oceanis skrev:
Som fastighetsägare och hemmapulare kan du göra som du vill.
Men med vetskap om vilken debatt som brukar uppstå här på BH där det förväntas att en hantverkare eller installatör inte i något avseende ska frångå reglerna och om han/hon gör det så blir det direkt en debatt om att kräva ut "vedergällning" på den hantverkaren. Så kan jag till viss del förstå om en installatör inte vill frångå säkervatten kraven och installera i strid mot gällande krav.

Jag undrar om denna tråd hade sett likadan ut om TS hade förmedlat hela sanningen från början och talat om hela orsaken till att maskinen inte blev installerad.
Installationssituationerna är olika. Ibland måste man borra hål i köksskåp. I andra fall är ett droppskydd en omöjlighet, om inte hela ska köket bytas ut. "Säkervatten-kraven" är ingen lag utan en branschstandard. Så länge en av uppdragsgivaren "beställd" avvikelse från den standarden dokumenteras mellan uppdragsgivare och installatörsföretag ser jag inga hinder mot en installation utan droppskydd. Det är till syvende og sidst en fråga för fastighetsägaren eller mellan denne och försäkringsbolaget, i fall av vattenskada.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Olle i Stureby skrev:
Installationssituationerna är olika. Ibland måste man borra hål i köksskåp. I andra fall är ett droppskydd en omöjlighet, om inte hela ska köket bytas ut. "Säkervatten-kraven" är ingen lag utan en branschstandard. Så länge en av uppdragsgivaren "beställd" avvikelse från den standarden dokumenteras mellan uppdragsgivare och installatörsföretag ser jag inga hinder mot en installation utan droppskydd. Det är till syvende og sidst en fråga för fastighetsägaren eller mellan denne och försäkringsbolaget, i fall av vattenskada.
Du behöver inte lära mig vad Säkervatten står för, jag vet det mycket väl.

Men om nu inte uppdragsgivaren är samma som fastighetsägaren, vilket vi inte vet något om för det kan ju mycket väl vara en lägenhet som TS har, så kan det ju vara lite tveksamt att frångå säkervatten reglerna och få detta godkänt av en sådan fastighetsägare och ha alla dokument med sig för detta när man har en mycket liten stund på sig att utföra installationen och samtidigt har tydligt skrivit vad som ingår och inte ingår.

Jag har ingen åsikt om elgigantens installatörer för jag nyttjar inte den sortens erbjudande eller den sortens installatörer. Och jag tycker att man ska ha med sig en hålsåg men man kan som beställare börja med att se vad som ingår i köpet av en installation och man kan ju berätta hela storyn med alla fakta från början.

Kanske du själv skulle ta dig 2 minuter och googla på Elgigantens hemsida och se vad som ingår i installationen så kanske du ändrar uppfattning om det är rätt eller fel att inte installera maskinen.

För din hjälp så har du en länk här:

http://www.elgiganten.se/product/vi...DISH/installation-av-diskmaskin#tab-more-info
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
oceanis skrev:
Du behöver inte lära mig vad Säkervatten står för, jag vet det mycket väl.

Men om nu inte uppdragsgivaren är samma som fastighetsägaren, vilket vi inte vet något om för det kan ju mycket väl vara en lägenhet som TS har, så kan det ju vara lite tveksamt att frångå säkervatten reglerna och få detta godkänt av en sådan fastighetsägare och ha alla dokument med sig för detta när man har en mycket liten stund på sig att utföra installationen och samtidigt har tydligt skrivit vad som ingår och inte ingår.

Jag har ingen åsikt om elgigantens installatörer för jag nyttjar inte den sortens erbjudande eller den sortens installatörer. Och jag tycker att man ska ha med sig en hålsåg men man kan som beställare börja med att se vad som ingår i köpet av en installation och man kan ju berätta hela storyn med alla fakta från början.

Kanske du själv skulle ta dig 2 minuter och googla på Elgigantens hemsida och se vad som ingår i installationen så kanske du ändrar uppfattning om det är rätt eller fel att inte installera maskinen.

För din hjälp så har du en länk här:

[länk]
Det var inte min mening att låta förnumstig mot dig. Om det uppfattades så ber jag om ursäkt. Själv har jag väldigt lite koll på vad branschreglerna innehåller, men jag vet att de kan sättas åt sidan, om uppdragsgivaren (= fastighetsägaren) begär det. Denne får då själv och helt på egen hand ansvara för konsekvenserna. Givetvis blir situationen helt annorlunda om beställaren av installationen inte äger fastigheten. Men, eftersom detta är ett forum för villaägare har jag i mina svar förstås utgått från att beställaren fritt disponerar över frågan om installationens utförande i det enskilda fallet. Installatörens ansvar är att avråda, men villaägaren bestämmer.
 
Va.......forum för villaägare?? Det finns många bostadsrättsägare och många trådar som handlar om lägenhetsproblem så det är nog en missuppfattning om att det är ett forum för villaägare.

Men hur som helst, det viktiga i denna tråden är ju att TS nog inte har läst eller förstått vad han/hon köpt och samtidigt så börjar en del här på BH direkt ta TS parti och samtidigt kasta skit på elgigantens installatör utan att fråga sig om det kanske kan finnas en orsak till att installatören har vägrat att montera.

Om du tittade på länken så såg du att förutsättningen bla var att hål skulle finnas på plats och om det skulle monteras en aquastopp så skulle hålet vara 1 dm i diameter. Alltså förutsättningarna som beställaren skulle se till vara på plats när installatören kom var inte helt enkelt inte uppfyllda.

Det är ju då ganska normalt att en installatör lämnar platsen..........köper man billigt och halvdant så får man också leverans därefter tyvärr.
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Va.......forum för villaägare?? Det finns många bostadsrättsägare och många trådar som handlar om lägenhetsproblem så det är nog en missuppfattning om att det är ett forum för villaägare.

Men hur som helst, det viktiga i denna tråden är ju att TS nog inte har läst eller förstått vad han/hon köpt och samtidigt så börjar en del här på BH direkt ta TS parti och samtidigt kasta skit på elgigantens installatör utan att fråga sig om det kanske kan finnas en orsak till att installatören har vägrat att montera.

Om tittade på länken så såg du att förutsättningen bla var att hål skulle finnas på plats och om det skulle monteras en aquastopp så skulle hålet vara 1 dm i diameter. Alltså förutsättningarna som beställaren skulle se till vara på plats när installatören kom var inte helt enkelt inte uppfyllda.

Det är ju då ganska normalt att en installatör lämnar platsen..........
Jodå, när man ögnar genom forumämnen och trådar står det helt klart att det finns få användare här som inte äger sitt hus. Naturligtvis. Jag tittade på länken. Jag hade nog, om jag varit EG, varit betydligt mer tydlig med vad som inte ingår i tjänsten. Inte bara friskrivit mig från typ att öppningen för Aquastop ska vara minst 10 cm, eller vad det var. Otydligheter, som denna, ger upphov till trådar, som denna. Och dessutom till missnöje med leverantören av både maskin och tjänst. Har stor förståelse för TS missnöje och hoppas att allt till slut ordnat upp sig till full belåtenhet.
 
Olle i Stureby skrev:
Jodå, när man ögnar genom forumämnen och trådar står det helt klart att det finns få användare här som inte äger sitt hus. Naturligtvis. Jag tittade på länken. Jag hade nog, om jag varit EG, varit betydligt mer tydlig med vad som inte ingår i tjänsten. Inte bara friskrivit mig från typ att öppningen för Aquastop ska vara minst 10 cm, eller vad det var. Otydligheter, som denna, ger upphov till trådar, som denna. Och dessutom till missnöje med leverantören av både maskin och tjänst. Har stor förståelse för TS missnöje och hoppas att allt till slut ordnat upp sig till full belåtenhet.
Utan att på något sätt ta Elgigantans parti så måste jag nog påstå att om man är normalt läskunnig och har en normal förmåga att förstå svenska språket så är det mycket tydligt skrivet vad som förutsätts vara gjort eller ska finnas när installatören kommer. Kan nog knappast betecknas som någon form av luddiga friskrivningar utan är klar och tydlig beskrivning om vad som förutsätts för att tjänsten ska gå att leverera.

"Kontrollera så att höjden på diskmaskin stämmer överens med övrig höjd på bänkskivor etc. Tillse att det finns tillräckligt med plats för produkten där den skall installeras. Vid nyinstallation skall sockel samt eventuellt köksskåp vara bortplockat. El, kallvatten samt avlopp skall vara framdraget. Diskmaskin skall inte stå längre än 1,2 meter från uttag för vatten och avlopp då slangarna inte räcker längre. Om maskinen står längre ifrån måste du köpa till slangar och skarvsatser. Hål för sladd och slangar skall vara förborrat i köksskåp. Om diskmaskinen som skall installeras är försedd med ”aquastop” krävs att hålet är ca 1 dm i diameter. Det skall finnas en fungerande ballofix (avstängningskran) vid vattenanslutning."

Kan väl inte vara tydligare skrivet.......eller har svenska folket fallit så lågt i sin läsförståelse att det kan betecknas som otydligt?
 
  • Gilla
RilleRock och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag är benägen att hålla med oceanis här. Om man som kund köper en tjänst och sen inte uppfyller kraven så får man nog acceptera att man får betala ändå, då man tagit tid i anspråk.
 
  • Gilla
RilleRock och 1 till
  • Laddar…
Vad som är begripligt varierar nog från person till person utifrån referensramar och erfarenheter. Jag anser att EG:s beskrivning av tjänsteinnehåll och förutsättningar för tjänsten kan bli betydligt tydligare och samtidigt mer kortfattad. Tror TS skulle hålla med om det.
 
Elgiganten erbjuder ju denna tjänst för ett standardiserat fast pris. Då kräver de vissa förutsättningar. Inget konstigt med det. Vill man ha en allkonstnär som jobbar på löpande finns det ju många andra förmågor att anlita.
 
D
Olle i Stureby skrev:
Vad som är begripligt varierar nog från person till person utifrån referensramar och erfarenheter. Jag anser att EG:s beskrivning av tjänsteinnehåll och förutsättningar för tjänsten kan bli betydligt tydligare och samtidigt mer kortfattad. Tror TS skulle hålla med om det.
När jag hjälpte min mor beställa diskmaskin och installation så var de väldigt tydliga förutom det stod klart och tydligt frågade även säljaren om allt var klart för installationen.

Är även bostadsrättsägare och medlem här
 
Var likadant med våran maskin, var 1-2 m.m. som skjilde på hålet det gick att karva upp.
Det framgår rätt tydligt vad som måste vara förberett när dom kommer.
 
Daniel_82 skrev:
När jag hjälpte min mor beställa diskmaskin och installation så var de väldigt tydliga förutom det stod klart och tydligt frågade även säljaren om allt var klart för installationen.

Är även bostadsrättsägare och medlem här
Det är bra om de är tydliga, det underlättar. Fast för mig kvarstår funderingen om hur en sådan här tjänst kan ha en efterfrågan överhuvudtaget. Om det bara handlar om att ansluta slangar och sladdar är den ju helt ointressant. Det gör man själv. Det är när det ska skäras, borras, donas och modifieras som man kan behöva hjälp, om man är bekväm. Och det kan man ju få vara, även om man har garaget fullt av verktyg och maskiner.
 
Olle i Stureby skrev:
Det är bra om de är tydliga, det underlättar. Fast för mig kvarstår funderingen om hur en sådan här tjänst kan ha en efterfrågan överhuvudtaget. Om det bara handlar om att ansluta slangar och sladdar är den ju helt ointressant. Det gör man själv. Det är när det ska skäras, borras, donas och modifieras som man kan behöva hjälp, om man är bekväm. Och det kan man ju få vara, även om man har garaget fullt av verktyg och maskiner.
Jag har full förståelse för tjänsten, Alla bor som sagt inte i en villa, har en släpvagn hemma eller ens en bil.

Om du tar alla de som bor i en lägenhet och som då ska hämta maskinen, bära upp den ta ut den gamla och bortföra den till en soptipp och sen inte har en aning om hur man skruvar fast en slang eller ens har ett verktyg.
Du verkar inte leva i verkligheten och ser alla de hus omkring dig som består av lägenheter.

Du har nog inte heller kunskap om hur svårt det är att bli av med vitvaror i tex Stockholms innerstad vilket nog är det samma i alla städer.......

Men lägg några minuters tanke på alla dessa personer och gamla faster Agda som knappt kan gå i trappor, så börjar nog du också förstå så småningom....
 
Det finns tjänster för alla,
Man kan sälja bilen själv men inte bostaden, en del anlitar någon annan för att placera en fruktskål, ställa ut en skylt öppna dörren och ägna 45 minuter 2 dagar i veckan för att sedan ta sig iväg till dennes arbetsplats under kontorstid för att skriva på papper.
Fast man kan göra det själv.

Ibland handlar det om kunskap, ibland om intresse eller tid eller andra faktorer.
 
O
Att erbjuda hemkörning och uppbärning är något jag själv uppskattar! Framförallt när jag bodde i en lgh med väldigt liten hiss och 4 trappor upp. Installation tycker väl jag själv är lite väl simpelt det som ingår. jag skulle inte rekommendera någon att anlita Elgigantens installationsfirmor, men det är bara jag.
Utan att ha orkat klicka på länken utan bara läsa det som Oceanis citerade så var det tydligt vad som ingick. Man måste läsa det finstilta.

Var tvungen att klicka på länken... Det var faktiskt ganska tydligt vad som ingick i installationen. Det kan väl inte vara för mycket begärt att kräva att man ska skrolla lite ner på sidan. Det var inte ens något klickande. Nu vet jag inte hur deras broschyrer ser ut men jag betvivlar att dessa är så mycket otydligare.
Om man tycker att det var otydligt då blir jag fundersam... Man måste göra lite själv, man kan inte lita på att alla andra ska göra allting...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.