Det ser ut att vara gammal tråd till en av säkringarna på bilden 2a nedifrån, ev. är även ena ledaren (fasledaren) från säkringen ovanför på bilden av gammal typ.

Bilderna på de utanpåliggnade lite äldre uttagen ser ut som de kan vara helt OK.

Men om det bara är gammal tråd från en säkring så skulle jag nog rekommendera att du får den utbytt ganska omgående, de där gamla trådarna kan bli farliga vid minsta åverkan, och skall ni nu börja renovera vissa rum osv- så kan vibrationerna från det räcka.
 
  • Gilla
josehananon
  • Laddar…
Släng skiten!

Är detta ett egna hem med original ägare? Mätartavla i trä är brandfarligt och gamla kontaktytor oxiderar vilket höjer motståndet och därmed varmgången. Sedan är enfas skit, punkt slut. Räkna som sagt var med 30 papp för ny matning och sedan 10-50 papp för ny dragning beroende på omfattning. Behöver ju inte göras omedelbart med snart.

En tråkig sak är att du får räkna med mycket utanpåliggande. Fyra gruppsäkringar låter ju inte som att varje rum har två-tre uttag precis. Sätt dig ner i helgen med ritblock och gör en plan var du skall ha uttag och brytare och tag in lite offerter. Satsapåtrefastill spisen och se till att kyl/frys får en reserverad grupp. Samt att tvättstugan frå två enfasgrupper för TM/TT.

/Anders
 
josehananon skrev:
Är det Göteborgs Energi som utför arbetet med att dra in trefas?
Hur påverkar det elen att dra in trefas, innebär det per automatik att allt måste bytas samtidigt i hela huset eller?

Är det säkringen inne i den här svarta lådan du menar? Kan inte se färgen på bild, tyvärr, men får kolla nästa gång jag är uppe vid huset...
Ja om det är Gbg energi som gör själva arbetet skall jag låta vara osagt (det kan vara deras personal, de kan också jobbat åt någon annan), men de vet var närmaste transformator sitter och skall kunna ge en uppskattning av vad det borde gå på. De äger nämligen den kabel som ligger där idag. Det kan vara så att de har enhetspris. Det vet man inte.

Ja, det är färgen på säkringen i den svarta låda, och jag kunde inte se färgen på bilden heller, därav frågan. :) Så kolla det nästa gång. Om det går att få 25A enfas eller så så räcker det ju ganska långt ändå i ett tvåpersonershushåll. Den mesta utrustningen, vitvaror och så, är ju enfas idag, så det är inget problem bara du kan få tillräcklig effekt till huset.
 
  • Gilla
josehananon
  • Laddar…
hempularen skrev:
Det ser ut att vara gammal tråd till en av säkringarna på bilden 2a nedifrån, ev. är även ena ledaren (fasledaren) från säkringen ovanför på bilden av gammal typ.
Och vad värre är så är den märkt "spis". Så den kan vara högt belastad.
 
Anders_Nilsson skrev:
Släng skiten!
Jo, inom närtid så behöver det helt klart göras. Men TS var nog orolig om det skulle gå att bo i huset öht innan man rev ut elen. Och det tror jag. Det går att ta större delen av elen när man ändå gör allt annat.
 
  • Gilla
josehananon
  • Laddar…
Jo, att allt ska bytas är ju såklart planen, men vi kan tyvärr inte göra allt på en och samma gång. Håller på att ta in offerter på fasad, tak och dränering och planerar för när, vad och hur... börjar trilla in offerter på 400 000 på fasaden, så kan vi vänta med elen ett tag är det givetvis tipp topp :) Tak över huvudet och bra väggar känns som prio nr 1. Sen tycker jag om att veta lite om saker innan jag ger mig ut och tar in offerter... känns ibland som att det kan utnyttjas när man är ovetandes och jag vill definitivt ha kontroll över vad som är prioriterat och i vilken ordning, så att jag kan efterfråga just det som måste göras i en bra ordning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.