tommib
En luftvärmepump är kanske inte den bästa lösningen för just denna situation. Den förutsätter att dörrarna till största delen hålls öppna vilket inte är särskilt troligt. Du kan nog räkna med att den bara kommer värma det gemensamma utrymmena. Således kommer varje rum att behöva ett eget element.

Annars är det som Bo säger en fråga om hur mycket effekt man ska kunna ta ut. Personligen tror jag att 2,3kW räcker bra till allt förutom värmen som bör ligga för sig.
 
  • Gilla
SkaneErik
  • Laddar…
Vattenkokare + micro är mer än vad en 10A säkring tål. Men Micro och ungefär allt annat man har som student klarar sig bra tillsammans. Så antingen får man ha två grupper för allmänel, eller så får studenterna lära sig att inte koka vatten samtidigt som annat.

Värmen behöver nog 10A själv.
 
tommib skrev:
En luftvärmepump är kanske inte den bästa lösningen för just denna situation. Den förutsätter att dörrarna till största delen hålls öppna vilket inte är särskilt troligt. Du kan nog räkna med att den bara kommer värma det gemensamma utrymmena. Således kommer varje rum att behöva ett eget element.

Annars är det som Bo säger en fråga om hur mycket effekt man ska kunna ta ut. Personligen tror jag att 2,3kW räcker bra till allt förutom värmen som bör ligga för sig.
Det här är en poäng som TS nog bör fundera mer på. Hur troligt är det egentligen att studenterna kommer lämna sina dörrar öppna?
 
En sådan studentbostad behöver mer omfattande elinstallationer än vad TS frågade om. Rummen är nog den lätta delen. Dom gemensamma utrymmena kräver mer omfattande eljobb.

Det är kraft och belysning i gemensamma kök ,badrum( duschar) ,toaletter och ev. korridorer. På detta kommer ytterbelysning och matning av uppvärming ( värmepump,direktverkande elradiatorer eller någon vattenburen lösning).

Allt detta styrs mer eller mindre av olika byggnormer som har skärps kraftigt på områden såsom energiförbrukning per m2 . Detta gäller vid bl.a nyproduktion.
 
tommib
Tobbe_3 skrev:
Allt detta styrs mer eller mindre av olika byggnormer som har skärps kraftigt på områden såsom energiförbrukning per m2 . Detta gäller vid bl.a nyproduktion.
Vilket är anledningen till att jag redan i mitt första svar hänvisade till boverkets byggregler.

SkåneErik förtydligade bra där om LLVPn. Rummen bör betraktas som enskilda lägenheter vilket gör att dörren i normalfallet kommer vara stängd/låst och det kommer fungera dåligt med luftburen värme. Alla former va värmeflyttare mellan utrymmena leder också ljud vilket torde vara oacceptabelt i denna situation.

Det låter som att du redan börjat bygga, trots att du kanske hade behövt tänka några varv till kring detta. Det är bra att du vill producera bostäder till studenter, men det betyder inte att de kan vara hur dåliga som helst.
 
O
Det känns som att nånting inte stämmer i den här historian... kan det kanske vara ett skoljobb?

Studentrum på 20-30kvm? Min lgh är på 34kvm... Känns som ett väldigt stort rum....
 
tommib
Jag tänker mig att det är någon som bygger om/till en villa för att kunna hyra ut till folk. Rummens storlek kanske dikteras av något annat? Det känns överlag rätt amatörmässigt med tanke på frågorna om el och den ogenomtänkta uppvärmningen. Vad får dig att tro att det kan vara ett skoljobb?
 
Jag tycker man ska tänka till ordentligt här. Inte nog med att det handlar om människor, det är ungdomar som kan komma att hitta på allt möjligt.

Att dra in en enda 10A grupp till ett sådant utrymme skulle jag avråda från. I en nyinstallation skulle det lätt bli en mindre central i ett sådant utrymme. Dessa människor betalar trots allt för tak över huvudet, då känns det ganska ruttet att begära att man inte kan köra ett värmeelement en vattenkokare och/eller micro samtidigt..

Byt elektriker och köp ordentligt material, du vill inte ha en olycka på ditt samvete!
 
Andreas.zeelo skrev:
Jag tycker man ska tänka till ordentligt här. Inte nog med att det handlar om människor, det är ungdomar som kan komma att hitta på allt möjligt.

Att dra in en enda 10A grupp till ett sådant utrymme skulle jag avråda från. I en nyinstallation skulle det lätt bli en mindre central i ett sådant utrymme. Dessa människor betalar trots allt för tak över huvudet, då känns det ganska ruttet att begära att man inte kan köra ett värmeelement en vattenkokare och/eller micro samtidigt..

Byt elektriker och köp ordentligt material, du vill inte ha en olycka på ditt samvete!
Min åsikt är att uppvärmingen tillhör byggnaden. Det är inget som hyresgästen skall behöva lösa med flyrrbara lågpriselement.
 
tommib
Tobbe_3 skrev:
Min åsikt är att uppvärmingen tillhör byggnaden. Det är inget som hyresgästen skall behöva lösa med flyrrbara lågpriselement.
Håller helt med om detta, speciellt i detta fall då man hyr ett rum. TS bör definitivt ha en bättre lösning för värmen. Luft-Vattenvärmepump hade kunnat vara ett bra alternativ....
 
LLVP monterad i gemensamhetsutrymme och som ska värma dom olika rummen kan du glömma pga flera anledningar.
För uppvärmning föreslår jag vattenburet system, bergvärmepump med frånluftsmodul

Det jag ska skriva nu har inget med el att göra över huvud taget MEN är väldigt viktig!!!
Varje studentrum SKA vara sin egna brandcell, med andra ord ska varje dörr till rummen alltid hållas stängda.

En annan bit som inte heller har nämnts är ventilation, eftersom det är "nybygge" så ska dagens regler gällande ventilation uppnås, då är det någon typ av forcerad frånluft (F, FT, FLVP, FTX). Det kan vara en gemensamhetsanläggning men då måste det sitta brandspjäll på kanalerna.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
För studentboende hade Jag tagitkostnaden för vattenbure värme. Du får bättre kontroll över klimatet i huset och inte att förglömma är den risk att ungdomar glömmer bort ei saa peittä. Det är en uppenbar risk i små bostäder för ungdomar att det hamnar filtar, papper, sopor , kläder på radiatorn.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Jag ska förklara min syn på luftvärmepump. Ja. Dörrarna kommer för det mesta att vara stängda men det måste väl ändå påverka någonting om korridoren är rejält uppvärmd? Låt oss säga att temperaturen i rummen kanske landar på 15-20 grader. Då räcker det med ett mindre elelement för att värma upp de ytterligare graderna till full temperatur. Eller har jag fel?

Luft värme vatten hade nog varit idealiskt men jag har inte råd att slänga ut 100k+ för uppvärmningen. Då gissar jag att det blir ändå lite dyrare eftersom vattenburna element tillkommer då det idag inte finns något befintligt uppvärmningssystem.

Jag lyssnar på de råd jag har fått. Jag kommer be elektrikern dra 2X10A till varje rum.
Rent tekniskt borde jag be elektrikern att sätta två kontakter i vardera ände av rummet med en 10A på varje eller fyra kontakter varav två går på samma säkring. Vad hade ni föredragit?

Några andra generella råd för er som har läst in mig på min situation?
 
Mikael_L
Mitt generella råd är en fördelningscentral, som matar 4 st små undercentraler via varsin mätartavla för varje rum/lgh där studenten kan teckna avtal med elbolaget och få ström.
Sen ordna med uppvärmningen antingen genom rummets central eller centralt beroende på om det är varm eller kallhyra.
Sen brandceller och allt det där.

Jag kan inte föreslå något annat generellt så länge jag inte vet ett dyft om konceptet, planlösningen eller dina tankar om hur verksamheten ska drivas.
Det kan bli OK med ett par gruppledningar till rummen, men det kan också bli hur fel som helst.
 
Du kan mer eller mindre glömma värmeledningen genom väggar och dörrar från allmänutrymmena till studentrummen.

Eftersom du/studenterna kommer att ha elementen i rummen inställda på 18+° så kommer elementen att gå igång långt över "spillvärmen" från gemensamhetsutrymmerna.

Väggar och dörrar mellan gemensamhetsutrymmerna och studentrummen måste vara minst brandklass EI30 och mellan studentrummen måste det vara minst EI60

BBR22: http://www.boverket.se/contentasset...br-bfs-2011-6-tom-bfs-2015-3-konsoliderad.pdf
Punkt: 3:227 Studentbostäder
Punkt: 5 Brandskydd (studentrum går som klass 3b)

Sedan vill nog studenterna att när dom stänger sin dörr till rummet så ska det bli "tyst", det ska inte höras in i rummet när någon pratar i normal samtalston utanför dörren.

Med ovanstående regler & riktlinjer så blir väggar & dörrar ganska bra värmeisolerade.

Ytterligare en sak gällande värmespridning genom väggar är att när temperaturskillnaden mellan väggens bägge yttersidor så är nära noll så är det minimal värmeledning genom väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.