Hejsan! Köpte en ved kap för ett tag sen. När vi fick hem den var den svår att få igång. Man fick trycka på startknappen ett par ganger.
Förra herlgen kapade vi ved och den fungerade klockrent en hel dag.
Igår skulle vi fortsätta, men nu är det samma fel som när vi fick hem den.
Om man trycker på startknappen så drar klingan igång, men så fort man släpper startknappen så är det som att strömmen till motorn försvinner. Trodde först att stoppknappen hade "hängt sig", men jag plockade isär själva "relät" eller vad det heter. Jag kunde inte se några konstigheter med det. Inga trasiga kablar osv.
Det är 3-fas till kapen.

Några funderingar?
 
Det låter som att hållkretsen på kontaktorn krånglar. Hållkretsen är det som gör att kontaktorn förblir dragen efter att du har släppt startknappen. Är det en ny vedklyv? Kontrollera alla skruvanslutningar så att inga trådar sitter löst. Kanske glappar efter en skakig leverans.

Bild?

//Patrik
 
  • Gilla
zzxxyy
  • Laddar…
Jag har bilder på själva relägrejen. Vet inte om det hjälper något men jag lägger väl upp dem.
IMG_0393.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0394.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0395.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan vara stopp knappen som glappar.

Edit.
Säkert något fel i kontakten... inget att göra, försök få tag på en ny. Eller nyttja garantin.
 
Redigerat:
Kapen är inte ny.
 
Jag håller med Patrik, det låter som att det är knappen det är fel på. Kolla så att det inte har kommit smuts eller korrosion på kontaktblecken i knappen eller att de inte har blivit snea. Ofta går sådana här saker att böja till eller rengöra.

Eftersom det här handlar om höga effekter hade jag försökt byta knappen. Kanske kan ni köpa en ny från tillverkaren?

Hur funkar en kap? Ska den vara igång hela tiden? Isåfall skulle du kunna köpa en säkerhetsbrytare och helt enkelt koppla förbi den vanliga knappen.
 
Du måste ha en nollspänningsutlösare. Inte bara köra med säkerhetsbrytare/arbetsbrytare.
 
Det ska finnas ett överhettningsskydd/motorskydd i någon form. Den blå kabeln som syns på bild - kommer den ifrån motorn? Kanske ingår i hållkretsen, och bryter denna när motorn blir för varm. Det kan vara fel på det skyddet.
 
Jag kanske ska förtydliga mig, förslaget om lösning med säkerhetsbrytare bör ses som en väldigt tillfällig lösning och inget annat och gör man någon sådan grej så måste man ha koll på vilka säkerhetsfunktioner man eventuellt åsidosätter. Roterande klingor och starkström ska man vara försiktig med.
 
Ska försöka fixa en bild på vad jag menar
 
Här är lite fler bilder. IMG_0399.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0401.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0402.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skapar spolen något magnetfält som håller upp stoppknappen?
Ska alla "blecken" ha kontakt samtidigt?

Stoppknappen trycker på den vita grejen med blecken på och startknappen trycker på plattan over spolen.

Bara några egna funderingar jag har.
 
Spolen skapar magnetfält som håller den vita kontaktbryggan uppe och den sluter strömmen till motorn och samtidigt till spolen, sk självhållning som Patrik nämnde tidigare.

Alla blecken ska ge kontakt samtidigt tre till motorn och ett av dem till spolen. Startknappen trycker ner plattan mot spolen och då sluter kontakterna och spolen håller kvar läget själv. Stoppknappen tvingar isär kontakterna när man trycker in den och då bryts även strömmen till spolen, samma sak om man får strömavbrott då släpper magneten och kapen startar inte själv igen.

Din brytare är avsedd att fungera utan att det finns nolla i matande kontakt till intaget på dosan, därför är spolens ena ände kopplad via den blå tråden till motorns nollpunkt, dvs spolen är avsedd för 230V men allt funkar även om nolla inte finns i matningen. Som Bo skrev tidigare kan även en termokontakt ligga i den kretsen du får lyfta på locket till motorplinten och se om den blå tråden tar någon omväg där innan den är kopplad till motornollan.

Annars är det bara att se till att kontakter, fjädrar och knappar löper som de ska, har du något mätinstrument kolla även att det inte är avbrott i spolen eller ev termokontakt och att kontakterna sluter som de ska.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Okej! Nu har jag kollat allt och kommit fram till att det är spolen som verkar vara fel på. Jag får ingen kontakt när jag mäter på blecken till spolen, vilket jag antar att jag ska få. Den ser även lite bränd ut précis där blecken får kontakt med koppartråden. Givetvis tappade jag även spolen när jag höll på med den så det blev en repa I skyddspappen runt om. Jag såg att ett par koppartrådar hade gått av på spolen.
Detta är väl inget som går att laga själv antar jag, utan jag måste väl leta efter en helt ny manöverdosa. Eller?
 
Kommer du åt ändarna på koppartråden, och om du inte behöver linda av alltför många varv för att få en hel tråd så går den att rädda. Men frågan är om det är värt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.