Nej jag tror inte det är värt det. Försöker att jaga nya grejer. Det verkar som det bara går att beställa dessa från Tyskland. Men jag ska höra mig för lite. Kanske finns närmare.
Tack alla för hjälpen och jag ber om ursäkt för de svar ni inte har fått av mig när ni frågat.
 
Köp inte ett nytt utan byt ut det där mot ett "riktigt" kontaktormotorskydd. Har felsökt ett flertal av såna där, så kvaliteten på dem är inte nåt vidare.
 
Okej! Hur fungerar dessa?? Jag är jättedålig på sånt här. För mig ser det ut som det är en vridknapp för av och på. Stämmer detta och är det enligt skyddsregler för sådana maskiner? Tänker mest på säkerhet eftersom det egentligen inte är min kap.
 
Inga konstigheter, in -> ut
Men du kanske redan har ett överhettningsskydd i motorn som nu kommer att bli förbikopplat?
Motorskyddet förlitar sig enbart på den inställda strömmen, som du kanske kan få lite problem att ställa in då en vedkap varierar sitt strömuttag kraftigt. Du kanske har en tomgångsström på 2-3 A och en toppström på 20 A vid sågning. Du ska normalt ställa strömmen till det värde som står på märkskylten, vilket kanske inte kommer att fungera speciellt bra (löser varje gång det råkar gå lite tungt).
 
Bo.Siltberg skrev:
Inga konstigheter, in -> ut
Men du kanske redan har ett överhettningsskydd i motorn som nu kommer att bli förbikopplat?
Motorskyddet förlitar sig enbart på den inställda strömmen, som du kanske kan få lite problem att ställa in då en vedkap varierar sitt strömuttag kraftigt. Du kanske har en tomgångsström på 2-3 A och en toppström på 20 A vid sågning. Du ska normalt ställa strömmen till det värde som står på märkskylten, vilket kanske inte kommer att fungera speciellt bra (löser varje gång det råkar gå lite tungt).
Om det finns ett termoskydd i motorlindningen så lägger du bara det i serie med hållkretsen i motorskyddet. Eftersom motorskyddet ska tåla startströmmen på motorn så tål de en del överström innan de bryter. Jag har för mig att ett motorskydd kan ligga i mellan 30-45 sekunder innan det bryter om man försöker starta motorn på två faser. Om motorskyddet är inställd för motorn och löser när det går tungt så har det bara gjort sitt jobb - att lösa ut innan det blir skadligt för motorn.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ok, naturligtvis. Man behöver bara gå upp till ett motorskydd med kontaktor.
 
Lite av "yrkessjukdom" där hos mig. Jag förutsatte att vi pratade kontaktormotorskydd (som jag nämnde i #17), eftersom man då får med nollspänningsutlösningen "automatiskt".

Om du köper ett sånt motorskydd som omnämns i #18 så se upp om du har 400V manöverspänning på spolen. 0/1-brytaren bryter ju bara en av faserna i manöverkretsen så att kontaktorn inte kan dra, men den andra fasen finns fortfarande kvar i kretsen...
 
Japp. Den typen fungerar. Ta rätt storlek.
 
Oj!! Rätt storlek. Är det den med artnr: 400083 I länken tidigare?.
Den befintliga ser ut så här. IMG_0396.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver leta upp motorns märkskylt där dess märkeffekt och ström står angiven, plus lite annat. Du ska välja ett motorskydd med ett strömintervall som matchar, och ställa in strömmen i motorskyddet till det värde som står på märkskylten (ev med lite marginal).
 
Riccie skrev:
Funkar kanske någon av dessa??[länk]
Jag ska lägga upp en bild på etiketten som sitter på den befintliga. Det kanske säger lite mer om vad jag ska ha för något.
Vad jag kan se så saknar de där motorskydden nollspänningsutlösning. Alltså nåt som förhindrar att vedkapen återstartar efter t.ex. strömavbrott.
 
Ja, se upp med det Dodger skriver är nog sällan det är viktigare med nollspänningsutlösare än sågar o.dyl. Och de länkade från Jula har inte det.
Lämpligt kan vara tex följande från Nima, bara att välja lämplig ström efter motorskylten.
http://www.nimaab.se/se/art/kontaktormotorskydd-400v-3-fas.php
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.