Nämen, har jag sagt att jag inte har JFB på dom jordade uttag som finns i huset?? Som jag sa så är det ju självklart jordat i köket och nån diskmaskin har jag inte i vardagsrummet.
Det är ditt liv och dina saker. Lev kvar med röd skyddsjord, vit fas och svart nolla du...

Ang diskmaskinen är handtagsytan i plast men resten är av vitlackerad plåt, är väl säkert upp mot en 15 år gammal och funkar klockrent efter reparation. Problemet är inte att den är gammal, problemet är att den är för ny. Nya vitvaror har en beräknad livslängd på ca 10 år. Förr i tiden var det minst 30 år. Det tjänar dom dock inga pengar på kom dom ju på.
 
A
RoTe skrev:
Det är ditt liv och dina saker. Lev kvar med röd skyddsjord, vit fas och svart nolla du...

Ang diskmaskinen är handtagsytan i plast men resten är av vitlackerad plåt, är väl säkert  upp mot en 15 år gammal och funkar klockrent efter reparation. Problemet är inte att den är gammal, problemet är att den är för ny. Nya vitvaror har en beräknad livslängd på ca 10 år. Förr i tiden var det minst 30 år. Det tjänar dom dock inga pengar på kom dom ju på.

Men kära Rote, jag skrev ju just ovanför att kablar och uttag är bytt eftersom? Finns inga gamla kablar kvar, med andra ord finns ju inga gamla färger kvar heller naturligtvis.
Dom äldsta kablarna som finns kvar nu är i köket, dom är från 77 (kulo) i resten av huset är det bytt till EKLK eller EKK under 90-talet och början av 2000, köket ska få sitt utbytt så småningom också.
Eller nu ljög jag, matarledningen är sen huset blev byggt och den byts nog inte än på ett tag då det är lite knepigt draget (kommer in på vinden till huvudsäkringer o sen genom halva huset och ner i källaren till mätartavlan/elcentralen).

Det har ju heller inget med ämnet att göra!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.