Systemet läcker lättare med glykol och förstör mera när det läcker. Om vp är kopplad direkt mot rad systemet kanske cp måste gå med hög hastighet för att vp ska hålla rätt delta ?
 
Yrrol skrev:
Nej 2rörsystem.
Slarvade lite med radiatorlistan:
1000 x 105 mm = 866w
2000 x 105 mm = 1732w
550 x 105 mm = 733w
8,5kvadrat golv. = 500w?
Ett 2rörssystem borde klara av det, under förutsättningarna att det är injusterat korrekt.
Är radiatorerna endast 105mm höga?? Bredden och höjden vill jag gärna veta(samtliga var c22 va?).
Vad använder du för radiatorventiler?
 
8
Skäms ju när ni radar upp så mycket data, iof inte vi som installerat det 2006eftersom vi köpte i maj i år men iaf.

Har iaf kollat lite mer nu och det är 2st CP, en på varma å en på kalla givetvis. Jag "tror" det är CP på kalla sidan som skapar ljudet. Den står i läge tre och varma på läge två, om det är den lilla gråa ratten på sidan om CP som ställer hastigheten? Skadar det å testa sänka till 2 på båda? Ska dom snurra kontinuerligt?

Har som sagt aldrig hört något från pumpen annat än när kompressorn är igång men nu hörde den hela tiden som ett dovt buller/tjut från rören. Har inte fått ut nå mer luft ur systemet iaf. Trycket är på 1bar. Lägger upp nån bild.
20141130_205836.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141130_205737.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141130_205718.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
8
Nu! Tog mig friheten och testade lite, CP på kalla sidan påverkade inget på ljudet när jag ändrade på hastigheten MEN när jag ändrade från 2 till 1 på varma (den ovanpå skåpet) blev det knäpp tyst i huset och rören, ja överallt! :-D Var som att slå av en dammsugare som står å brummat i vårat sovrum. Frun skrek av glädje, haha! Undrar om inte han som bytte ventilen i badrummet även skruvade upp farten, såg han kände å kacka på CP när han var å stängde av pumpen innan han börja med bytet av ventilen?
Har ju aldrig någonsin låtit på detta sätt förut, inte ens nära.

Något som kan påverkas av min ändring?
 
Mjo, kan bli kallare i huset eftersom han inte trycker lika mkt vatten längre.
Men det lär du märka och får isåfall justera kurvan efter det.
 
8
Men inget som kan skada eller vara dåligt för systemet? Som sagt helt ny på det här med pumpar å grejer, bott i hyreshus tills nu :p
 
Med värmepump eftersträvar man ett högt flöde på värmebäraren så att framledningstemperaturen ska bli så låg som möjligt. COP blir då lite bättre. Men samtidigt ska det inte vara störande sus och brus från radiatorerna. Om det låter mer eller mindre överallt i systemet är det bäst att ställa cp lågt men om det bara är enstaka radiatorer som brusar kan de gå att justera ventilerna i enbart dessa. Läs av termometrarna när det blir kallare ute för att se om värmen räcker eller det bara behövs lite justering av värmekurvan.
 
Entersten skrev:
Har som sagt aldrig hört något från pumpen annat än när kompressorn är igång men nu hörde den hela tiden som ett dovt buller/tjut från rören.
OK, tjuter det i "rören"? Alltså inte vid radiatorerna? Det kan vara för att flödet är för högt, och om någon skruvat på dem så kan det ju bero på det. Helt klart. MEN, det kan också bero på att pumpens lager helt enkelt har skurit. Då kan man få allsköns oljud i hela systemet. Alltifrån ett litet irriterande ljud som kommer och går, till att det låter som om det spökar i huset. (Någon gjorde en tidningsanka av det och letade med ljus och lykta efter kattungar i väggarna i flera månader innan någon kom på att kolla cirkulationspumpen).

Nu håller cirk-pumpar länge, men inte oändligt, och dina ser ut att ha några år på nacken, så det kan vara något att hålla i bakhuvudet om det börjar låta igen. (En film på Youtube där man hör ljudet kan ju i så fall hjälpa. Eftersom det hjälpte att ställa ner pumpen så kan det ha varit strömningsljud, men det kan fortfarande vara lagringen eftersom du också minskat varvtalet.

P.S. Ja, pumparna går hela tiden. Dina går dessutom med (i stort sett) konstant varvtal. Lägst varvtal i läge 1, och sedan högre och högre. En modernare tryckstyrd pump är att föredra på alla sätt.
 
  • Gilla
86Tompa
  • Laddar…
Om din vp är intallerad med sk bypass (vilket jag tror) bör den externa cp ha ett högre flöde än vad den interna har för annars går vattnet direkt från vp tillbaka till vp via bypassen utan att först ha värmt huset. Om vp är installerad utan bypass så påverkar cp hastigheten deltat genom vp vilket bör ligga mellan 5-10 grader.
 
8
Hur vet man sådant eller ska jag bara ställa ner interna CP till 1 också så dom iaf ligger på samma hastighet?
 
Kolla deltat genom vp om det ligger mallan 5-10 grader (7 anses optimalt) så går den med rätt hastighet sen får man mäta tempen på bypass röret är det varmare än returen går den externa cp för sakta och bör ökas om det går blir det brus i raddarna är det inget att göra då utom att möjligen sänka interna cp om det går utan att deltat hamnar fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.