Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Men sluta bitcha om att du kunde sparat några spänn om du köpt grejerna själv eller att han överdebiterat för tid och resor. Ställ frågan till dig själv: Om du hade varit elektriker (eller någon annan typ av hantverkare); vad hade du tagit med på fakturan? Vilka moment, tid eller resor skulle du vilja ha betalt för, för att få verksamheten att gå runt?
Själv hantverkare?

Coolt att tycka någon "bitchar" för att man som konsument kan konstatera att begärd ersättning inte står i propotion till rimliga kostnader.

Att ta 2-300% påslag för material för att täcka in ev. framtida defekter förutsätter man ju att varje detalj går sönder 2-3ggr i framtiden. Arbetet att installera dem har man ju redan tagit betalt för så man har ju tagit ersättningen för installationen. Sedan om 4år, och min kronbrytare går sönder, vilken kund ringer den elektrikerfirma som installerade produkten?

Ca. 570:-/ timme i arbetskostnad täcker ju in lön, sociala avgifter + lite till. 600:- debitering täcker ju in bilens kostnader för detta jobb. Dvs. de "fasta" kostnader denna firma hade är ju betalda och med viss vinst på detta.
 
Redigerat:
Claesk skrev:
En hantverkare går runt om man debiterar 350 kr/h plus moms. Och utan påslag på materialet.
Det är konstigt det där när vinstdrivande företag faktiskt vill ha vinst!
Jag har sagt det en gång och jag säger det igen, hade varit jävligt kul att ställa upp er mot en vägg och fråga vad ni jobbar med, vad ni debiterar i timmen, hur mycket vinst ni har osv osv.
 
  • Gilla
Vanbeasten
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Du menar alltså på fullt allvar att det är rimligt att fakturera dubbel för allt material med motiveringen att det kan gå sönder i framtiden?
Så det skulle inte du göra om du var elektriker?
 
Vanbeasten skrev:
Så det skulle inte du göra om du var elektriker?
Om jag var hantverkare är det fullt möjligt att jag ville maximera min vinst, inte sagt att en kund behöver tycka det är ok med ocker. Nu är jag inte hantverkare men varit egen företagare inom försäljning i liten skala, var dålig på ta betalt så jag la ner...
 
mangew skrev:
Själv hantverkare?

Coolt att tycka någon "bitchar" för att man som konsument kan konstatera att begärd ersättning inte står i propotion till rimliga kostnader.

Att ta 2-300% påslag för material för att täcka in ev. framtida defekter förutsätter man ju att varje detalj går sönder 2-3ggr i framtiden. Arbetet att installera dem har man ju redan tagit betalt för så man har ju tagit ersättningen för installationen. Sedan om 4år, och min kronbrytare går sönder, vilken kund ringer den elektrikerfirma som installerade produkten?

Ca. 570:-/ timme i arbetskostnad täcker ju in lön, sociala avgifter + lite till. 600:- debitering täcker ju in bilens kostnader för detta jobb. Dvs. de "fasta" kostnader denna firma hade är ju betalda och med viss vinst på detta.
Nej, jag är inte hantverkare. Jag jobbar på kontor i en helt annan bransch. Men till skillnad från dig är jag insatt i företagande och har skaffat mig erfarenhet genom att anlita hantverkare både privat och genom jobbet.

Om en elektriker installerar en brytare åt dig gäller Konsumenttjänstlagen och du har därmed två års garanti på jobbet och materialet. Så om den går sönder inom garantitiden måste ju elektrikern ta sig tiden att åka till dig och byta ut den (tid som han inte får betalt för igen, eftersom det är garanti). Brytaren är då en kostnad för honom, men inte för dig. Den är då den han "tar höjd för" när den installeras första gången. Det tycker inte jag är orimligt.
 
Vanbeasten skrev:
Nej, jag är inte hantverkare. Jag jobbar på kontor i en helt annan bransch. Men till skillnad från dig är jag insatt i företagande och har skaffat mig erfarenhet genom att anlita hantverkare både privat och genom jobbet.

Om en elektriker installerar en brytare åt dig gäller Konsumenttjänstlagen och du har därmed två års garanti på jobbet och materialet. Så om den går sönder inom garantitiden måste ju elektrikern ta sig tiden att åka till dig och byta ut den (tid som han inte får betalt för igen, eftersom det är garanti). Brytaren är då en kostnad för honom, men inte för dig. Den är då den han "tar höjd för" när den installeras första gången. Det tycker inte jag är orimligt.
Stabilt grabben, du är inte bara insatt i företagande du är spådam och människokännare också.
 
mangew skrev:
Stabilt grabben, du är inte bara insatt i företagande du är spådam och människokännare också.
Varför är du dum och oförskämd?
 
  • Gilla
Wendigo
  • Laddar…
Får börja beställa jobb utan garanti. Strömställare får man byta själv. Billigare så? Tveksamt.
 
Vanbeasten skrev:
Så det skulle inte du göra om du var elektriker?

Nej, jag skulle inte försvara ett 100% materialpåslag på allt med att "jag får betala om den går sönder", det resonemanget skulle bara reta kunderna. Hur ofta måste en eljo brytare eller vägguttag bytas på garanti, eller hur ofta förekommer reklamationer på flexxlang eller FK?

Det måste vara ärligare att ta ett högre timpris än att tvingas "gömma" kostnaderna under andra poster som i slutändan bara retar kunderna.
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Är der alltså bara att betala om man inte avtalat ett pris i förväg även om det är oskäligt?
Då skulle ju elfirman kunna fakturera säg 10.000.000:- för detta jobb, de får in massvis med pengar och kunden blir missnöjd.. Men 10 mille är värt mer än en missnöjd kund.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Claesk skrev:
En hantverkare går runt om man debiterar 350 kr/h plus moms. Och utan påslag på materialet.
Kanske en egenföretagare med skrotbil. Ska du lägga på centrala kostnader, bil, verktyg etc så hamnar du snarare på 450 kr ex moms. Då bör du dessutom lyckas fakturera ut 170 timmar per månad för att få nåt över.
 
Jag blev fakturerad fullpris för en lärling. Han gjorde inte många knop och kunde inte spika kulo. Tredje gången de fulade sig. Betalade, men kommer aldrig att rekommendera firman för någon.
 
Nej, det finns en skrivning i konsumenttjänstlagen (tror det är den lagen) om att ett pris måste vara skäligt. Har för mig att det är helt OK att offerera 10 milj. i timmen, men du kan inte komma och begära en så hög ersättning om det inte är överenskommet. Men "skäligt" är ett ganska odefinierat begrepp. Jag har för mig att det finns rättsfall (kan ha varit ARN) om just påslagen på VVS materiel. Där ansågs det tydligen att det var skäliga priser om firman kunde påvisa en oficiell prislista med den nivån. Där kommer grossisternas prislista in behändigt, priser svart på vitt. Att sedan alla har uppmot 90% rabatt tar man ingen hänsyn till.

thestrut skrev:
Är der alltså bara att betala om man inte avtalat ett pris i förväg även om det är oskäligt?
Då skulle ju elfirman kunna fakturera säg 10.000.000:- för detta jobb, de får in massvis med pengar och kunden blir missnöjd.. Men 10 mille är värt mer än en missnöjd kund.
 
Man kan ju även undra vem som ville driva ett företag om kunden kan bestämmer priserna, knappast någon med förståndet någorlunda i behåll i alla fall.
 
  • Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
Korkad som man är har jag själv gjort misstaget att anlita elektriker och vvs-montörer som blåst mig med galna ockerpriser. Idag kommer de inte innanför tröskeln innan de gått med på att montera redan köpt material alt. max debitera inköpspris plus 15 procent för material de själv tar ut.

Det har funkat för mig. Sista jobbet som gjordes här blev materialdebiteringen samma som om jag själv köpt grejerna på nätet. Den firman kommer att få göra fler arbeten, både åt mig och åt mina bekanta.

Något som stör mig så jävulskt är när hantverkaren kommer på morgonen och inte har grejer med sig, detta trots att man utförligt beskrivit exakt vad som ska göras och vad som behövs.
"just det, ska bara åka och hämta ut lite material." Två timmar senare dyker han upp med fk i slang och apparatdosor (sånt som ska finnas i varje elektrikers arbetsfordon) som jag får betala 300 procent mer för än om jag köpt de själv. Dessutom betalar jag timpenning under tiden...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.