Y Yllert skrev:
Modulerna i ett Elementhus är alltid 20x20cm (längden på varje modul är varierande från hus till hus, vilket känns helt ologiskt jag vet). Jag har till och med fått förklarat att modulerna i ett Elementhus inte behöver ligga bara från långsida till långsida, utan de kan ligga kors och tvärs. Hur de ligger i ens eget hus måste man ta upp eventuell parkett/golv helt för att helt enkelt se efter själv..
Helt rätt angående riktningen på elementen. Varje sektion i huset kan ha sin egen riktning. Har man källare kan man ofta lista ut hur elementen ligger våningen upp också. Och elementen är 20x20 cm i bjälklag och ytterväggar, 20x10 cm (bredd x tjocklek) i innerväggar.
 
B bearmaniac skrev:
Eventuellt beror det på hur du tänker dig att öppna elementen. Jag föreställde mig att du liksom skalar av topplagret ("rågolvet") i ett element för att lägga ner ventilationen där (längsmed elementet). Det skulle jag inte göra om jag kunde låta bli - elementen ligger spontade i varandra, och jag ser risken att det försvagar konstruktionen för mycket. Öppningar tvärs emot bjälklagsriktningen skulle jag vara ännu mer försiktig med.

Om du har möjlighet att "laga" det hål du tar upp på ett klokt sätt så är det förstås en framkomlig väg, men det innebär mer jobb. Med lagning ser jag framför mig att du kapar till reglar 45x160 som du sticker in till hälften under det rågolv du har kvar på respektive sida (längsmed den öppning du gör), skruvar/limskruvar fast uppifrån och nerifrån, och sen lägger på typ 15 mm plywood som också skruvas/limskruvas fast. Egentligen inte raketforskning, men svårt att förklara på ett jättesmidigt sätt. Förstår du hur jag menar?

Under tiden du jobbar med detta tänker jag mig också att bjälklaget stämpas nerifrån för att slippa obehagliga olyckor.
Precis, blir detta aktuellt är det endast att vi öppnar upp ett lock på de moduler som behövs för att kunna lägga i ventilationsrör. Sedan såklart laga och stärka upp det på bästa sätt efteråt (tack för dina tips, jag tror jag förstår vad du menar!). Att öppna tvärtemot bjälklagsriktningen kommer inte bli aktuellt.
Och de hål som görs vertikalt skulle isåfall också de stärkas upp på ett bra sätt.
 
Y Yllert skrev:
Precis, blir detta aktuellt är det endast att vi öppnar upp ett lock på de moduler som behövs för att kunna lägga i ventilationsrör. Sedan såklart laga och stärka upp det på bästa sätt efteråt (tack för dina tips, jag tror jag förstår vad du menar!). Att öppna tvärtemot bjälklagsriktningen kommer inte bli aktuellt.
Och de hål som görs vertikalt skulle isåfall också de stärkas upp på ett bra sätt.
Det är bara att fråga på om något är oklart. Och det låter inte som att du behöver vara orolig för bärigheten efter ett sådant ingrepp. Det är isf som sagt under själva arbetet som jag skulle iaktta viss försiktighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.