Har öppnat och kollat alla dosor och anslutningspunkter. Finner inga brott på kablar eller liknande. Eftersom det var ett tag sen vi renoverade rummet misstänker jag att detta inträffat då, och att jag kan ha kopplat fel i vägguttaget eftersom det är det enda som varit inblandat i renoveringen. Men eftersom uttaget bara får jord, fas och nolla, inga mer kablar för vidarekoppling, vad kan man då koppla fel som gör att det blir så här?
 
Du måste kunna mäta dig fram till var nollan försvinner.
Har nolla och jord förväxlats nånstans?
Enligt din ritning ser det faktiskt ut som två oberoende fel eftersom lampan på vinden fungerar, om nu inte lampan är felkopplad mot jord!
Eller så har du inte hittat dosan där elen kommer in i - börja i så fall med att reda ut exakt hur det är kopplat. Du blir bara snurrig av att tolka mätningarna annars.
 
Jag tror att du skapade dålig kontakt i kopplingsdosan då du rörde uttaget. Det gäller nollan där. Gör om den blåa klumpen. Gðr det utan strom. Dina brytare är inte döda! Det år nollan som saknas. Kanske målade FK?
 
JAG GER UPP!!! Återkommer när någon som vet har tittat på detta.......verkar som nollan bara försvinner men återkommer i strömbrytaren till vinden, helt ologiskt i min hjärna som inte är lämpad för el!!!
Tack ändå för hjälpen!
 
psv79 skrev:
JAG GER UPP!!! Återkommer när någon som vet har tittat på detta.......verkar som nollan bara försvinner men återkommer i strömbrytaren till vinden, helt ologiskt i min hjärna som inte är lämpad för el!!!
Tack ändå för hjälpen!
Nollan kommer nog inte till brytaren! Till brytaren får en fas (svart tråd) och skickar ut tänd (brun tråd). Nollan går nog direkt till lampan där uppe direkt från kopplingsdosan!
 
kamilenski skrev:
Nollan kommer nog inte till brytaren! Till brytaren får en fas (svart tråd) och skickar ut tänd (brun tråd). Nollan går nog direkt till lampan där uppe direkt från kopplingsdosan!
Just precis så är det ja! I strömbrytaren för vinden ger fas och noll inget utslag och därmed fungerar inte uttaget? dvs att brottet på nollan måste vara innan detta, kanske redan från el in i kopplingsdosan? dvs att jag kanske inte är skyldig till detta vid renovering?
 
Jag satt på jobbet häromdagen och kom då plötsligt på att jag varit i lamputtaget i taket och pillat eftersom jag målat om taket. Kände på mig att det var där felet var (inte haft en tanke på detta vid felsökning, glömt uttaget), så var det också nollan var inte vidarekopplad, men nu fungerar det! Vilken idiot man är!
 
psv79 skrev:
Jag satt på jobbet häromdagen och kom då plötsligt på att jag varit i lamputtaget i taket och pillat eftersom jag målat om taket. Kände på mig att det var där felet var (inte haft en tanke på detta vid felsökning, glömt uttaget), så var det också nollan var inte vidarekopplad, men nu fungerar det! Vilken idiot man är!
Tur att det löste sig :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.