Har ett otrevligt problem med duschen i vårt hus. När man duschar så får man som små stötar, som egentligen känns som kittlande. Särskilt om man har sår så märker man fenomenet tydligt när såret kommer i kontakt med blandaren.

Kraften i kittlandet varierar men jag har inte lyckats lista ut vad det är som orsakar detta. Vi har kopparrör till blandaren men varmvattenberedaren är isolerad från dessa rör mha plaströr en bit.

I kväll gjorde jag ett test och skruvade ut huvudsäkringarna i stolpen, men fortfarande kände jag av kittlandet! Något svagare men i alla fall.

Vi bor lite utanför samhället så jag funderar på om det kan handla om elnätets problem med jordning. Alltså Vattenfalls område...

Någon som har en idé om vad detta kan handla om?
 
E
Du skriver att varmvattenberedaren är isolerad från blandaren med plaströr. Hur ser resten av vattenförsörjningen ut? Vad är det för typ av rör där vattnet leds in i huset? Vad är det för typ av rör där vattnet leds ut ur huset i form av avlopp?
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Vatten leder ström:thinking:
 
  • Gilla
bornlate58 och 1 till
  • Laddar…
Det kan handla om s.k. vagabonderande strömmar som orsakar en liten potentialskillnad t.ex mellan vattenrör/golvbrunn och skyddsjord. Man vill ju gärna hitta orsaken, som troligen ligger hos en granne längre bort på ledningen. Annars får man försöka åtgärda symptomet i den egna anläggningen genom skyddsutjämning. Om du vill ha närmare råd, mät spänningen mellan olika punkter, golvbrunn - blandare - skyddsjord - moder jord. Och kontrollera hur inkommande ledningar och rör kan föra in en potential i huset.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Hej är det någon hage i närheten?
Titta i tråden elstängsel och dusch.
O se om de är några liknande. Du skriver att huset är en bit från stan.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
kolla skyddsjorden till varmvattenberedaren
våran dotter hade detta problem vid disbänken ,Skydds-
jorden till varmvattenberedaren hade gått av vid proppskåpet
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
För att hitta orsaken behöver man genom mätning se vilken punkt som har en potential som skiljer sig mot alla andra punkter. Med golvbrunn - blandare - skyddsjord - moder jord menar jag alltså att mäta spänningen mellan alla kombinationer av dessa punkter. Då ser man förhoppningsvis att en av dessa sticker ut genom att visa en spänning gentemot de andra, medan spänningen mellan alla andra är noll. Så klockrent brukar det dock inte vara men man kan få en fingervisning.

Med huvudsäkringarna brutna i stolpen borde fel i den egna anläggningen som t.ex avbrott på skyddsjorden vara uteslutna. Det kan vara ett stängselaggregat men då inbillar jag mig att det känns som regelbundna korta stötar.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svaren!

Inkommande vattenledning är en PEM slang. Avlopp av plast.

Ska försöka göra lite mätningar i morgon. Återkommer...
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Hej, samma problem i skånelänga (äldre byggnad utan särskild hindrande lager ner mot mark). Kunde lätt mäta genom att skrapa lite i kakelfogen med multimeter till blandaren. Problemet blev med kännbart då inkommande lednings jord anslöts till kopparrör inomhus (även om alla inkommande rör är av plast. Har efter det drivit ner motsvarande jordankare för jordning utanför huset, utanför fasaden.. Prata med ett proffs så det blir rätt. Har för mig proffsen här drev ner ett järn bredvid inkommande central för att felsöka - och mätte följaktligen upp skillnad mellan inkommande jord och sann jord redan där. Är problemet på nätägarens sida tror jag det är bra om det har felsökts av proffs redan på din sida. Pågrävd markledning skulle kunna vara ett scenario?
 
Jag har varit med i liknande situation där det vat nollfel hos bekant. I detta fall var det på nätbolagets sida och de var snabba på att komma ut och kolla med tanke på att det kan vara livsfarligt.
 
wildeside wildeside skrev:
Vatten leder ström:thinking:
Nej,,,,,, vatten är totalt isolerande, det är skit och mineraler i vattnet som leder
 
  • Gilla
keja04 och 1 till
  • Laddar…
V vaktis100 skrev:
Nej,,,,,, vatten är totalt isolerande, det är skit och mineraler i vattnet som leder
I praktiken är i princip inget vatten isolerande eftersom inget vatten i ens vardag är så rent.
 
M
Inget ovanligt fenomen om det finns ett avbrott i en jordlina som förbinder nätägarens skåp.
 
V vectrex skrev:
I praktiken är i princip inget vatten isolerande eftersom inget vatten i ens vardag är så rent.
Vattnet i sig är fortfarande helt isolerande. Köper du batterivatten till ditt bilbatteri eller ditt ångstrykjärn så har du vatten som inte leder ett skit
 
V vaktis100 skrev:
Vattnet i sig är fortfarande helt isolerande. Köper du batterivatten till ditt bilbatteri eller ditt ångstrykjärn så har du vatten som inte leder ett skit
Ja, destillerat vatten är helt isolerande. Tills du doppar fingret i det, då är det inte destillerat längre.

Sen är det väl en definitionsfråga huruvida ”vattnet i sig är helt isolerande”. Det är lösta joner i förening med vattnet som gör vattnet ledande och vatten i naturen innehåller alltid lösta joner, men det är ändå en del av vattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.