Kanske nåt skit i luftningsventilen?
 
Luft kommer det ut i början, ska pröva att dra upp shunten på max och se i fall jag kan f'å ut mer luft.
 
Har dragit upp shunten och har luftningsventilerna öppna medans jag avvaktar. Elementen är nu på ca 50 grader och stigande.
 
Ahh, det såg jag inte. Att det inte ens kom något *vatten* ur elementen. Då är något lurt. (Om det kan pysa ur luft ur luftningsventilen så bör det kunna komma ut vatten också, även om det sitter lite färg i vägen). Har du vatten i elementen överhuvudtaget?
 
har nu över 70 grader på elementen, kommer inte nå mer luft ur elementet och inte heller något vatten :mad:. Det droppar pga värmeökningen ur skvallerröret så expansionskärlet måste vara fullt. Sänkte schunten igen nu och då blev det ett fruktansvärt porlande i elementet som endast är varma en fjärde del från rörets sida. Piggen är helt utskjuten iaf en annan knepig sak är att båda rören till elementen är varma. Kan det vara cirkulationspumpen som är kass så den inte orkar trycka på?
 
Har du luftat pumpen?
 
Hmm expansionskärlet är väl inte lägre än raddarna...? raddarna på samma plan som exp-kärl:confused:

Mvh
 
Lufta cirkulationspumpen?

Nej kärlet är på vinden, men börjar undra i fall min kåk trotsar fysikens lagar :D. Är det dags att ringa super mario (rörmokaren)?
 
luftar du med fullt öppen shunt och avstängd pump?
och det kommer inte det minsta tecken på luft?
har du ngn typ av plastledning till radiatorn på sträckan?
sitter luftventilen på högpunkten av radiatorn?
har haft samma problem ,i mitt fall sög det in luft när pumpen var på
fick lufta många ggr med full shunt avslagen pump slå på pumpen en stund slå av
lufta slå på osv osv........
 
Ett 40 tals hus så jag tror inte att det är nå plast nånstans. luftventilen sitter högt upp kan föra över några bilder på vilket element jag har.

Det måste jag testa, har haft pumpen igång när jag haft full shunt. Kanske är pumpen som är boven i dramat. Har inte tänkt på att den kan suga in luft via ventilerna. Ska göra ett envist försök senare i kväll.

Men nu ska jag i väg och handla inför morgondagens älgjakt :)
 
erklars skrev:
Lufta cirkulationspumpen?
Japp, mitt på pumpen brukar det sitta en stor skruv. Lossa den, då försvinner luften. Det kan komma en stråle med vatten också, men det är ingen fara. ;)
 
onecorner skrev:
luftar du med fullt öppen shunt och avstängd pump?
och det kommer inte det minsta tecken på luft?
har du ngn typ av plastledning till radiatorn på sträckan?
sitter luftventilen på högpunkten av radiatorn?
har haft samma problem ,i mitt fall sög det in luft när pumpen var på
fick lufta många ggr med full shunt avslagen pump slå på pumpen en stund slå av
lufta slå på osv osv........
glöm ej att ha fullt i exp.kärlet hela tiden.
 
Immobil skrev:
Japp, mitt på pumpen brukar det sitta en stor skruv. Lossa den, då försvinner luften. Det kan komma en stråle med vatten också, men det är ingen fara. ;)
Precis. Problem med luft i circpumpen kan mycket väl leda till att pumpen kör med kraftigt reducerad effekt. Du kan lufta circ.pumpen under gång, det gör inget (skruven sitter på trycksidan).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.