Jag försökte mig på lite preliminära mätningar och fick det till ca 3V mellan golvbrunn och blandare. Det känns nästan som när man trycker tungan mot ett 9V batteri fast inte lika starkt.

Jag gjorde också närmare tester på vad som händer när huvudströmmen på stolpen stängs av. Jag kunde känna en märkbar minskning av 'kittlandet' (även om jag felaktigt skrev något annat i ett tidigare inlägg) men helt försvann fenomenet inte.

Jag har en teori som jag lägger fram här så får ni säga er mening...

Det är ett antal hundra meter till närmaste transformatorstation från vårt hus. Det är mig veterligen vid denna station som den närmaste kopplingen mellan PEN och moder jord existerar. Om nu inte alla tre faser belastas jämt i huset så uppstår en returström i PEN-ledaren, vilket i sin tur ger obönhörligen (det finns alltid ett litet motstånd i ledaren) en liten potentialskillnad mellan skyddsjorden i huset och moder jord.

Om nu skyddsjorden är kopplad till mina kopparrör (vattenrör) i huset så har jag en liten potentialskillnad mellan avloppet (moder jord) och duschblandaren. Jag skrev tidigare att VV är isolerad från kopparrören mha plaströr men det jag inte kom att tänka på då är att kanske tryckströmbrytaren (se bild) kopplar skyddsjorden till kopparröret?

Vad tror ni om detta? Kopplas skyddsjorden till kopparröret i tryckströmbrytaren av det slaget som visas i bilden?

Om teorin verkar rimlig, vad skulle man då kunna göra åt det? Har förstått att det finns risker med egen jordspjut för då kan man riskera att även grannens returströmmar letar sig ner i backen den vägen. Men vet inte om detta stämmer.
 
  • Tryckströmbrytare monterad på kopparrör med synliga fjädrar och kablar mot en gul vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Din teori är sund och insiktsfull. Det är i så fall belastningsström hos dina grannar som orsakar detta spänningsfall i PEN, där du själv bara bidrar marginellt. Det kan fortfarande finnas ett fel, dåligt ansluten PEN hos någon granne, som ger moder jord en potential mot PEN.

Om tryckströmbrytaren skyddsjordar vattenrören kan jag inte svara på, men det går ju att ohmmäta mellan brytare och rör om man koppla loss skyddsjorden. Hur som helst bör man nog räkna med att nånting skyddsjordar vattenrören, om inte tryckbrytare så kanske cirkulationspump.

Men de är inte säkert att du behöver ett jordspett för att komma runt problemet med potentialskillnad mellan moder jord och skyddsjord. Du kan istället försöka skyddsutjämna golvbrunnen mot skyddsjord.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Följer gärna tråden då jag upplevt samma fenomen i vårt hus. När man duschar i källare och rör blandare mot ett sår kan de kännas lite. Har PEM slang in och plastavlopp ut.
 
wildeside
V vaktis100 skrev:
Nej,,,,,, vatten är totalt isolerande, det är skit och mineraler i vattnet som leder
Jag föredrar att det inte är skit i vattnet innan det går ut i avloppet:geek:
 
V vectrex skrev:
I praktiken är i princip inget vatten isolerande eftersom inget vatten i ens vardag är så rent.
Nja... Beror på vad man håller på med för vatten på vardagarna ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.