Avemo skrev:
Jag kan mycket väl tänka mig att det finns ett sätt att koppla för att få den "funktionen". Till exempel om det ligger permanent spänning både på termostatens matning och tråden för att koppla som slavradiator. Men givetvis är det fel att koppla så. Eftersom det såvitt jag förstår är två element som uppför sig likadant undrar jag om elektrikern kopplat något fel.
Ja att det går att få till en sådan koppling det är jag med på, men är detta kopplingsalternativ tillgängligt på radiatorns kopplingsplint? Har aldrig sett detta på de radiatorer jag har kopplat in (mestadels Siemens). Har bara sett alternativet med nattsänkningsfunktion, aldrig ett alternativ med förbikoppling av inbyggd termostat.
 
Det finns element som har ett kopplingsalternativ för slavradiator. LVI-element brukar ha både nattsänkning och koppling för slavradiator och därmed en femledare till anslutning. Om TS talar om vad det är för element och kanske tar en bild i kopplingsboxen är det möjligt att det går att svara på om något är felkopplat eller om termostaterna är trasiga. Jag håller båda alternativen för fullt möjliga.
 
Hej,

Elementet är ett TEGO RA080844. 800w, 400v.

Bifogar lite bilder.

TEGO RA080844 värmeelement uppvisande dess komponenter på ett verkstadsbord, omgivet av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
TEGO RA080844 elektriskt element öppnat som visar inre komponenter och kablage, placerat intill en träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av TEGO RA080844 element med synligt kretskort och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnat elektriskt TEGO-element RA080844 som visar interna kablar och komponenter på kretskortet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ett element som ser likadant ut, fast något längre, i ett annat rum där det också finns en rumstermostat. Om jag vrider upp rumstermostaten på max där så kan jag reglerar på elementet precis som det borde vara. Så något är lustigt med de andra två.
 
Kan inte se några plintar eller inkopplingsalternativ som skulle kunna ge den beskrivna symptomen. Gissar på att triacen är defekt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det är bara en treledare för att ansluta det elementet. Varken nattsänkning eller slavradiator. Termostaten är trasig. Elementet är inte så gammalt. Kanske du kan byta termostaten i stället för hela elementet. Eller möjligen sätta tillbaka den externa termostaten som elektrikern tog bort.
 
etompau skrev:
Låter inte korrekt att termostaten indikerar funktion, men elementet går konstant med full effekt.
Kan det verkligen finnas en sådan lösning eller inkopplingsalternativ?
En tänkbar förklaring är att triacen är sönder ( kortsluten). I det läget kan fortfarande kontrollelektroniken fungera korrekt och styra lysdioden och försöka att styra den trasiga triacen.


Triacen är den svarta plastklumpen som är monterad mot kylplåten på kretskortet. Det är den komponenten som all ström skałl passera innan den passerar elementet.
 
Redigerat:
Jag har varit i precis samma läge.
En rumstermostat som har kopplats bort, och sedan dess gick elementen på max - tror jag, detta gjordes innan vi flyttade in. Termostatdioden slocknade när det blev varmt, men elementen körde på i alla fall.

Det visade sig att tomten som kopplade bort termostaten hade struntat fullständigt i kopplingsschemat som finns tryckt på elementets baksida, och kopplat två element som master på samma krets (här är ju en sladd till i väggen... den måste ju sitta någonstans...) med resultatet att styrelektroniken i båda hade bränt fast.

En elektriker tittade på dem och beställde ny elektronik. Bytet fixade jag själv nu i helgen.
 
Redigerat:
I ts fall finns inte den möjligheten eftersom kabeln bara har tre ledare ( fas1, fas2 samt skyddsjord).
 
Jag hade ett Tego våtrumselement på landet som gick amok. Det var ett liknande fel som ovan och elementet gick då på full effekt tyvärr. När vi kom till stugan var det ca 30 grader på toan och det tog några dagar innan temperaturen gick ner till normalnivå. Gipsskivorna i väggarna var riktigt heta upp i taket. Det är en riktigt olycklig design där elementet levererar full effekt vid fel. Det finns andra kretsar som stänger ner istället.

I mitt fall åkte elementet ut givetvis och nu sitter det en radiator från Adax som jag hoppas att jag kan lita på framöver.
 
Jag har bytt termostater på ett otal Tego samt Roundline som dom hette hos Elektroskandia. Jag slutade köpa dom för 10 - 15 år sedan pga allt strul med termostaterna.
 
ClasseClas skrev:
Det är en riktigt olycklig design där elementet levererar full effekt vid fel. Det finns andra kretsar som stänger ner istället.

I mitt fall åkte elementet ut givetvis och nu sitter det en radiator från Adax som jag hoppas att jag kan lita på framöver.
Det beror på vad som går sönder. Blir det kortslutning i triacen såsom troligen är fallet här så spelar det ingen roll hur kretsen ser ut. Det kommer att bli full effekt konstant. Däremot kanske den inte går sönder lika ofta på alla fabrikat.
 
Avemo skrev:
Det beror på vad som går sönder. Blir det kortslutning i triacen såsom troligen är fallet här så spelar det ingen roll hur kretsen ser ut. Det kommer att bli full effekt konstant. Däremot kanske den inte går sönder lika ofta på alla fabrikat.
Så kan det givetvis bli. I övrigt finns det möjligheter med failsafe mode med den här som tar en del felfall i alla fall. Vet ej vad Tego har stoppat in för komponenter. Det är inte så himla kul med en radiator som går på full spätta obevakad. :mad:
 
ClasseClas skrev:
Så kan det givetvis bli. I övrigt finns det möjligheter med failsafe mode med den här som tar en del felfall i alla fall. Vet ej vad Tego har stoppat in för komponenter. Det är inte så himla kul med en radiator som går på full spätta obevakad. :mad:
Den kretsen finns i de flesta elektroniska termostater som jag har tittat på. Den kan bara styra triacen så länge triacen är hel. Blir triacen kortsluten så går elementet på för fullt tills nästa säkerhetsfunktion slår ut. Överhettningsskyddet. Det är givetvis inte roligt med en radiator som går obevakad på full effekt. Men vanligtvis inte farlig heller. Jag tar inte Tego och deras kvalitet i försvar. Jag litar på Elmonts slutsats. Men andra element är inte immuna mot kortsluten triac heller. Det element jag hade med samma fel var ett LVI som mig veterligen brukar ha bra kvalitet. Och det hade den aktuella kretsen i sig.
 
Jag får tacka för all hjälp!

Idag kontaktade jag Tego och beställde två nya termostater. Hoppas att det åtgärdar problemen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.