V
Men är verkligen det fönstret rätt monterat?
Ser väldigt tight ut i mitten och mindre tight ovan och nedan om man tittar på springorna!

Kanske en kombination av montage o tillverkningsfel?
 
  • Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Så här ser det ut på ett 12 år gammalt elitfönster, efter underhållsmålning utförd av en målarfirma.
Tycker inte heller det verkar som en bra konstruktion.
OK, mina är bara 9 år gamla och aldrig bättringsmålade, men ser ut som nya.
Kanske för att det är polsk toppkvalité :)
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
lagom2 lagom2 skrev:
Sista reklamation har varit ytterdörr Helena från hemfint. Dom behövde 4 månader att skicka nya dörr. Vi har semestertiden och då kan jag väntar till jul att jag får ett nytt fönster. Nej, jag köpa ingen Elitfönster mer. Efter dom såldes till INWIDO gick det när med kvalität. Men tack för hänvis, Mikasw!
Så om vi förstår dig rätt så vägrar du reklamera dina fönster eftersom en ytterdörr från hemfint hade fyra månaders leveranstid?
 
MultiMan
Jag har haft precis samma erfarenhet av Elitfönster, med exakt likadana sneda mittstolpar, skruvar som sitter så snett att de tar i fönstret och skrapar bort färgen, massa slagskador direkt från fabrik. För fönster som i mitt fall kostade 11' styck för 10 år sedan. Att reklamera var fullständigt meningslöst. Efter månader av tjafs och besök av deras kontrollant (som var en 75 år gammal fientligt inställd dövblind) så lyckades jag få tillbaka ett par procent av inköpspriset. Det enda jag lyckades få de att byta var felmonterade kassetter (satt blandat argon och billigare sort, ren tur jag upptäckte). Aluminiumbeklädnaden satt inte fast heller utan den var helt ojämn och sned. Var iofs "bara" att fundera ut konstruktionen och sedan slå det rätt med en gummiklubba, men vilket företag skickar ut saker med så enormt många fel, för så höga priser?
Fick också bara med hälften av antalet handtag till spanjoletterna, så det var tvunget att efterbeställas och tog månader.

Har personligen aldrig sett sämre kvalitetskontroll från något företag, så aldrig mer Elitfönster. Alla kan göra fel, men att motarbeta sina kunder när det finns uppenbara och mätbara fel visar på förakt för de som betalar deras löner.
 
  • Gilla
Per_G och 4 till
  • Laddar…
N noupe skrev:
Så om vi förstår dig rätt så vägrar du reklamera dina fönster eftersom en ytterdörr från hemfint hade fyra månaders leveranstid?
N noupe skrev:
Så om vi förstår dig rätt så vägrar du reklamera dina fönster eftersom en ytterdörr från hemfint hade fyra månaders leveranstid?
Ska jag reklamerar fönster och väntar till jul? Då händer det vad MultiMan skriva, kontrollbesök av Elifönster osv. Nej tack, jag är snickare och byggplats ligga 20 mil bort.
 
V VillaAnna skrev:
Men är verkligen det fönstret rätt monterat?
Ser väldigt tight ut i mitten och mindre tight ovan och nedan om man tittar på springorna!

Kanske en kombination av montage o tillverkningsfel?
Nej, hade beställt med karmhylsa, har kontrollerad alla skruv, avstand, osv. Karmhylsa finns bara i varje hörn, storlek 11x13.
 
Vi har westcoast fönster. Är nöjda iaf.

Något annan konstruktion än tex elit.
 
  • Gilla
SandraPeter och 1 till
  • Laddar…
lagom2 lagom2 skrev:
Nej, inte hela fönster bara mittstolpe. Överkant stämmer. Och jag håller med ett hantverk har gått förlorat.
Tråkigt. Det ser ut som mittskivan är skev. Rak hela vägen ned till sista 1/5-delen, sen viker den av. En sån skiva kan man inte använda och måste finnas kvalitetskontroller. Usch!
 
  • Gilla
lagom2
  • Laddar…
lagom2 lagom2 skrev:
Ska jag reklamerar fönster och väntar till jul? Då händer det vad MultiMan skriva, kontrollbesök av Elifönster osv. Nej tack, jag är snickare och byggplats ligga 20 mil bort.
Hehe, detta (plus Dan_J's inlägg) gjorde att jag inte riktigt kunde låta bli detta.

Obs, bara ploj:
Men det kanske var en snickare hos elitfönster som trodde det skulle vara "3 mm" när det skulle vara "1,5 mm"... :geek:

Jag är :poop:, förlåt! :seenoevil:
 

Bästa svaret

Det ser verkligen otroligt dåligt ut. Mittposten fel. Oerhört dålig limfog (är det lim som trängt ut?). Dubbla avrundningar emot varandra i bågen för att man inte kan få till precisionen. Vänsterbågen tandar rejält i fogen. Stora radier runt alla bågar för att dölja dålig precision. Radierna på ändträet med stora urslag. Aluminiumskenan fult kapad, är den avgradad? Ser inte heller ut att vara målad i ändytorna. Mittposten tandar mot understycket i karmen. På högerbågen är understycket längre ut än sidostycket och på vänsterbågen tvärt om.....Oavsett om det hade varit gjort perfekt så hade fuktrörelser med årstiderna gjort att det hade blivit en tandning ändå (som vattendroppar kast fastna på).

Sen är jag också tveksam till konstruktionen med liggande understycke. Det blir en kant för vatten rinnande uppifrån att fastna emot. Å andra sidan blir det möjligt att lägga ett spår på undersidan längre ut (det vet jag inte om de har) utan att hamna i ändträ. Spåret är bra för att få vattnet att droppa av bågen.

I övrigt. Hantverkskunnandet har inte försvunnit. Men det finns inte här, den som tillverkat detta fönster är inte en hantverkare.

Sen är det naturligtvis så att ett väl tillverkat fönster kostar mycket mer än ett fabrikstillverkat i denna kvalitet. Men i längden blir det billigare. Speciellt om det är målat med linoljefärg som är väldigt mycket enklare att underhålla den dagen det är dags för det. Och om virkesvalet motsvarar arbetet i övrigt är det väldigt mycket billigare med ett vältillverkat fönster med bra virke.


Edit: gott om kutterslag också...
 
Redigerat:
  • Gilla
Qjanto och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med dig! Imellan sparfönster(Inwido) fönsterpris och Elitfönster(Inwido) ligga dryckt 100% prisskillnaden. För den här parti fönster betyder det 40000 kr prisskillnaden. Det finns folk som betaler 40000 för hela parti eller 80000 kr. Men om jag betaler 40000 kr mer då kan jag förvänta mig att kavalitet stämmer. Men om jag bjuder då fönsterparti handtillverkad med linoljefärg för 120000 kr finns inte mer många som ger mig uppdrag för montering ;-) Tyvärr!

Självklart finns bra snickare som tillverkar jette fina fönster exempelvis #fonsterantiken #scandinavianwindowcraft #emmas.snickeri osv.

Aluminiumskenan inte avgradad, icke målad i ändytorna :(
 
  • Gilla
Mjölsered
  • Laddar…
lagom2 lagom2 skrev:
Köpte fler Elitfönster MF Duo B11xH13. Dom ska vara 108 cm bred och mittstolpe ska sitta vid 54 cm i mitten men kolla bild! Otroligt vilken dåligt kvalität :( 6138 kr/styck.

Elitfönster skriva pa deras hemsida:

Våra fönster har vi tillverkat med kvalitet, kunskap och omtanke från hjärtat av Småland i snart 100 år.

Ja då tacka jag och köpa i framtiden från ett annan tillverkare. Vilken tillverkare kan ni rekomanderar?
Får hålla med dig. Har samma problem med mina. Kvalité och kunskap kan de ta bort i texten. Måttband visar bredden på en dåligt monterad dörrkarm med synlig glipa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av glipor mellan tre vita dörrfoder visar bristande monteringskvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mina Elité fönster kan jag inte klaga på från 2013. Däremot tyckte jag altandörren var väldigt tunn pga konstruktionen och verkade sämre isolerad. Där de är utsetts för regn har jag valt aluminium profiler.

Däremot var hela låskonstruktionen på vridfönster av dålig kvalité. Men det har de senare förbättrat.
 
lagom2 lagom2 skrev:
Nej, inte hela fönster bara mittstolpe. Överkant stämmer. Och jag håller med ett hantverk har gått förlorat.
Bilden juger när man inte ser gångjärnsidan.
 
  • Gilla
Lynzon
  • Laddar…
lagom2 lagom2 skrev:
Nej, 3 mm och det syns
Om man kollar på bilden ser montaget ut att va felaktigt, kryssmät hela karmen och kolla.
 
  • Gilla
Lynzon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.