ja men du får byta ut uttagen själv om du anser dig ha nödig kännedom...
nyinstallationer kräver inte bara behörighet, den måste utföras av en firma med de rätta försäkringarna,annars kan man känna sig ganska blåst om kåken brinner ner...
iof verkar de flesta försäkringsbolag skita fullständigt i det och betala ut ändå, men det är ju upp till var och en.

en kortare utbildning behövs nog för att kunna byta ut uttag mm. att ta en kortare utbildning för att kunna installera ett hus är naivt . Det finns en anledning till att "vanligt folk" inte ska leka elektriker.
 
Hej EIO o bransch organisationerna har enklare 1 dagars elsäkerhetsutbildningar, ring EIO o kollla // Goerana
 
Om man inte är färgblind och använder ett mätintrument så brukar det gå bra att dra lite jack och belysning själv. Skadar inte att räkna på det lite om man ska koppla tyngre saker.

Det händer olyckor i allt som hemmapularen försöker ge sig in på. Det är därför man har dessa forum, man pluggar och studerar lite hur andra gjort och gör det själv och sparar nårra tusenlappar.

Jag är själv irreterad på dom överdrivna reglerna, man får inte dra ström själv, man får inte koppla in luftvärmepumpen etc.

Det händer olyckor även för profssen, skillnaden är att dom har försäkring för det och kan ersätta ett uppbrunnet hus, eller hur funkar det egentligen?
 
lawpan skrev:
Jag är själv irreterad på dom överdrivna reglerna, man får inte dra ström själv, man får inte koppla in luftvärmepumpen etc.

Det händer olyckor även för profssen, skillnaden är att dom har försäkring för det och kan ersätta ett uppbrunnet hus, eller hur funkar det egentligen?
Kan inte mer än hålla med så får alla elektriker tycka vad dem vill om det.
Själv använder jag oxå olika forum m.m för att söka kunskap.
Byggahus.se har gett en ganska mycket.....
 
kan också hålla med till viss del, vet man vad man håller på med så är det ju lugnt, men för en totalnovis som inte vet ett skit om el räcker det inte med en endagskurs för att göra en nyinstallation, thats it..
sen är det väl upp till var och en... men koppla elen fel kan leda till dödsolyckor, det händer sällan om man tex kopplar vattnet fel. bästa varianten om man har bra koll är ju att installera det man vet att man kan och sen ta dit en elektriker att göra det sista, så kan han/hon titta på din installation samtidigt
 
lawpan skrev:
Det händer olyckor även för profssen, skillnaden är att dom har försäkring för det och kan ersätta ett uppbrunnet hus, eller hur funkar det egentligen?
Läste statistik över dödsfall i ställverk, det var mest (nästintilla alla dödsfall) elektriker som dog just på den platsen. Helt beroende på att det var mest elektriker som arbetade i ställvärken...



Husbyggarn skrev:
Nog ska man vara försiktig när det gäller el men inte 17 behöver man nån rymdingenjörsexamen för att lägga lite VP-rör och installera ett par nya uttag etc!
Vet man vad man gör så...so what?
Just det, knacka kabel kan vem som helst göra. Men vem vet hur man sprider belstingen i en central utan att riskera snedbelastning m.m. Det är ett heligt ämne, men det finns faktiskt tänkvärda skäl bakom det hela också.
 
mickesgw skrev:
Hej
Tycker oxå man skulle kunna gå en kortar utb för att kunna installera el i sitt eget hus.

Sen kan man ju tycka kanske att om endast elektriker får/bör/ska utföra dessa jobb så borde ju inte det finnas intallations material i varenda affär som ex: Biltema, Bahaus, Harald Nyborg m.fl
En elektriker riskerar allehanda problem om han gör fel även om inget "farligt" händer, medan det är nog en del hemmamekare som kör enligt principen "friskt kopplat, hälften brunnet".

Jag tycker det är bra att installatiosnutrustning finns att köpa för vem som helst till vettiga priser. Om folk ändå bryter mot reglerna så är det bättre att de köper nya CE/S-märkta prylar än att de återanvänder elinstallationsmaterialet som blev över i en rivningskåk. Förut var elinstallationsprylarna såpass dyra att det lönade sig att byta en trasig strömbrytare mot en annan *begagnad* strömbrytare, idag med gemensamma regler inom hela EU så har vi en helt annan prisbild, vilket jag anser höjer säkerheten.
Dessutom tror jag att priserna på installationsprylar medverkar till att folk stjäl mindre mängd sådant från antingen sitt jobb eller andra ställen, även det positivt.

Även om utbildningen kan vara nog så kort så måste alla kunskaper sitta stenhårt i skallen, man kan inte skylla på att man glömt av reglerna när man monterat upp ett jordat uttag en halvmeter från ett befintligt ojordat i samma rum och någon fått en stöt från en felaktig ojordad apparat över till höljet på en jordad apparat, för att ta ett exempel.

Och appropå snedbelastning av faserna. Det är ju busenkelt att räkna ganska exakt på belastningen, åtminstone lika bra som en elektriker kan göra. Man har ju givet hur mycket varje glödlampa drar, det man inte kan veta exakt är hur mycket kyl, frys o.s.v. drar i snitt.

Men, med tiden så flyttar man kanske runt på prylarna i huset och helt plötsligt står man där jag står idag, kylskåp, mikrovågsugn, mina datorprylar och en stereoanläggning samt en AC som fattigmans luftvärmepump på samma fas, medan den minst belastade fasen driver taklampan i köket. (ja, jag ska flytta runt på lite stickproppsanslutna saker).

Idag är dessutom automatsäkringar såpass billiga att man montera hur många man vill. Om man är osäker på om 10A (eller 16A med 2.5mm2-kabel) räcker till tre rum så matar man bara två rum på varje grupp, eller ett rum om det ska vara så. Sist jag kollade tog biltema 29:- för automatsäkringar för din-skenemontage, inga pengar alls att tala om.

Ett tips förresten är att överskottsbolaget verkar sälja exakt samma strömbrytare och liknande som biltema, fast en bra bit billigare.
Det lönar sig att titta efter priset på varje del man behöver och handla separat på flera olika ställen, kabelklammer har överskottsbolaget å andra sidan rena rånpriset på t.ex. (1:-/st tycker iaf jag är dyrt).
 
Alke skrev:
nyinstallationer kräver inte bara behörighet, den måste utföras av en firma med de rätta försäkringarna,annars kan man känna sig ganska blåst om kåken brinner ner...
iof verkar de flesta försäkringsbolag skita fullständigt i det och betala ut ändå, men det är ju upp till var och en.
.
Måste bara säga att de flesta försäkrings bolag är inte tvecksamma till att ersätta vid skada när vi hemma pulare varit i farten.
Om man är noga och gör inget utan nödvändig kännedom/kunskap så är vi hemma pulare mångfaldigt nogrannare än hantverkarna, vi ska ju inte tjäna pengar på vår tid vi vill ju ha det så noga som möjligt så vi inte får problem.
Detta vet försäkringsbolagen om.
Hantverkare därimot vill ju få gjort så mycket som möjligt på kortast tid så de tjänar pengar, sen kan de ju alla genvägar man kan göra utan att det syns med blotta ögat.
Jag tror att i de flesta yrken så hittar man sina genvägar att utföra sitt jobb.
Men det är ju inte detta som vi hus byggare betalar ex. elektriker, målare osv för
 
2mas_andersson skrev:
Läser dessa inlägg med stort intresse, jag måste erkänna att jag tycker det är lite konstigt att det skall vara så "hemligt" med att koppla 2-5 trådar i olika färger och tjocklekar. När man söker efter info och bilder på elinstallationer på nätet hittar man så gott som ingenting.
Detta är precis vad jag tycker. Är helt med på att starta en sådan webb tjänst :)

 
mickesgw skrev:
Måste bara säga att de flesta försäkrings bolag är inte tvecksamma till att ersätta vid skada när vi hemma pulare varit i farten.
Om man är noga och gör inget utan nödvändig kännedom/kunskap så är vi hemma pulare mångfaldigt nogrannare än hantverkarna, vi ska ju inte tjäna pengar på vår tid vi vill ju ha det så noga som möjligt så vi inte får problem.
Detta vet försäkringsbolagen om.
Hantverkare därimot vill ju få gjort så mycket som möjligt på kortast tid så de tjänar pengar, sen kan de ju alla genvägar man kan göra utan att det syns med blotta ögat.
Jag tror att i de flesta yrken så hittar man sina genvägar att utföra sitt jobb.
Men det är ju inte detta som vi hus byggare betalar ex. elektriker, målare osv för
Det där är rent skitsnack!
Varför bran då kåken ned, om det inte var fel på installationen?
självklart kan en hemmapulare nogrannare än en elektriker, men så länge den följer elsäkerhetsföreskrifterna så är den iaf säker, även om den inte nödvändigtvis är lika estetiskt tilltalande som hemmapularens.

genvägarna håller jag helt med om, även om jag skulle kalla det för det "enklaste sättet". och nej, det är inte det vi husbyggare betalar för.. det är det vi slipper betala för.
 
Att ni orkar tjata om detta!
Jag har jobbat i 20 år som elektriker och de sista 5 åren som arbetsledare och konstruktör på ett större elföretag. Jag har läst elbehörighet vilket var 400 timmar på dagtid.

Fortfarande finns det saker jag måste fråga om eftersom det är omöjligt att kunna alla regler, föreskrifter och funktioner utantill.

Vad får då er att tro att en snabbkurs på ett par timmar skall gör en villaägare till en fullfjädrad elektriker och kunna göra en komplett villa installation eller komplettera i huset därhemma utan att tumma på säkerheten.

Det har inte med någon yrkestolthet att göra eller några hemliga sammaslutningar. Vill ni ha föreskrifterna med bilder och förklaringar går det alldeles utmärkt att gå in på elsäkrhetsverkets hemsida och beställa dem mot en rimlig summa pengar, det får alla vi som jobbar efter dom göra.

För det alla regler som ni ondgjör er på är till för är SÄKERHETEN i elinstallationen och våra byggnader.
Om jag inte kommer ihåg fel sker det ca 400 villabränder varje år som är relaterade till el fel, hur många som beror på felaktiga installationer vet jag inte men om det "bara" är 1 % är det för mycket i vilket fall som helst.

Nästa gång ni går in på biltema kolla vad som står i katalogen och på skyltar vid elmaterialet, får endast installeras av behörig elektriker.



 
Det har inte med någon yrkestolthet att göra eller några hemliga sammaslutningar. Vill ni ha föreskrifterna med bilder och förklaringar går det alldeles utmärkt att gå in på elsäkrhetsverkets hemsida och beställa dem mot en rimlig summa pengar, det får alla vi som jobbar efter dom göra.
Spara gärna oss kunder några spänn genom att hämta dem gratis på elsäkerhetsverkets hemsida: http://www.elsakerhetsverket.se/pdf/foreskrifter/1999_5.pdf (Observera att detta är grund-dokuementet, det finns ändringar och tillägg till detta.)

Jag har läst igenom stora delar av dokumentet och jag ser ingenting som är oklart eller svårt att förstå. Enligt min bedömning kan man med hjälp av existerande dokument, nogrannhet och sunt förnuft göra en snygg och säker installation.

Själv kommer jag att dra jag mig rätt ordentligt för att anlita elektriker igen sedan min förra elektrikers jobb resulterade i en ojordad tvättmaskin. Detta hade inget med okunnighet att göra, enbart slarv. Han hade skalat bort grundisoleringen så slarvigt att PE-ledaren hade gått av efter montage. Sen "glömde" han väl att kontrollera arbetet. För det är väl inte så att det slarvas med kontrollerna? ;) (Se elsäkerhetsverkets nyhetsblad...) Jag upptäckte det av ren tur. Visst, visst, jag vet: Det finns rötägg i alla branscher. Men jag kompromissar inte med min elsäkerhet, så jag gör jobbet själv.

Fortfarande finns det saker jag måste fråga om eftersom det är omöjligt att kunna alla regler, föreskrifter och funktioner utantill.
Oroande... Borde du inte kunna REGLERNA utantill efter alla dessa år? Däremot är det säkert en del praktiska fall som behöver ventileras med andra yrkesmän (det står ju till exempel inte uttryckligen i föreskrifterna var ett uttag skall placeras på väggen i ett våtutrymme). Men elföreskrifterna är mycket tydliga och välskrivna så själva reglerna kan man i värsta fall slå upp, man bör som elektriker inte behöva fråga någon om det.

Själv tänker jag gå igenom hela min anläggning och leta efter fler fel innan jag slutligen avser att reklamera skit-jobbet. Jag hoppas till exempel inte att det (som vissa skriver) är otillåtet att lägga flera faser från olika grupper i samma dosa för då har min elektriker ett problem! Jag får väl kolla i "Föreskrifter och allmänna råd ELSÄK-FS 1999:5" och se vad det sägs om det där! ;)
 
självklart kan en hemmapulare nogrannare än en elektriker, men så länge den följer elsäkerhetsföreskrifterna så är den iaf säker
Är man inte noggrann så följer man fan inte föreskrifterna! Det var ju precis det som hände mig (se ovan). Du kan kunna ALLT i teorin men slarvar man så blir det skit ändå. Och visst kan det bli farlig oxå även om elektriker som jag har talat med tror att en korrekt inkopplad JFB löser alla problem. Så är det ju inte...
 
som sagt.. följer man föreskrifterna är den säker..
nogranhet i det här fallet definierar jag som tex: kabelklamring (spikrak kulo är inte säkrare än en "slarvigt" uppsatt dito), raka montage, och liknande saker. en hemmapulare kan således vara väldigt noga, men lik förbannat göra fel, och därmed en farlig anläggningar.
Betvivlar inte en sekund på att det finns gör det självare som är både nogran och utför installationen korrekt, och där har jag heller inga invändningar. det jag inte tror på är att de allra flesta skulle vara så.

visst kan man läsa sig till det mesta och förstå det, men att lägga alla föreskrifterna på minnet skulle då inte jag klara. dessutom är det ohyggligt svårt att hitta svar på konkreta frågor i föreskrifterna, ta din egen fråga som exempel.. om det "är otillåtet att lägga flera faser från olika grupper i samma dosa " .. inte så lätt att hitta eller hur?

vi kan väl göra ett litet test... hur många här som inte är elektriker förstår innebörden av tex 413.1.3.9, (sid 69)
 
Nä, jag håller delvis Alke, det var klantigt uttryckt av mig. Att lägga alla reglerna på minnet är dessutom onödigt, men som sagt, som referens fungerar dokumentationen bra. Dessutom är jag helt överens med Alke om att när det gäller KULO-kablen som ligger synlig så är det bara en estetisk fråga om den är sned och vind. Däremot är jag betydligt mer tveksam när det gäller VP rör... Det är faktiskt en elsäkerhetsaspekt om inredningssnickaren inte har en chans att göra en ungefärlig bedömning om dragningen. Iof tror jag att detta är reglerat till stor del i ELSÄK så okej...

vi kan väl göra ett litet test... hur många här som inte är elektriker förstår innebörden av tex 413.1.3.9, (sid 69)
Ahh!! En utmaning! ;) Så här står det alltså i ELSÄK:

Om jordfelsbrytare används för frånkoppling av matning för en strömkrets utanför det område
som omfattas av huvudpotentialutjämningen behöver de utsatta delarna inte anslutas till
ett TN-system. Delarna kan i stället anslutas med skyddsledare till en jordelektrod vars resistans
är tillräckligt låg i förhållande till jordfelsbrytarens märkutlösningsström. Strömkrets
skyddad på detta sätt betraktas som TT-system, för vilket 413.1.4 gäller.
Utanför det huvudpotentialutjämnade området kan även användas
– matning från isolertransformator,
– skydd genom extra isolering (413.2).
Min tolkning:

Jordfelsbrytaren skall fungera som matningsbrytare för att förhindra personskada vid fel i del av systemet, felet kan vara av sådan karaktär att överströmsskyddet tar tid på sig att lösa ut. Jordfelsbrytaren skall alltså fungera som komplement till överströmsskyddet. Detta är bakgrunden enligt 413. Eftersom en jordfelsbrytare fungerar utmärkt även utan skyddsjordning så förtydligar 413.1.3.8 detta. I 413.1.3.9 behandlas specialfallet att vi befinner oss i en del av systemet som inte innefattas av potentialutjämning (det vill säga att N (neutral) och PE (skyddsjord) samt större metallkonstruktioner har samma potential, "ihopkopplade i centralen"). Ett ganska onormalt fall i en villa misstänker jag?! Klausulen säger iaf att man inte behöver ansluta till ett TN system, det vill säga koppla samman den utsatta delen/apparaten med PEN ("potentialutjämnad ledare"). Istället kan man (som i ett TT system) jorda direkt på plats (skulle kunna röra sig om en vattenpump som är jordad i ett vattenledningssystem kanske?) Detta förutsätter dock att resistansen på denna jordning är så låg så att en tillräckligt hög ström kan passera genom den vid ett fel så att JFB löser ut. Alternativ presenteras: Man kan skilja ut matningsspänningen till området/utsatta delen galvaniskt med en isolertransformator alternativ isolera den utsatta delen på ett tillfredsställande sätt så att risken minskar tillräckligt mkt enl. 413.2

Är jag ens i närheten? Jag är i alla fall inte elektriker, det kan jag garantera. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.