fick syn på dessa inne på biltema häromdagen, http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Element-och-varme/Element-El/Element-med-glaspanel-440050/

tyckte de var rätt snygga så jag funderar på köpa ett och ersätta en ful gammal oljefylld elradiator..

någon som har erfarenhet av liknande element? jag antar att det är konvektortyp eftersom det inte står något om att de är fyllda med olja exvis.

hur står sig konvektorelement jämfört med oljefyllda? jag antar att det är ungefär samma, att man får ut 1 kw värme av 1 kw el?

MVH/T
 
Har också spanat på dessa och söker någon som har erfarenhet av Biltemas element med glaspanel.
 
Så ni med erfarenhet, vart är ni?:)

Ser även fler som säljer dessa men då till betydligt högre pris, tex komplett.se
 
Köp ett och prova. Det du kan vara helt säker på är att det aldrig kommer förbrukas mer el än vad du får ut i värme. Sen hur bra termostaten är samt kvalitén i övrigt har jag ingen koll på..
 
kulle
Ja med det priset är det ju bara att testa :)
 
Jag vill på förekommen anledning resa en liten varning för Biltemas "billiga" elvärmeprodukter.

Är de säkra? Är de kontrollerade och testade av oberoende organ?

339px-Comparison_of_two_used_CE_marks.svg.png
 
?? Förkommen anledning ??
Oberoende organ !!!! Var får du den regeln ifrån ???
 
  • Gilla
jensaro
  • Laddar…
ullberg
Ja, KoW har nog personligen all anledning att misstro BTs produkter (jag hade verkligen gjort det om jag var i dennes sits). Om man däremot tror att KoW snarare råkade hamna på fel ställe i en sannolikhetsfördelning (det var otur med dennes handdukstork) så måste man väl ta uttalandet som ett klart partiskt sådant.

/U
 
KnockOnWood skrev:
[länk]
Det var tråkigt, men tur att det gick bra för dig. Men jag har läst flera helsidesreportage avseende batterier som börjar brinna i apparater från A*ple än vad jag läst om brunna apparater från B*ltema.

Oberoende organ ??
 
largab skrev:
Det var tråkigt, men tur att det gick bra för dig. Men jag har läst flera helsidesreportage avseende batterier som börjar brinna i apparater från A*ple än vad jag läst om brunna apparater från B*ltema.

Oberoende organ ??
S-märkningen, som var obligatorisk förr finns faktiskt fortfarande kvar, men är nu frivillig, och tillämpas kanske alltför sällan.

Jag undrar om inte ett företag som Biltema borde förbättra sin säkerhetskontroll när de sprutar ut en ständigt ökande flod av elektriska produkter made in China.

Det finns ju faktiskt självständiga kontrollorgan:
http://www.intertek.se/certifiering/s-market/

Men det skulle väl fördyra produkterna med några kronor.

Tillägg:
Att LiPo-batterier börjar brinna drabbar väl för övrigt inte bara Apple.
Och det förbättrar ju inte situationen för Biltema att även Apples Kina-produkter är osäkra.
Till och med elbilar tar ju eld (vad de nu har för batteriteknik).
 
Redigerat:
ullberg skrev:
Ja, KoW har nog personligen all anledning att misstro BTs produkter (jag hade verkligen gjort det om jag var i dennes sits). Om man däremot tror att KoW snarare råkade hamna på fel ställe i en sannolikhetsfördelning (det var otur med dennes handdukstork) så måste man väl ta uttalandet som ett klart partiskt sådant.

/U
Ja, man kan ju inte dra högsta vinsten jämt :)
Men jag tycker att för sådana här produkter är inte en gausskurva acceptabel.
Borde vara en J-kurva istället.
Eller skall man gå hem och undra om man tillhör den sämsta procenten :(

I övrigt flyter det på bra tycker jag (som han sa som åkte nedför Niagrafallet)
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Lyfter denna tråd istället för att skapa ny...
Är det någon som har provat nu och kan komma med ett omdöme?
 
Bumpar då jag också funderar.

Vi har i dagsläget bara lite över ett år gamla oljefyllda element nere och betydligt äldre Samsung element uppe, tänkte kassera alla uppe (utom två som får flytta ut i garaget då de är IP klassade) och flytta de nästan nya oljefyllda nere dit upp och sen köpa nya fina element med glaspanel till nedervåningen där vi är 90% av tiden hemma ändå.

Det som stör mig med våra oljefyllda är att de är rätt intetsägande fula samt att inställningen för graderna bara är ett omärkt vred så man gissar vad man har den inställd på för grader.

Glaspanel elementen från Biltema har digital display och är desto snyggare och ev lite lättare att rengöra men frågan är om de har någon annan egenhet som gör dem till ett sämre alternativ, kan t.ex föreställa mig att displayen kanske kan bli irriterande då den (om jag förstår det rätt) konstant lyser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.