D da98jpn skrev:
Vi använder elfahyllor som bokhylla, men även för en gammal tung plasma tv. Täcker en vägg som är 4m lång.
Jag körde inte bärlisten utan ställde skenan på golvet och sen skruvade fast med 4 skrivar i vardera skena. Då kommer ju den mesta av kraften neråt i golvet och skruvarna håller den bara mot väggen. Med bärskena så är max last per sektion endast 20kg, kanske inte kommer att fungera i ditt fall. Allt enligt elfa.
Du kanske kan hitta bättre ställen att skruva i på annan del av väggen än just högst upp. Men hela väggen kanske är uppbyggd på samma sätt.
Jag hade tänkt mig en kombination av bärlist och hängskena med golvstöd. När det gäller maxvikter har jag från Elfa hämtat helt andra data än de du nämner. Se utdrag ur Elfas monteringsguide. Maxvikt per 90 cm sektion anges där till som mest 300 kg i betong.

Tabeller över maxlast för en hängskena i olika väggmaterial med tekniska ritningar och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Perfekt, tykte det var lite snåla vikter...
 
  • Gilla
Olle i Stureby
  • Laddar…
K Kane skrev:
Byt till vanliga väggskenor som du sätter upp med 3-4 skruv/st så är du hemma.
Tack för tips, men jag skulle inte tro att det funkar. 3-4 skruv per väggskena, eller hängskena som jag har (i det senare fallet får man borra skruvhål i skenan) är säkert inte ett säkert sätt att montera systemet i mitt fall. Enbart skruvpunkter, även många, i en väggskena kommer nog dra hela konstruktionen utåt från väggen vid en så stor belastning som det är fråga om här. Jag strävar efter en lösning där tyngden av ett ton böcker stöds i första hand vertikalt, av bärlist upptill och eventuellt även av golv, eller list, nedtill. Sen skadar det väl inte med en eller annan skruv utmed hängskenorna heller, på lämpliga avstånd och som extra säkerhetsåtgärd. Ser fram mot att bli rättad, om jag tänker fel, av dig eller någon annan.
 
Redigerat:
J Jörgen Ö skrev:
Regel nr ett är ju att man tar reda på väggkonstruktionen innan man väljer infästningsmaterial, därefter väljer man man
lämpliga skruv/plugg i lämpliga dimensioner.
Och jag tror nog att det kommer fungera med hängskenan, där skruvhålen sitter väldigt tätt, får du bara rätt infästningsmaterial så.
Och som Johan456 säger så är det oftast plankvägg bakom den putsen som sitter i nät/ståltråd och vass.
Det är just därför man använder vassen och nät/tråd för att få fäste med putsen.
Ett klokt svar. Givetvis borde jag undersökt väggen innan jag rusade åstad och köpte en massa skrot från Elfa, som kanske inte kan användas. Min erfarenhet efter 20 år i huset är att det som med stor möda skruvats fast i betongen (ytterväggar), det sitter som skruvat i berget. Reflekterade därför inte närmare inför detta projekt. Tror också du har rätt i att det handlar om rätt typ av infästning.

Har en idé om att fräsa bort puts och vass i övre delen av bokhyllenischen (se bild i initialt inlägg) 60 mm, montera en 60 mm träregel tätt skruvad och lika tjock som puts och vass i bakomliggande fastare material, som eventuellt är plank, och därefter montera bärskenan i regeln med ytterligare stöd av fast material bakom den.
 
Redigerat:
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Tack för tips, men jag skulle inte tro att det funkar. 3-4 skruv per väggskena, eller hängskena som jag har (i det senare fallet får man borra skruvhål i skenan) är säkert inte ett säkert sätt att montera systemet i mitt fall. Enbart skruvpunkter, även många, i en väggskena kommer nog dra hela konstruktionen utåt från väggen vid en så stor belastning som det är fråga om här. Jag strävar efter en lösning där tyngden av ett ton böcker stöds i första hand vertikalt, av bärlist upptill och eventuellt även av golv, eller list, nedtill. Sen skadar det väl inte med en eller annan skruv utmed hängskenorna heller, på lämpliga avstånd och som extra säkerhetsåtgärd. Ser fram mot att bli rättad, om jag tänker fel, av dig eller någon annan.
Hur djupa hyllplan skall du ha?
 
Du kan inte använda dig av någon form av golvstöd för att minska belastningen på väggen? Såg dessa i Elfas sortiment, men det kanske är ett annat system?

Modernt vit hemmakontor med väggmonterade hyllor och skrivbordsstöd på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Olle i Stureby
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hur djupa hyllplan skall du ha?
Nischen för bokhylla (se bild i initialt inlägg) har följande mått:
Längd: 297 cm
Djup: 31 cm
Höjd: 212 cm
Med tanke på att hängskenor och konsoler bygger något i djupled vill jag minnas att faktiskt djup på hyllplanen blir ca 28 cm. Ett hyllplan ska vara 32 cm djupt över hela längden och alltså sticka ut något ur nischen. Det är avsett för extra stora böcker och viss Hifi-utrustning.
 
Jag skulle rekommendera att du använder essves "fasadplugg med skruv" som är så långa som du får plats med m.t.p. väggens djup.

Jag har själv använt de för att fästa skenor i både hålstensväggar och gasbetong.

Edit : dessa
Essves fasadplugg med skruv i olika storlekar framför förpackningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Olle i Stureby
  • Laddar…
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Nischen för bokhylla (se bild i initialt inlägg) har följande mått:
Längd: 297 cm
Djup: 31 cm
Höjd: 212 cm
Med tanke på att hängskenor och konsoler bygger något i djupled vill jag minnas att faktiskt djup på hyllplanen blir ca 28 cm. Ett hyllplan ska vara 32 cm djupt över hela längden och alltså sticka ut något ur nischen. Det är avsett för extra stora böcker och viss Hifi-utrustning.
Då skall det vara lugnt om du är orolig över att lastens vridmoment kommer att tippa systemet utåt om du kör klassiska väggskenor med 4 skruv.
 
Du skrev att det tar ordentlig tid att borra igenom med slagborr, om det är en borr med slagfunktion så rekommenderar jag att du skaffar en borrhammare. Såvitt jag vet är även de billiga är bättre än borr med slagfunktion.
Nu hjälper det ju inte frågeställningen, men kanske är användbart ändå.
 
  • Gilla
Olle i Stureby
  • Laddar…
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Har en idé om att fräsa bort puts och vass i övre delen av bokhyllenischen (se bild i initialt inlägg) 60 mm, montera en 60 mm träregel tätt skruvad och lika tjock som puts och vass i bakomliggande fastare material, som eventuellt är plank, och därefter montera bärskenan i regeln med ytterligare stöd av fast material bakom den.
Tror att det var nåt sånt jag tänkte med idéen om husfix... rensa bort allt ”löst” där du ska borra hål och fyll upp med nåt som håller. Om det sen är en träregel, husfix eller nåt helt annat har jag inte tillräckliga kunskaper att svara på.
 
  • Gilla
Olle i Stureby
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Du kan inte använda dig av någon form av golvstöd för att minska belastningen på väggen? Såg dessa i Elfas sortiment, men det kanske är ett annat system?

[bild]
Tack för tips, men de verkar inte kompatibla med de hängskenor jag köpt. Fast tanken med golvstöd är god. Kanske någon typ av stadig men diskret list, monterad horisontellt under hängskenorna.
 
RompisKompis RompisKompis skrev:
Du skrev att det tar ordentlig tid att borra igenom med slagborr, om det är en borr med slagfunktion så rekommenderar jag att du skaffar en borrhammare. Såvitt jag vet är även de billiga är bättre än borr med slagfunktion.
Nu hjälper det ju inte frågeställningen, men kanske är användbart ändå.
Det är riktigt. Jag har numera även en Bosch GBH 2-28 F, som jag tycker är bra.
 
  • Gilla
RompisKompis
  • Laddar…
Tack för all hjälpsamhet hittills. Det uppskattas mycket!
Här kommer lite nya data om väggen, där Elfa-hyllor för ”ett ton” böcker ska monteras. Se bilden i mitt första inlägg på nischen, där jag tänkt montera Elfa-systemet, istället för de vita Billy-hyllorna.

Jag har nu konstaterat att det bakom putsen antagligen finns s.k. Träullit, inte ”vassmatta”, som jag tidigare okunnigt gissat. Denna slutsats dras efter att ha knackat ned lite skadad puts i pannrummet inför lagning och ommålning. Se bild på pannrumsväggen. Träullitskivan i pannrummet är 4 cm tjock och sitter mellan källargrundmur av 25 cm betonghålsten och invändig puts.

Fragment från borrhålet i rummet med hyllorna ser ut som Träullit också. Det är oklart hur tjock Träulliten är i detta fall. Men inte nog med det:
Jag testade att borra djupare med en betongborr i det redan borrade, första hålet, i väggen för hyllor. Borren gick då rakt i botten nästan utan handkraft, ca 10 cm. Därefter tog jag en ”asiatisk ätpinne” och stack in den med försiktig handkraft. Den sjönk då lätt in ytterligare ca 6 cm, totalt ca 16 cm, i en vägg som förväntas bära hyllor för ”ett ton” böcker.

Jag har en konstruktionsritning, som för mig är obegriplig. Kan den vara till vägledning eller av intresse? Skulle själv vilja veta vad denna innervägg, som borde vara bärande, egentligen består av, förutom av puts, Träullit och luft.

Eller kanske ska jag helt enkelt ge upp nu? Finns det ingen räddning undan nya Billy-hyllor, även om de numera kan fås med ekfaner?

Bild på en skadad vägg med puts borttagen för att avslöja underliggande grå Träullit-skivor och fragment.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Fulkemisten
Men bara knacka upp ett ordentligt hål för bövelen och kolla hur väggen är uppbyggd, sluta gissa! Den som vet vet... ge upp ska du inte.
 
  • Gilla
Olle i Stureby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.