Har 2 st element på övervåningen som skvalar och inte blir riktigt varma. Har luftat och fyllt på systemet till det rinner ut i överfyllnads röret. Men verkar inte få riktigt med vatten i de element som är på övervåningen. I källaren och markplanet så funkar elementen ordentligt. Har prövat det mesta. Hur ska jag göra för att få det att fungera ordentligt?
 
är det radiatorena du luftat på?'¨

Om elementen skvalar är det nästan alltid för dåligt tryck i systemet som är boven ändå

Har du motionerat ventilen på radiatorn (nålen om det finns)?

Är det nån värme på tillopp-retur -rören från radiatorn?

Mvh
 
att låta det rinna i skvaller röret är nog inte nog, lufta på radiatorn,
 
jo jag har luftat elementen, det kanske är trycket. Hur kan man öka trycket i systemet? Jag har vridit på termostaten och när man sänker den så slutar det skvala så det verkar som om nålen fungerar.
 
Redigerat:
Fyll på vatten i expansionskärlet.....
Glöm inte att du tappar trycket när du luftar radiatorerna....Så fyll på igen efter att du luftat;)
 
Det har jag gjort i omgångar... kan det vara någon luftficka i systemet? Hur kan man öka trycket i systemet. Nytt expansionskärl?
 
Har du ett öppet expkärl?
Har du ett slutet...system för du nämner byta exp kärl?
Du säger att det rinner ur skvalröret ur exp-kärl du har nog trasigt membran i exp-kärl om du nu har slutet system?
 
Jag har ett öppet system, eller rättare sagt det borde vara det när det är ett vedeldat hus och kärlet står på vinden. I morse fyllde jag på vatten i systemet tills det kom i skvallerröret. Sedan luftade jag elementen och fyllde på mer vatten till det rann ut igen. Efter några upprepade gånger kunde jag inte lufta mer i elementen och det kom ut vatten i skvallerröret direkt utan någon fördrjöning. Nu så satte jag igång eldningen igen och det rinner vatten ur skvaller röret ju mer temperaturen höjs och det kommer inget "pys" ur elementen när jag luftar dem och inget vatten. trotts att exp kärlet verkar fullt. Kan det vara cirkulationspumpen? eller att exp kärlet är för lite tilltaget. Jag har inga akumulator tankar och hade pumpen avstängd under påfyllningen, har även prövat att fylla på med pumpen påslagen.
 
Ta gärna bort termostaten ..i alla fall max öppen när du luftar.....;) (Ta och prova och i rostskyddsspraya och motionera nålen ......kan inte skada ......

Tror inte att exp-kärlet är för litet

Mvh
 
Prova att lufta med cirkulationspumpen avstängd!
 
Jag har prövat lufta med pumpen avstängd och haft termostaten på max öppen, jag ska försöka hinna ta loss termostaten och ta 5-56 på den i morgon. Om inte det fungerar vet jag inte vad det kan vara. Att det är samma fel på bägge elementen som finns på övervåningen gör det hela värre.

Ska även passa på och tacka för alla förslag som kommit.
 
Redigerat:
Nu har jag testat att ta bort termostaten och motionera med 5-56. Jag skruvade upp luftningsventilerna och lät min sambo stå vakt och kika medans jag fylllde på systemet. Som i det föregående gångerna så kom det vatten i skvallerröret och inte ut ur radiatorerna som jag hade hoppats. Vad kan detta problem bero på?
 
Sitter avluftningen på elementen bra till? Dvs de lutar inte fel eller så? Med vissa radiatorer så kan man behöva tappa ganska mycket vatten innan man blir av med de sista luftbubblorna (vattnet kommer i stötar med kanske en bubbla var 5-10 sek). Med så lite luft i radiatorn så brukar det dock iofs sällan "skvala"...
 
Det är det som är så mystiskt. det kommer inget vatten när man luftar trots att det rinner ur skvallerröret, det pyser i början och sen blir det tyst utan att det kommer vatten, därför jag lät min sambo stå vakt medans jag hade luftningsventilerna öppen medans jag fyllde på, det var också resultat löst.
 
Det är inte så att man målat igen luftventilen.....kommer det nån luft när du luftar raddarna?

Prova att dra upp shunten på pannan på max ..luften trycks ut bättre med varmare vatten..

Mvh
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.