Hej allesammans,

Har precis köpt mig en liten villa (skokartong) på 64 kvm med delvis inredd vind samt råkällare från 1941. Flyttar dit om 4 veckor.
Är novis på precis allt som gäller husägande och har väl troligtvis tagit mig vatten över huvudet :D
Men jag gillar att lära mig nya saker och vill gärna komma till en punkt då jag kan göra så mycket som möjligt själv, ser mig som hyfsat händig och lättlärd, men har massor att lära.

Nu till min fråga:
Jag vet att elen i huset måste ses över då den så vitt jag kan bedöma är mer eller mindre original, ojordat, 1-fas, osv. När jag kollade på huset kontrollerade jag alla strömbrytare som verkar fungera som dom ska, och leder till de uttag man kan förvänta sig... åtminstonne allt jag kom åt att prova. Men jag är verkligen inte rätt person när det kommer till att bedöma typ av ledningar osv, så det vet jag inget om.

Då ju huset är ett slukande soll med kostnader i form av takrenovering, fasadrenovering och dränering och dessutom el, så tänkte jag försöka förbereda mig så gott det går innan möten med hantverkare, för jag vill verkligen förstå vad som föreslås, och vad jag faktiskt behöver.

Initialt tänkte jag sätta in en JFB, för att kunna sova lite bättre om natten... hur funkar en sådan och vad skall jag tänka på när man sätter in en sådan? Kan man så att säga överdimensionera den nu för att den skall kunna vara kvar och fungera bra vid en framtida omdragning av elen? Eller är det att måla läppstift på en gris att sätta in JFB utan att röra vid elen?:surprised:

När elen senare skall dras om så kommer jag vilja göra det så billigt som möjligt utan att tumma på säkerheten. Är det tillåtet med utanpåliggande el? Har svävat förbi trådar om att det inte skulle vara ok, varför i så fall? I huset är det idag en kombination av utanpåliggande och dragen i väggen om jag får våga mig på en gissning. Har inget problem med estetiken då det gäller utanpåliggande el. Jag kommer inte riva några väggar i huset och ändra planlösningen då jag är nöjd med disponeringen av ytan som den är idag och jag gillar den gamla stilen och originaldetaljerna, därför känns det på något vis lite synd att börja bryta upp väggar när det enda som behöver åtgärdas rent estetiskt är ytskikten med färg, tapeter osv.

Kan tillägga att det är friköpt fjärrvärme och således vattenburen värme i radiatorerna. Huset har trästomme och putsfasad om det nu spelar någon roll.

Vad skall jag tänka på inför planeringen av elomdragningen? Möjligtvis fler uttag... annat? Hur skall jag för elektrikern förklara vad jag vill ha och behöver på enklaste sätt?

Och svara snälla med ett språk som en nybörjare förstår ;)
 
O
JFB är alltid bra! Om det är att sätta läppstift på en gris så måste det vara väldigt bra läppstift:p
Utanpå liggande är tillåtet absolut inget konstigt med det! sker ofta!
 
  • Gilla
josehananon
  • Laddar…
Det låter ju jätte bra (y)
Hur är det med JFB, dimensionerar man dom utifrån den befintliga elen... eller hur funkar det?
 
Är det gasspis och gaspanna eller frjärvärme? Hur skall du värma huset? Skulle ringa elbolaget (nätägaren) och fråga vad det kostar att få trefas, här i GBG ligger det på cirka 30 papp. Om du skall värma med BV, LLVP eller liknande och ha elspis/ugn kommer du snart att bli vansinnig på enfas. Har haft det i lgh och det begränsar utbudet av moderna spisar och ett helvete med att laga mat och köra TM/TT samtidigt. Kostar ju givetvis men höjer upplevelsen avsevärt. Kan ju göras på sikt men gör en plan vad du vill göra med huset. Idag har man ju andra krav är förr och skall både du och frugan arbeta och stressa med matlagning till 5 ungar och tvätt på kvällarna så blir du snabbt vansinnig.

Ser du huset som en ungkarlsbostad/partylya spå kommer ju saken i ett annat läge.

/Anders
 
Jordfelsbrytare är bra, och du kommer med all säkerhet att kunna återanvända den i en framtida ny central.

Det som är infällt från början är enklast, billigast och snyggast att låta fortsätta vara infällt. Där du vill komplettera med nya uttag är det däremot enklast att lägga det utanpå.

Lägg lite tid på att tänka ut var du vill ha nya uttag. Jag har dragit en del ny el i mitt hus och senare ångrat mig. "Varför satte jag inte det uttaget längre ditåt?" Varför satte jag inte ett uttag där också?" Jag betvivlar att man speciellt ofta ångrar att man satt för många uttag.
 
  • Gilla
josehananon
  • Laddar…
josehananon skrev:
Det låter ju jätte bra (y)
Hur är det med JFB, dimensionerar man dom utifrån den befintliga elen... eller hur funkar det?
Jfb du bör välja är en 4 pol med märlström på 25 A eller 40 A. Huvudsäkringarna är knappast över 25 A i ditt hus (kolla). Ett problem som gör enbart en jfb montering lite komplicerat är att den gamla elcentralen antagligen bara har en gemensam skyddsjord och nollskena, Det behövs separata för att det skall fungera. En ombyggnad bland tygisolerade ledare är inget roligt jobb


Kolla om kablarna i väggen bakom strömbrytarna är plast eller tygisolerade. Är dom tygisolerade, rör då ingenting i dosorna utan byta dom mot nya, förövrigt är det lämpligt att planera ett utbyte snarast.
 
  • Gilla
josehananon
  • Laddar…
Anders_Nilsson skrev:
Är det gasspis och gaspanna eller frjärvärme? Hur skall du värma huset? Skulle ringa elbolaget (nätägaren) och fråga vad det kostar att få trefas, här i GBG ligger det på cirka 30 papp. Om du skall värma med BV, LLVP eller liknande och ha elspis/ugn kommer du snart att bli vansinnig på enfas. Har haft det i lgh och det begränsar utbudet av moderna spisar och ett helvete med att laga mat och köra TM/TT samtidigt. Kostar ju givetvis men höjer upplevelsen avsevärt. Kan ju göras på sikt men gör en plan vad du vill göra med huset. Idag har man ju andra krav är förr och skall både du och frugan arbeta och stressa med matlagning till 5 ungar och tvätt på kvällarna så blir du snabbt vansinnig.

Ser du huset som en ungkarlsbostad/partylya spå kommer ju saken i ett annat läge.

/Anders
Det är friköpt fjärrvärme i huset idag och det känns ju bra. Innebär det att man måste utöka fjärrvärmen på något vis om man byter från 1-fas till 3-fas? Är det inte framdraget dimensionerat till 3-fas? Installationen av fjärrvärmen skall vara gjord 2006.

Jag skall bo i huset med min man, så ingen ungkarlslya... inga barn än med det kan väl bli i framtiden. Vi kommer ju säkert vilja ha 3-fas så snart som möjligt, men i dagsläget vet jag inte vilken ordning alla "fel" kommer att prioriteras :confused: Tak... fasad... grund... el osv.
 
Ok, med fjärrvärme ställs det inga krav på elinstallationen eftersom pumparna drar ytterst lite ström. Du behöver inte göra något med fjärrvärmen om du byter till trefas. För spis och TM/TT är det ändå bekvämt med trefas men som det låter hade jag definitivt fixat tak och dränering först, fukt är inget roligt.

/Anders
 
Tack för svar!
Det låter ju jätte bra att det inte behöver bli något jox med fjärrvärmen om vi byter till 3-fas. Ja det är ett stort projekt men vi har väl tänkt att inte stressa ihjäl oss över det utan metodiskt beta av steg för steg. Prio nr 1 är att laga trasiga tegelpannor, sen JFB för att inte behöva oroa sig lika mycket, sen dränering och fasad och om kanske något år eller två fixa och dra om all el... men tänkte kolla lite offerter från elektriker och så för att se om det skiljer mycket i pris om man gör det när huset står tomt och det är fri framfart för dom.
 
Har du verkligen bara 1-fas in i huset?
Kolla med grannar eller likn om dom kännertill någon bra elektriker.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ja som jag förstår det. Det är den typen av spis. Får kolla runt lite om man kan hitta en bra elektriker.

Edit: eller jag vet inte vad som går in i huset men spisen är en 1-fas.
 
Redigerat:
Ja, en elektriker på plats är det bästa steget att ta först. En anläggning från 1941 kan nog bjuda på en del överraskningar. Det finns risk för att det krävs en del jobb.

Att installera en JFB är kanske (troligen) omöjligt pga befintliga läckströmmar i gamla ledningar. Och börjar man riva någonstans i dessa gamla ledningar så är risken stor att man måste löpa linan fullt ut, eller åtminstone grupp för grupp. Detta kan elektrikern mäta upp.

Dessutom skyddar inte en JFB mot glappkontakt och annat som kan orsaka brand. Risken för sådana fel är troligen långt högre än fel som en JFB skyddar mot. Men JFBn ger personskydd vilket väger högre än brandskydd (som bara indirekt är en personfara) så det är bra att få den installerad så snart det går.

Dimensionering av en JFB handlar om antalet. Många hus klarar sig med en enda JFB. Det beror på antalet hushållsapparater och vilka naturliga läckströmmar de har. Det går alltid att komplettera med fler JFBer i efterhand så det är inget köp av grisen i säcken. Det brukar t.ex vara bra att lägga uttag utomhus på en egen JFB, dvs sådant som riskerar att lösa den.

Utanpåliggande finns som sagt inga hinder mot - tvärtom, en skicklig yrkesman kommer att undanröja behovet av utsmyckning på väggarna :). Och snåla inte på uttagen som Alfredo säger.
 
ullberg
josehananon skrev:
Ja som jag förstår det. Det är den typen av spis. Får kolla runt lite om man kan hitta en bra elektriker.

Edit: eller jag vet inte vad som går in i huset men spisen är en 1-fas.
Precis, 1-fasspis kan du säkert ha, även om du har 3-fas in i huset. Bara1-fas in i en villa (som ursprungligen värmdes med något annat än fjärrvärme, exv. el eller olja) är nog inte allt för vanligt.

/U
 
O
Som Bo.Siltberg nämner med JFB nackdelen är risken för läckströmmar och andra konstia saker som gör en installation av JFB väldigt bökig....
Det är en anledning till att jag inte installerar JFB på landet, jag är helt övertygad om att det skulle ge mig för mycket jobb..... som jag inte skulle hinna med under några semesterveckor då man ändå vill vara ledig:D
Att centralen är s pass gammal att jag inte har separerade noll och jord skena gör att jag ännu mindre orkar ta tag idet....
 
  • Gilla
josehananon
  • Laddar…
Titta på en elräkning från nätägaren vad det står. Hittar du inte 1-eller 3-fas så ring nätägaren och fråga. Du måste ha anläggningsIDt men det står på elräkningen (även den från elleverantören). Annars tittar du på centralen fast det kan vara svårt om du inte kan el.

Finns gott om (f. d.) gasdrivna villor på Hisingen i Göteborg (och årsmodell och storlek passar in) från den här epoken ("egnahem") som har enfas in. Behövdes inte mer när pannan och spisen gick på gas.

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.