Hej, ett av mina element går inte att stänga av. Nu sommartid har kunnat reglera genom att jag ställt ner fjärrvärmetemp, men snart behöver jag höja upp den.
Kan det bero på att piggen fastnat, eller måste hela termostaten bytas?
Skruven för att lossa termostaten är dessutom vänd inåt väggen...får se om det går att komma åt m ngn mindre mejsel eller om jag måste kapa skruven..
Tänkte kolla m nån som vet före jag gör något.
 
  • Element med en termostat fastskruvad mot väggen, möjligen trasig, svåråtkomlig skruv placerad inåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ofta kan man vrida runt ”slangklämman” Annars använd en kort stubbmejsel eller vinkelmejsel. Knacka sen lite försiktigt på stiftet
 
  • Gilla
Joselifine
  • Laddar…
Rickard.
Kan vara "piggen" (ventilen) som kärvar och har du tur kan det gå att motionera igång den.

En lös bits och en liten skiftnyckel är ett bra knep när det är riktigt trångt.
 
  • Gilla
Joselifine
  • Laddar…
Det är ovanligt att 'piggen' kärvar så att det inte går att stänga flödet. Testa som sagt var att med lite milt våld försöka vrida på klämman så du kommer åt skruven. Får du bort termostaten så kan du testa att trycka in piggen med något hårt och trubbigt föremål.
 
  • Gilla
Joselifine
  • Laddar…
kulle
Troligtvis själva termostaten som gått sönder, då går det inte att reglera piggen innanför oavsett hur du vrider på den. Men följ råden ovan först.
Det finns två varianter att ersätta med 26 och 34 mm, så du får mäta vilken du har när du tagit av din gamla.
https://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-termostat-ra-v-2960/
 
kulle kulle skrev:
Troligtvis själva termostaten som gått sönder, då går det inte att reglera piggen innanför oavsett hur du vrider på den. Men följ råden ovan först.
Det finns två varianter att ersätta med 26 och 34 mm, så du får mäta vilken du har när du tagit av din gamla.
[länk]
Tack, jag har 1st likadan äldre termostat från ett element jag var tvungen att få utbytt. Tänker att man kanske kan använda den, den funkade. Är det svårt att byta ut eller är det busenkelt? Något jag bör tänka på?
 
Man brukar säga att termostater (termostathusen) håller 15 år sedan kan det bli fel på regleringen och man bör byta till nya. Själv tror jag kanske några år till men har även råkat ut för mindre än 10 år gamla termostater som fungerade urdåligt.
 
Redigerat:
Staffans2000
Det ser ut som om den är från sjuttiotalet. Hur som haver. Prova först med din andra.

Staffan
 
J Joselifine skrev:
Hej, ett av mina element går inte att stänga av. Nu sommartid har kunnat reglera genom att jag ställt ner fjärrvärmetemp, men snart behöver jag höja upp den.
Kan det bero på att piggen fastnat, eller måste hela termostaten bytas?
Skruven för att lossa termostaten är dessutom vänd inåt väggen...får se om det går att komma åt m ngn mindre mejsel eller om jag måste kapa skruven..
Tänkte kolla m nån som vet före jag gör något.
Tack för alla tips! Bits o skiftnyckel var ingen lätt match, får se om jag löser det. Omöjligt att snurra runt hela fästet , denna sitter som berget.
Ok, verkar som jag investerar i en ny, när eländet väl lossnar...
 
A
Tja! Jag hade ett liknande problem med ett gammalt termostat som inte stängde. Fick tipset att demontera reglaget och därefter med hjälp av två hammare, en som mothåll och den andre lätt banka på metallventilen. Det löste faktiskt upp mitt problem då det verkar som ventilen kan fastna.

Sen är det faktiskt möjligt att demontera ventilen under drift. Är man snabb så sölar det inte speciellt mycket. Med uppsamlingskärl under ventilen och täck med ett gammalt lakan. Jag trodde det skulle vara riktigt grisigt med svart vatten och klägg över hela området. Men som sagt vad lyckades utan större svårigheter att byta ventilen.

Möjligt att jag vågade mig på denna manöver då elementet sitter i källaren med betonggolv och stenväggar. Jag kanske inte hade provat i vardagsrummet.

Edit: Håll tummen för inkommande vatten till elementet då du lossat ventilen!

Edit 2: Bäst att förtydliga att ventilen är den t formade metallklumpen som termostatet sitter fastklämd på

Edit 3: (mycket edit nu) Du behöver inte demontera termostatet för att knacka lätt på ventilen, Skulle nog prova det först.
 
Redigerat:
tänk på att ha en trasa i beredskap när du tar loss termostaten ibland kan det hända att piggen åker ur och då kan där komma ut lite svart elementvatten
 
  • Gilla
Joselifine
  • Laddar…
1066Hastings skrev:
Tja! Jag hade ett liknande problem med ett gammalt termostat som inte stängde. Fick tipset att demontera reglaget och därefter med hjälp av två hammare, en som mothåll och den andre lätt banka på metallventilen. Det löste faktiskt upp mitt problem då det verkar som ventilen kan fastna.

Sen är det faktiskt möjligt att demontera ventilen under drift. Är man snabb så sölar det inte speciellt mycket. Med uppsamlingskärl under ventilen och täck med ett gammalt lakan. Jag trodde det skulle vara riktigt grisigt med svart vatten och klägg över hela området. Men som sagt vad lyckades utan större svårigheter att byta ventilen.

Möjligt att jag vågade mig på denna manöver då elementet sitter i källaren med betonggolv och stenväggar. Jag kanske inte hade provat i vardagsrummet.

Edit: Håll tummen för inkommande vatten till elementet då du lossat ventilen!

Edit 2: Bäst att förtydliga att ventilen är den t formade metallklumpen som termostatet sitter fastklämd på

Edit 3: (mycket edit nu) Du behöver inte demontera termostatet för att knacka lätt på ventilen, Skulle nog prova det först.
Hej, fick loss skruven m hjälp av lite 5:56. Piggen verkar fjädra fint, så blir nog ny termostat ..
Vågar inte ge mig på ventilfix, då det i detta rummet just lagts ekparkett.
Är det ngn fara att ha elementet utan termostat eller finns det ngn risk att det skulle läcka?
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Rickard.
Det är ingen förhöjd risk utan termostat, det är typ samma som att vrida på det varmaste.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är ingen förhöjd risk utan termostat, det är typ samma som att vrida på det varmaste.
(y):D
 
A
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är ingen förhöjd risk utan termostat, det är samma som att vrida på det varmaste.
Ingen expert på området mer av en hobby meckare. Att plocka bort termostatet har jag aldrig haft problem med. Har aldrig hört att ventilpinnen lossnat (möjligen om man slår på den med hammare) Var du ska knacka är på metallklumpen som är själva ventilen. Den t formade saken som termostatet sitter skruvat på.
 
  • Närbild på en hand som håller en hammare och knackar på en rostig radiatorventil med en demonterad termostat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.