A
J Joselifine skrev:
Hej, fick loss skruven m hjälp av lite 5:56. Piggen verkar fjädra fint, så blir nog ny termostat ..
Vågar inte ge mig på ventilfix, då det i detta rummet just lagts ekparkett.
Är det ngn fara att ha elementet utan termostat eller finns det ngn risk att det skulle läcka?
Då kan vi konstatera att det förmodligen var termostatet som inte fungerar. Funkar det att trycka in ventil pinnen så är ventilen okej. Ingen fara att låta ventilen var utan termostat.
 
  • Gilla
Joselifine
  • Laddar…
kulle kulle skrev:
Troligtvis själva termostaten som gått sönder, då går det inte att reglera piggen innanför oavsett hur du vrider på den. Men följ råden ovan först.
Det finns två varianter att ersätta med 26 och 34 mm, så du får mäta vilken du har när du tagit av din gamla.
[länk]
En liten följdfråga: När jag mäter piggens tjocklek m skjutmått är den 3mm, är det 34mm som gäller då?
 
  • Gilla
aViksten
  • Laddar…
Det är diametern på anslutningen för termostathuset på ventilhuset du ska mäta. Antingen 34 mm eller 26 mm.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det är diametern på anslutningen för termostathuset på ventilhuset du ska mäta. Antingen 34 mm eller 26 mm.
Ok, hm ventilhuset....? Är det något som sitter på termostaten eller i elementet?
 
:rofl:ok, tack! Diametern på fästet på elementet är 26mm o anslutande plastdel i termostaten får jag till 25,5mm... så bör vara 26mm som gäller här

J Josth skrev:
Exempel på ventilhus: [länk]
Exempel på termostathus: [länk]
 
Du har tyvärr köpt fel modell. Om ventilhuset är 26 mm så är det modell 2950 du ska ha.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Ok, men va bra, då får jag byta... Tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.