byggarätt skrev:
Lås är ett otroligt traditionsbundet verktyg...
Varför måste låset höra ihop med trycket????

Konventionellt tänk gör att lås är eftersatta
Just för hemmamarknaden där man man sällan har ström framdraget till dörren och ingen reservström vid strömavbrott så krävs hjälp ifrån trycket att manövrera låsen för att fungera med batteri.
Doormans batteri driver egentligen inte låset, hakregeln spänns upp med trycket och släpps ut med en fjäder vilket gör att hakregeln ibland kan slå i karmen som någon beskrev ovan.

Har man ström framdraget och har bra backup så finns det helt motordrivna lås som är helt skilda ifrån trycket.
 
Håller med föregående, Yale är crap! Vi installerade ett sådant, evigt strul! Vi tackade för lånet, efter 2 utbytta lås..visserligen prisvärt med 2400:-, och snyggt med appen..vi kör vanlig hederlig nyckel..
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Jag skaffade 5 yale doorman och ett hamnade i bortasäkert läge och det gick inte att åtgärda. När jag monterade i ett nytt funkade det klockrent. Lite noga får man vara när man stänger så man trycker in handtaget så spärren släpper men annars är det smidigt att låsa med stjärna. Svepa är lite chansning så snabbare att trycka in koden. Betyg 80/100.
 
Finns det inget bättre än Yale?
 
Pysslarn skrev:
Tjuvar med ambition tar sig in där de vill och tar vad de vill. Det enda vi kan kontra med är strulfaktorn och därmed sinka dem. De ska helt enkelt inte kunna promenera ut genom ytterdörren med sitt gods — 55-tums TV t ex — utan tvingas konstra med att improvisera andra utgångar. Även tjuvar med ambitioner är bekväma och vill snabbt ut och in, helst utan att det ser för konstigt ut med tanke på att de flesta inbrott sker dagtid. Är grannens hus sämre skyddat är det han som får påhälsning oftast.

Så beroende på situation är det alltså meningsfullt att ytterdörren inte lätt kan öppnas innifrån.

//Ronnie
bortalåsning borde ske med separat lås
 
Trygg Hansa:
• För försäkringsbelopp upp till en miljon kronor kan du använda vilket lås du vill, och även styra det med mobilen.
• För försäkringsbelopp över en miljon kronor krävs att låset är godkänt av Svenska Stöldskyddsföreningen, SSF. Låset ska också användas på det sätt som det är testat och godkänt på. (Idag finns inga lås som är godkända för fjärrstyrning med mobilen).

If:
• Vilka krav som ställs på låset beror på var du bor och hur högt ditt försäkringsbelopp är. Grundkravet är att huset ska vara låst. I de flesta fall krävs att låset som används är godkänt av SSF.
• If godkänner Glues styrenhet som öppnar låset med mobilen, trots att den inte godkänts av SSF. Assas Yale Doorman godkänns idag bara om man använder magnetbricka.

Folksam:
• Enda kravet är att dörren ska vara låst. Ställer inga specifika krav på vilken typ av lås eller om du öppnar eller stänger med mobilen, kod, bricka eller nyckel. Spelar ingen roll vilket försäkringsbelopp du har.

Länsförsäkringar:
• Grundkravet är att dörren ska vara låst.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jag kör själv ett Doorman Yale. Har 3 ytterdörrar och funderar nu på att komplettera med ytterligare 2 fjärrstyrda lås. Har kikat lite på IDlock, men jag måste säga att hittills känns Doorman Yale mer stabil och genomtänkt. Doorman Yale tvingar mig inte heller att borra sönder dörren.
 
Håller med, låsen är otroligt fula och det känns som en märklig konstruktion att lägga en massa mekanik och elektronik UTANPÅ dörren... Varför inte hänglås, det är ju designmässigt ungefär jämförbart. Jag vill ha lite klassisk (äldre) stil på trycken etc, då är det ju helt otänkbart att välja detta.

Det borde komma ett konsumentlås där mekaniken sitter i kistan eller karmen som på "riktiga" elektroniska lås. Detta känns som en urkass Åsa Nisse lösning...
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Några nyheter på denna front?
Många år senare: Nej, tyvärr! Jag fick kontakt till Dorma Duo som berättade att man kan ersätta vredet på insidan med blek och på det sättet få till någon sorts borta/hemma lösning. Jag kommer tyvärr inte ihåg detaljerna, för livet kom emellan, och gamla låset började bete sig som lås ska bete sig, så vi har faktisk fortfarande kvar gamla nyckellåset.
 
E eshus skrev:
Många år senare: Nej, tyvärr! Jag fick kontakt till Dorma Duo som berättade att man kan ersätta vredet på insidan med blek och på det sättet få till någon sorts borta/hemma lösning. Jag kommer tyvärr inte ihåg detaljerna, för livet kom emellan, och gamla låset började bete sig som lås ska bete sig, så vi har faktisk fortfarande kvar gamla nyckellåset.
Tycker det är märkligt att det inte kan komma något vettigt nyckellöst. Antingen är de fula som stryk eller så funkar de inte. :(
 
  • Gilla
eshus och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Tycker det är märkligt att det inte kan komma något vettigt nyckellöst. Antingen är de fula som stryk eller så funkar de inte. :(
Det blir lätt så när priset ska hållas någorlunda lågt samt en enkel konstruktion som de flesta ska klara av att installera själva.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.