Hur kan så många bortse ifrån en lagstiftning och tro att elinstalltioner bara är att sätta upp några dosor och och kasta in några rör i väggarna, så enkelt klart jag kan göra det själv. Hur många vet hur man räknar ut maximal ledningslängd??? det finns lite faktorer som styr elektrikerns arbete som vi har skolat till oss. Är det bara priset som styr så ska man inget ha... Ska man spara pengar finns det väl andra sätt att spara på.
Är riktigt trött på folks mentalitet!!! // Elgubbe >:(
 
haft en dålig dag?

är ju lördag, låter som du fått ett dåligt erbjudande på ett, host host "helgjobb"?

skämt å sido... du har en poäng...

samtidigt så har personer som tycker att det kan vara dyrt en poäng också, ni har mer än bra marginaler på material (handlar själv på solar)...

 
Håller med till viss del. Men om man tittar på hur många elektriker arbetar blir man lätt förskräckt, (och pank). Man är ofta tvungen att köpa material via dem som är 2-3 ggr dyrare än i konsumenthandeln, (exempelvis Biltema), för att de ska behaga montera det. Ett annat exempel är att två elgubbar kommer i två bilar till bygget klockan 14 och drar klockan 16. Vägersättning x2 tack!
Lite mer konkurrens skulle nog inte skada...

mvh
David

 
måste försvara lysmaskarna här, tar emot men...

kvaliten på prylarna på biltema/byggmax etc är INTE samma som prylarna som ligger hos solar...

plasten är mycket sprödare...

men rättfärdigar ändå inte priserma...

och när du går in på två bilar, när jag får offert på nåt och de kommer i nånting med turbo eller v8 så är det nej tack...

tror både min röris, lysmask och byggare kör japanskt eller koreanskt...
 
Den dag som jag la in detta inlägg var faktiskt en av mina bättre... kul att se att det finns någon som stödjer mina tankar. Om du vill kan man läsa in en begränsad behörighet , ex om du installerar portar så kan du med detta få installera automatik och kraft för detta ändamål så möjligheterna finns. Beträffande material så är det en vesäntlig skillnad på material ta bara på automat säkringar, på Hager säkringar så har vi helt andra värden ( går att tyda genom diagram som leverantör visar ) detta medför en annan kvalitet och ett högre pris.
Försöker själv att alltid åka i en bil till arbetsplatsen för att inte förstöra relationen med kunden, (detta är dock inte alltid genomförbart)
mvh El bas(s)en
 
kör personligen faktiskt bara hager :)
 
???
Håller med David om att man blir lite "trött" när de dyker upp i 2 timmar och sedan tar 2 timmars vägersättning också!

Man är ju inte dummare än att man kan räkna ut att de besöker 4 kunder gånger 2 timmar och sedan dessutom tar ut 8 timmar i resersättning.

Vilka av er kan debitera 16 timmar per arbetsdag ?
:-/

Helena med
Sverige Stugan
 
;)
Var bodde Du nu igen?

:D
Ska vi dra en skarvsladd emellan oss så länge ?

Helena med den elektrifierade och klart lysande
Sverige Stugan
 
;D

Jaa, det var ju en lysande idé!
Man måste ju ha en dragning åt det putslustiga hållet för att klara dessa situationer!
El-ler hur?

Helena som ofta är på lyset i
Sverige Stugan
 
jag skall bara dra in lite el i rummen, inte bygga ett kärnkraftverk, gulgrön, blå, svart åsså lite brunt här och där,,, 8)


mvh iw
 
IngvarW skrev:
jag skall bara dra in lite el i rummen, inte bygga ett kärnkraftverk, gulgrön, blå, svart åsså lite brunt här och där,,,  8)


mvh iw
WORD!
 
tror inte herr ingvar svarade på fasfärgföljden...

så ditt svar är lite omotiverat, men som jag sa tidigare... ni har en poäng, men överdriv inte...

och om nu en elektriker kopplat in elementet på dagiset och gjort fel på fas/jord så borde han nog aldrig blivit elektriker... är det sant så är det tragiskt, men den "skrämseltaktiken" ger ju en hemmapulare mer ved att slänga på brasan om ni elektriker med er utbildning inte ens klarar en sån självklar detalj :/

lås den här tråden, kommer bara sluta i flamewar
 
TiGGrE skrev:
lås den här tråden, kommer bara sluta i flamewar
...eller i kortslutning ;)
 
Observera ny färgmärkning enligt HD 308
5G-kabel:
PE gul/grön
N blå
L1 brun
L2 svart
L3 grå
 
de e de jag skrivit hela tiden, åhhh hur svårt kan det va???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.