Hej,

Jag har köpt ett Element hus (1,5 plan + källare, byggt 1967) där vi nu ska installera FTX-ventilation. Planen är/var att dra ventilationsrör genom bjälklaget mellan övre och entréplan för att på så sätt kunna använda kattvindarna på båda sidor av huset och dra ventilation vidare från kattvindarna. Bjälklagen på just Elementhus är dock inte traditionella enligt vad jag läst mig till i andra trådar här på forumet, citerar här att det "är oftast inga bärande bjälklag i ett Mockfjärds Elementhus. Golvet består av ett fackverk av spont limmad och med masonit fyllda med sågspån".
Enligt vad jag förstår kan jag konstatera att mitt hus har just sådana fackverk då jag prov-sågade upp ett hål idag (se bifogad, kanske något otydliga, bild). På bilden syns att vi sågat upp undergolvet så att spånet syns - man ser även att det är någon slags avskiljning mellan två fackverk (den mörka delen) som 'bjälklaget' verkar bestå av.

Har någon erfarenhet av att installera FTX-ventilation och dra rör i bjälklaget med just Elementhus sedan tidigare? Om man skulle öppna så många fackverk som behövs för att dra ventilationsrör, hur kan det påverka hållfastheten? Eller är inte fackverken alls bärande enligt citatet ovan (vad är egentligen bärande i så fall)? Är idén att dra ventilationsrör i bjälklaget bara att glömma och vi behöver gå vidare mot en plan B istället?

Oerhört tacksam för tips och tidigare erfarenheter!
 
  • Sågat hål i ett husgolv avslöjar fackverk fyllt med spånisolering, omgivet av byggavfall och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej , Svårt att se vad du menar men våra bjälklag är förstärkta på regelbundna avstånd med kortlingar men har mest med styvhet att göra. Påverka man inte själva bjälklaget som bär upp golvet ser jag nog ej problem
 
H håbbe1961 skrev:
Hej , Svårt att se vad du menar men våra bjälklag är förstärkta på regelbundna avstånd med kortlingar men har mest med styvhet att göra. Påverka man inte själva bjälklaget som bär upp golvet ser jag nog ej problem
Med risk för jag inte förklarar helt perfekt, men det finns inget bjälklag i dessa hus. "Bjälklaget" består av dessa moduler som jag beskrev i första inlägget. Den som kan; rätta mig om jag har fel.
 
Y Yllert skrev:
Med risk för jag inte förklarar helt perfekt, men det finns inget bjälklag i dessa hus. "Bjälklaget" består av dessa moduler som jag beskrev i första inlägget. Den som kan; rätta mig om jag har fel.
Se bilder som jag googlade fram som förhoppningsvis förklarar bättre hur husen är byggda
 
  • Hand håller en liten trämodell som visar snittet av en huskonstruktion med tydliga sammanfogningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundkonstruktion av hus i vinterlandskap med bjälklag och murade block.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo såg det, verkar som om hela bärigheten ryker man sågar upp modulerna, plan b som gäller
 
H håbbe1961 skrev:
Jo såg det, verkar som om hela bärigheten ryker man sågar upp modulerna, plan b som gäller
En öppen motfråga; är det ingen med Elementhus som gjort hål i dessa moduler när huset moderniserats? Ventilation, rör för golvvärme, el eller vad som helst..?
 
Men är inte de där istället för reglar? och då sitter de väl med cc60? För om de sitter överallt så borde det gå att såga av en. och sitter de cc60 så är det lika illa som att såga av en bjälklagregel?
 
P Plutus skrev:
Men är inte de där istället för reglar? och då sitter de väl med cc60? För om de sitter överallt så borde det gå att såga av en. och sitter de cc60 så är det lika illa som att såga av en bjälklagregel?
Dom sitter i princip dikt an (se den svartvita bilden på det bortre huset).
Jag hade ju föredragit att veta, inte "borde" osv. Man vill ju inte att huset rasar ihop liksom
 
Y Yllert skrev:
En öppen motfråga; är det ingen med Elementhus som gjort hål i dessa moduler när huset moderniserats? Ventilation, rör för golvvärme, el eller vad som helst..?
De öppningar som behövdes initialt togs nog in i de beräkningar på hållfastheten som krävdes med förstärkningar runt om hålet i modulen. Men en byggingenjör bör kunna komma med förslag på hur denna lösning kan se ut innan sticksågen kommer fram
 
Jag bor också i ett elementhus (en av bilderna du googlade fram har jag tagit), och jag skulle inte öppna elementen för att dra ventilationskanaler i dem. Däremot att dra ventilationskanaler på kattvinden och sen rätt igenom ett element är något jag själv har lite funderingar på. Lite beroende på dimension på ventilationskanalen och övriga förutsättningar kan man fundera på att förstärka runt själv hålet för ventilationen. Exempelvis med en spikplåt e.d, eller nerifrån med reglar (om taket på våningen under är sänkt).

Jag bifogar en bild på hur originalförstärkningen runt original-imkanalen såg ut i mitt hus.

Ett annat alternativ som kanske är görbart (till del iaf) är att använda sig av skorstensschaktet för att dra kanaler. "Ju mindre åverkan på elementen, desto bättre" är min devis. Sen får man ju väga det mot den nytta man kan få genom klok håltagning.
 
  • Bild av ett hål i en byggnadskonstruktion med synlig ventilation och förstärkningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där såg ju väldigt innovativt ut. Hur höga är modulerna?

Jag byggde mitt hus i lättbalk bestående av två stycken 45x45 reglar med en osb-skiva i mellan. Använde dessa i både ytterväggar och mellanbjälklag. Jag drog mycket ventilation i bjälklage, bl.a. 200 mm spiro tvärs igenom bjälklaget.

Det var inget problem att borra bort hela osb-skivan så länge man följde vissa regler, t.ex. inte t hål för nära upplag.
 
N nybyggarn3 skrev:
Det där såg ju väldigt innovativt ut. Hur höga är modulerna?

Jag byggde mitt hus i lättbalk bestående av två stycken 45x45 reglar med en osb-skiva i mellan. Använde dessa i både ytterväggar och mellanbjälklag. Jag drog mycket ventilation i bjälklage, bl.a. 200 mm spiro tvärs igenom bjälklaget.

Det var inget problem att borra bort hela osb-skivan så länge man följde vissa regler, t.ex. inte t hål för nära upplag.
B bearmaniac skrev:
Jag bor också i ett elementhus (en av bilderna du googlade fram har jag tagit), och jag skulle inte öppna elementen för att dra ventilationskanaler i dem. Däremot att dra ventilationskanaler på kattvinden och sen rätt igenom ett element är något jag själv har lite funderingar på. Lite beroende på dimension på ventilationskanalen och övriga förutsättningar kan man fundera på att förstärka runt själv hålet för ventilationen. Exempelvis med en spikplåt e.d, eller nerifrån med reglar (om taket på våningen under är sänkt).

Jag bifogar en bild på hur originalförstärkningen runt original-imkanalen såg ut i mitt hus.

Ett annat alternativ som kanske är görbart (till del iaf) är att använda sig av skorstensschaktet för att dra kanaler. "Ju mindre åverkan på elementen, desto bättre" är min devis. Sen får man ju väga det mot den nytta man kan få genom klok håltagning.
Tack för dina tankar! Jag funderar dock om det egentligen är någon skillnad på att öppna modulerna för att dra ventilation i dom, till skillnad från att dra ventilationen i kattvinden och sedan göra vertikala hål genom modulerna. Det är ju ungefär samma sak..? Öppna som öppna.
I mitt fall var originalplanen att använda kattvindarna för att dra ventilation till varje rum på våningen nedanför, vilket ju innebär att det skulle bli rätt många hål genom moduler (dock på hyfsat stort avstånd mellan varje hål). Min förhoppning är dock att om man gör detta rätt (både ventilationsdragning inne i modul, samt håltagning igenom moduler) så går det. Känns dock väldigt viktigt att inte bara höfta och tro saker..
 
N nybyggarn3 skrev:
Det där såg ju väldigt innovativt ut. Hur höga är modulerna?

Jag byggde mitt hus i lättbalk bestående av två stycken 45x45 reglar med en osb-skiva i mellan. Använde dessa i både ytterväggar och mellanbjälklag. Jag drog mycket ventilation i bjälklage, bl.a. 200 mm spiro tvärs igenom bjälklaget.

Det var inget problem att borra bort hela osb-skivan så länge man följde vissa regler, t.ex. inte t hål för nära upplag.
Modulerna i ett Elementhus är alltid 20x20cm (längden på varje modul är varierande från hus till hus, vilket känns helt ologiskt jag vet). Jag har till och med fått förklarat att modulerna i ett Elementhus inte behöver ligga bara från långsida till långsida, utan de kan ligga kors och tvärs. Hur de ligger i ens eget hus måste man ta upp eventuell parkett/golv helt för att helt enkelt se efter själv..
 
Y Yllert skrev:
Tack för dina tankar! Jag funderar dock om det egentligen är någon skillnad på att öppna modulerna för att dra ventilation i dom, till skillnad från att dra ventilationen i kattvinden och sedan göra vertikala hål genom modulerna. Det är ju ungefär samma sak..? Öppna som öppna.
I mitt fall var originalplanen att använda kattvindarna för att dra ventilation till varje rum på våningen nedanför, vilket ju innebär att det skulle bli rätt många hål genom moduler (dock på hyfsat stort avstånd mellan varje hål). Min förhoppning är dock att om man gör detta rätt (både ventilationsdragning inne i modul, samt håltagning igenom moduler) så går det. Känns dock väldigt viktigt att inte bara höfta och tro saker..
Eventuellt beror det på hur du tänker dig att öppna elementen. Jag föreställde mig att du liksom skalar av topplagret ("rågolvet") i ett element för att lägga ner ventilationen där (längsmed elementet). Det skulle jag inte göra om jag kunde låta bli - elementen ligger spontade i varandra, och jag ser risken att det försvagar konstruktionen för mycket. Öppningar tvärs emot bjälklagsriktningen skulle jag vara ännu mer försiktig med.

Om du har möjlighet att "laga" det hål du tar upp på ett klokt sätt så är det förstås en framkomlig väg, men det innebär mer jobb. Med lagning ser jag framför mig att du kapar till reglar 45x160 som du sticker in till hälften under det rågolv du har kvar på respektive sida (längsmed den öppning du gör), skruvar/limskruvar fast uppifrån och nerifrån, och sen lägger på typ 15 mm plywood som också skruvas/limskruvas fast. Egentligen inte raketforskning, men svårt att förklara på ett jättesmidigt sätt. Förstår du hur jag menar?

Under tiden du jobbar med detta tänker jag mig också att bjälklaget stämpas nerifrån för att slippa obehagliga olyckor.
 
Mindre hål igenom ett element, d.v.s. ca 150 mm eller mindre, kan man göra enstaka av utan att det påverkar hållfastheten nämnvärt, så länge dessa görs klokt (centrerat i ett element). Men gärna med förstärkning runt om. Elementens yttersidor utgörs av krysslimmat trä, det är ganska stabilt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.