Hej kära vänner behöver er hjälp.
Jag har 1 systems element rör hemma. Jag har försöket att dra värme från bild 1 element 1 till en annan. Men jag får inte full värme. Jag har bra värme i den nya elementen men inte i den jag har dragit ifrån..
1.Kan det vara så att jag har fel kopplat utmaningen?
2. Ska utmattning från den nya elementen in på den inmatningen på den gamala eller ?

Tack ..
 
  • Radiator med anslutna kopparledningar och reglerventil, möjligt felkopplingsproblem enligt text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatorelement med anslutande rör längs en vägg och hörn, indikerar frågor om värmeledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som du har parallellkopplat radiatorerna istället för seriekoppla som det brukar vara i ettrörs-system.
 
  • Gilla
Malcolmm
  • Laddar…
Du har kopplat radiatorerna parallellt, vilket hade varit helt rätt i ett tvårörssystem. I ett enrörssystem ska den nya radiatorn kopplas i serie, så du ska koppla in båda på ena sidan. Vilken sida du ska koppla in på beror på om du vill ha den nya radiatorn före eller efter den gamla i slingan.

Jag gjorde en snabb skiss, som inte blev jättebra, men kanske går att förstå ändå.
Del av en radiator med rörkopplingar och handritade linjer som illustrerar rekommenderad parallellkoppling i ett enrörssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ser ut som du har parallellkopplat radiatorerna istället för seriekoppla som det brukar vara i ettrörs-system.
Tack snälla.. tror oxå det.
 
Tswl Tswl skrev:
Du har kopplat radiatorerna parallellt, vilket hade varit helt rätt i ett tvårörssystem. I ett enrörssystem ska den nya radiatorn kopplas i serie, så du ska koppla in båda på ena sidan. Vilken sida du ska koppla in på beror på om du vill ha den nya radiatorn före eller efter den gamla i slingan.

Jag gjorde en snabb skiss, som inte blev jättebra, men kanske går att förstå ändå.
[bild]
Hej Staffan.. tack snälla för ditt svar och tiden du läste detta.
Som jag förstår du vill att jag ska koppla den så som på bilden ..
 
  • Radiator med påritade markeringar för rörkopplingar i blått och rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

M Malcolmm skrev:
Hej Staffan.. tack snälla för ditt svar och tiden du läste detta.
Som jag förstår du vill att jag ska koppla den så som på bilden ..
Nästan lika fin skiss som min. :D Jag blir ändå lite osäker på din skiss, så jag försöker igen och ser om det blir tydligare om jag ritar med olika färger för de olika rören.

Det blir då ett rör (rött) som går ut från radiatorns högra anslutning in i väggen bakom. Ett rör (turkos) som går från hålet i väggen bakom radiatorn ner till den nedre radiatorn. Och ett rör som går tillbaka upp och in i radiatorns vänstra vänstra anslutning.

Observera att man behöver koppla in så att vattenflödet går i rätt riktning också. Jag ser inte vad det är för radiator nere, men den rördel som jag ritade med turkos borde vara den som ska gå till anslutningen som ska ha inflödet på radiatorn nere, gissar jag.
Radiator med markerade rör i rött och turkos, illustrerar vattenflödets riktning enligt skiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske kan vara enklare att titta på ett datablad på ett enrörskoppel, annars. Där kan du se hur de fungerar. Det är ju inte säkert att du har just den här typen, men principen är nog densamma.
https://assets.danfoss.com/documents/DOC000086445175/DOC000086445175.pdf
 
Tack så jättemycket
Nu har ändrat på det enligt ritning.
Skriver senare om problemet är löst..
 
Hej Staffan.
Jag har fått bra värme nu därnere men inte på elementen däruppe :(
 
Har du luftat det övre elementet?
 
Ja.. det har gjort..
 
Jag har 22.9 grader värme i huset och ca 21.5 grader nere i källarplanet och ca 18 C i garaget där jag har element som inte blir så varmt ?
Och rummet under garaget där det nya element är ca 18 C
 
Hur många radiatorer sitter på samma ettrörs-slinga? Man brukar säga att 15 mm rör räcker till 1,5 kW värme vid lågtemperatursystem 55°/45°. 3 - 4 radiatorer per ettrörs-slinga.
 
Några frågor som kanske kan hjälpa till med felsökningen:
- Som du har kopplat nu så borde vattnet först gå igenom den nedre radiatorn. Är röret som går in till den övre radiatorn varmt? Är röret som går ut från den övre radiatorn varmare, kallare eller samma? Om röret som kommer in till den övre radiatorn är kallt, så kan det vara det som Josth skrev om. Värmeslingan klarar då inte av att få fram tillräckligt med varmvatten, så nedre radiatorn kyler av vattnet så mycket att det redan är för kallt när det kommer till den övre radiatorn.
- Vad händer om du helt stänger den nedre radiatorn? Den övre radiatorn borde då bli varmare.
- Låter det om radiatorerna? Om det skvalar kan det vara luft kvar i systemet.
 
J Josth skrev:
Hur många radiatorer sitter på samma ettrörs-slinga? Man brukar säga att 15 mm rör räcker till 1,5 kW värme vid lågtemperatursystem 55°/45°. 3 - 4 radiatorer per ettrörs-slinga.
Vet Faktist inte hur många det där.
Men jag har 6 element däruppe och 5 st där nere i källarplanet .
En i garaget och den nya som jag har anslut från garaget och ner till under garaget
 
Tswl Tswl skrev:
Några frågor som kanske kan hjälpa till med felsökningen:
- Som du har kopplat nu så borde vattnet först gå igenom den nedre radiatorn. Är röret som går in till den övre radiatorn varmt? Är röret som går ut från den övre radiatorn varmare, kallare eller samma? Om röret som kommer in till den övre radiatorn är kallt, så kan det vara det som Josth skrev om. Värmeslingan klarar då inte av att få fram tillräckligt med varmvatten, så nedre radiatorn kyler av vattnet så mycket att det redan är för kallt när det kommer till den övre radiatorn.
- Vad händer om du helt stänger den nedre radiatorn? Den övre radiatorn borde då bli varmare.
- Låter det om radiatorerna? Om det skvalar kan det vara luft kvar i systemet.
Vattnet går igenom den nedre radiatorn som du beskriver och returen är varmt men problem på element där uppe är kvar står fortfarande kall. När jag stänger element därnere den blir inte varm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.