Hej, alla hittade ingen tråd så beskrev detta så det fick bli en ny.

Problem: Har flyttat in i ett hus med vattenburen el-värme. Vill styra och kontrollera radiatortermostaterna centralt. Varför det? Jo, de gamla har gjort sitt och det är dags att byta. Dessutom är huset funtat så att det inte är optimalt att styra endast med uttemperaturen från pannan. För huvuddelen av familjen fungerar termostater så att om man fryser så drar man på "max" dagen efter är man förvånad över att det är varmt som fasen och ställer termostaten på "min" och sen är snurren total

Krav: Jag vill kunna styra det från nätverket hemma via en dator eller dylikt. Temperaturen skall kunna styras från en "termometer" som sitter mitt i rummet där personerna i huset befinner sig. Traditionellt mäter ju termostater vid eller som i mitt fall under elementet där jag aldrig befinner mig. Systemet skall stödja givare på dörr som gör att termostaterna i rummet där dörren öppnar stryps så länge dörren är öppen. Allt skall fungera trådlöst - sladdar är historia.

Alternativ:

eq-3 MAX: http://www.eq-3.de Verkar uppfylla all krav och är dessutom billigt. Har någon här några erfarenheter av detta system.

Danfoss living Connect: Går ej att styra via nätverket och har vad jag hittat ingen fönsterkontakt. Dyrt som fasen men snygga termostater

eq-3 Homematic: Har ju homematic också, kanske kan det vara ett alternativ?

Har någon andra tips på system? Tänkte fylla på listan om det finns fler.
 
Honeywell har ju också, men jag vet inte om dom har med internet/smartphone mööjligheter.

Jag letar också system, men vill även ha möjlighet att ansluta till golvvärmesystem, då vi redan har ett och kommer att få fler.
 
Kör två Honywell rondostat på två element som test och de fungerar mycket bättre är de gamla. Nu reglerar de två elementen i samma rum gemensamt. Om detta fungerar så bra tyckte jag att det var ide att byta allt till något modernt. Hittar inte några större system från honywell i sverige.
Köpte två av dessa på lidl för 195kr st http://www.conrad.se/RADIATORTERMOSTAT.htm?websale7=conrad-swe&pi=615952&ci=SHOP_AREA_37360_0812040

Problemet med dessa är att de inte går att styra trådlöst från en annan givare.
 
Ja, jag tänkte också testa så först, men sen har jag hört från flera att det funkar bra, så då tänkt jag att jag kör på ett större system direkt ;)

eq3 Max som du nämner. vet du om den kan ha separata rumstermometrar som kan styra termostaten. I mitt fall vill jag sätta en termometer i ett rum med golvvärme, och sedan styra termostaten som sitter på shunten nere i källaren.

vet du om den kan logga temperaturer för varje rum, så man kan se över längre tid hur temperaturen har varierat?
 
Till Max finns vad jag kan se bara termostater till vanliga radiatorer inte till golvvärme - om du nu inte har någon obskyr modell. Det finns givare att sätta på väggen som kan styra respektive termostat. Hur programvara loggar vet jag inte.
 
Hoppar in i denna tråd eftersom jag själv är sugen på att skaffa något av dessa system. Främst för att jag tror att det kommer ge jämnare värme i de olika rummen än mina åldrade mekaniska termostater. Tittar man på Danfoss hemsida uppges de elektroniska termostaterna ge en rejäl besparing. Är det sant?
 
Det ska finnas ett märke som heter Homematic har jag för mig. De har grejer för lite allt möjligt. Öppna fönster, låsa dörrar etc
 
Nyfniken skrev:
Det ska finnas ett märke som heter Homematic har jag för mig. De har grejer för lite allt möjligt. Öppna fönster, låsa dörrar etc
Det är Homematic som är listat som tredje alternativet i första posten. Alltså, det är eq-3 som marknadsför både "MAX" och "homematic". MAX verkar vara en enklare men modernare variant som i första hand inriktar sig på värmestyrning, dock får man känslan att det kommer fler prylar. MAX verkar vara mer anpassat för att styras via mobiltelefoner eller surfplattor kopplade till nätverket istället för en att styras från en "pryl" som står på bordet. Homematic är dyrare och designen har en del övrigt att önska.
 
nukie skrev:
Det är Homematic som är listat som tredje alternativet i första posten.
Ja, titta. Så går det när man inte läser ordentligt.
 
Hej.

Jag har just införskaffat en MAX! termostat. (ville testa med en först och se att den passar och känns bra). köpt från Conrad.se
http://www.conrad.se/MAX!-ELEMENTTE...nrad-swe&pi=560897&ci=SHOP_AREA_37360_0812040

Blir spännande att se hur det fungerar. Tanken är att komplettera med Max Cube + router/4gmodem och kunna kontrollera värmen på distans (det är till ett fritidshus).

Har någon dela med sig av sina erfarenheter av systemet?
 
Hej!

Jag har nyligen köpt och installerat några maxtermostater en väggtermostat och en kub. Har inte hunnit utvärdera fullt ut än (tanken är att köpa till hela huset om jag är nöjd om ett tag), men än så länge har jag gjort följande observationer (blandar fakta med rena känslor):

Termostatdelen är stor, ful och plastig men passar utan krångel på mina danfossventiler med medföljande adapter. Knappar och vred på denna har jag inte brytt mig om då jag inte använder dem på termostatdelen. Väggtermostaten känns helt ok och är lätt att montera.

Kuben är plastig, men ganska snygg. Den är lätt att installera. Det webbaserade gränssnittet är fult men funktionellt.

Appen (har bara testat till Android) är ful, men funkar.

Det jag saknar mest av allt (kan vara jag som inte fattar hur man gör också) är att jag skulle vilja kunna se vilken temperatur det är i rummen via appen respektive webbgränssnitt. Det vore också kul att kunna se läge på termostater (dvs 70% öppen eller likn), men det är ju mindre viktigt. Jag kan självklart se och ändra inställd temperatur, men det vore kul att kunna använda systemet även för "övervakning" om man var borta ett tag.
 
Hej

Tack för att du delar med dig! Ska bli spännande att testa systemet själv.

Håller med dig - Danfoss living connect - som verkar ha liknande funktionalitet har lyckats bättre med designen (men har också ett annat pris)
http://www.living.danfoss.se/#/living-connect-10

Jag har också funderat över ifall man kan se temperaturen via web eller app - så tack för det svaret. Det bör ju gå att implementera i mjukvaran tycker man (kanske kommer senare). Får se om jag kan hitta någon annan lösning - man vill ju gärna ha en vakt ifall temperaturen går under ett visst värde samt kunna avläsa den faktiska temperaturen på avstånd.

Det känns som att både webgränssnitt och appen är i utvecklingsfas (känns väldigt tekniska och inte så användarvänliga. Men jag har inte testat så mycket)

Jag återkommer när jag testat! Ska maila tillverkaren och höra om man kan avläsa den faktiska temperaturen på något sätt.
 
Living connect har vad jag kunnat förstå ingen webblösning alls, vilket gör att den går bort för mig. Även om det är närmast objektivt att säga att den är snyggare.

Återkom gärna när du fått svar från eq3, jag är mycket nyfiken på vad de har att säga!
 
Hej. Nu har jag fått svar från eQ-3 vilket gör en lite klokare (det går inte att se aktuell temperatur) men svaret är inte helt tillfredställande...

Frågor ställda:
- Is it possible to see the actual temperature (e.g. from one of the MAX! thermostats) via the webinterface or app? I know it is possible to see the set temperature - but I would like to know the actual temperature.
- Are you developing the webinterface and apps further? Will any additional functionality be added?
- If it is not possible to see the temperature - I think you should think about developing a reading temperature product in the MAX! product suite.

Svar:
"thanks for your interrest to the components of MAX heating system.

You can only see the target temperature.

We have forwarded this request to the development department.

Yes, we are developing the webinterface and apps further and additional functionality will be added.

The MAX! Cue
kind regards

eQ-3 Support-Team"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.