När det gäller elallergi så vill jag minnas att för cirka 15 år sen så kom det rapporter om att man HADE gjort blindtest som bekräftade elallergin. Och det som försökskaninen reagerade på var lågfrekvent växlande magnetfält. Jag var fackligt aktiv på den tiden.

Efter det så har jag inte hört nånting.
 
Många tester och div prov har utförts genom åren, men ingen som kan anses vetenskapligt utförd kan bekräfta eller dementera. Däremot har det kommit en hel del "forskning" och "bevis" i ämnet som inte har tålt en närmare granskning
 
Ett sätt är att installera IHC - då får man 24 V i tryckknappar och man kan styra så att uttag och lampor inte har ström i ledningen förräns de är på.

Kan vara bra för att minska risken för att små barn får ström i sig också
 
Du får ingen ström i ledningarna med 230 volt förrän du tänder lampan eller belastar uttaget
 
tio_Pepe skrev:
När det gäller elallergi så vill jag minnas att för cirka 15 år sen så kom det rapporter om att man HADE gjort blindtest som bekräftade elallergin. Och det som försökskaninen reagerade på var lågfrekvent växlande magnetfält. Jag var fackligt aktiv på den tiden.
Jag har en kul historia från den tiden. Jag hade hört om den här rapporten på någon facklig kurs. Det nya som man inte hade testat förut var just svängande lågfrekvent elektromagnetism. Jag rapporterade om det här i klubbstyrelsen. Jag hade en antagonist i klubbstyrelsen som uppenbarligen gjort det till en vana att ta varje tillfälle att säga emot mig om det gick. Innan jag hade pratat färdigt så avbröt han mig som han alltid gjorde och sa att företagsledningen hade sagt att det var helt ofarligt bla bla. När jag fick en syl i vädret så berättade jag vad som var nytt med just den här undersökningen:
- Men här testade man med lågfrekvent växlande magnetism.
- Magnetism är helt ofarligt. Jorden är magnetisk, så i så fall drabbas man ju var man än är.
- Men nu var det alltså växlande, svängande magnetism, försökte jag förklara. Jordmagnetismen svänger inte.
- Jo den svänger litet grann.
Sen blev vi avbrutna, så jag fick inte utnyttja det straffsparkstillfället och trycka ner honom i skorna en gång för alla.
 
elmont skrev:
Du får ingen ström i ledningarna med 230 volt förrän du tänder lampan eller belastar uttaget
fast i en vanlig installation så delar du ofta tråden mellan många uttag - det gör du inte i lika stor grad i en IHC installation (Stjärnnät) vilket gör att många fler delar av installationen är strömlös tills att du med trycknnappen sätter på strömmen.

finessen är också att uttaget är strömlöst tills att du med tryckknappen har "satt på" strömmen - sedan har du rätt att strömmen måste ha en förbrukare för att flöda.
 
Mikael_L
Hej Jolith, och välkommen till forumet.

Jag får intrycket att ni inte är ute efter ett totalt elsanerat hus utan mera vill minska de värsta fälten så gott det går, kanske som en försiktghetsprincip då..., rätt eller fel ?

Då gäller det att värdera hur stor strålningen/fälten är från olika källor samt exponeringstid och avstånd från människor som vistas i huset.

1. Vissa saker är onödiga att fixa om inte värre strålkällor först tas om hand.
2. Fälten minskar väldigt snabbt i styrka med avståndet.
3. Att exponeras under lång tid av ett svagt fält är antagligen lika dåligt som kort tids exponering av krafigt fält.

1. Prototypen har en (givetvis fullt medveten) poäng, så länge ni pratar i era mobiltelefoner någon gång då och då under dagen så utsätter ni er för mycket mer än vad ni får på er ifrån elinstallationerna i huset.
Alltså ta bort större strål-/fält-källor: Mobiltelefon, trådlös telefon, trådlöst nätverk, tjockTV, induktionsspis, micro.
(mobiltelefonen skulle jag tro är överlägset värst, dock medför mobilmaster/basstationer knappt någon strålning mot människor om man inte befinner sig närmare än några meter vill säga)

2. Här kan man göra mycket, allt ifrån att använda headset till nallen som att placera elcentralen ute i garaget.

3. Var befinner ni er mycket?, använd t.ex. inte en vanlig klockradio (230V-matad) vid sängen, då utsätter ni er för ett nog så starkt 50Hz magnetfält under 8-10 timmar i sträck varje dag, inte bra.

Men vill ni fixa till lite bättre elmiljö utan att gå till överdrifter så är väl bra åtgärder att dra nätverk och telefon med kabel i väggar (ev skärmade). Använda handsfree på mobilen, helst inte använda den alls. Ha så få elapparater som möjligt nära sängen. Ha LCD-TV. Förlägga t.ex. elcentral och tvättstuga långt ifrån sovrum och där man annars vistas mycket. Kanske skippa micron.

Slutsats, så länge ni inte tänker kompromissa bort de allra flesta elektriska apparater i ert hem så behöver ni nog inte heller göra något speciellt åt det elektriska systemet i väggarna, det producerar väldigt lite fält i sammanhanget.
Fundera mest på var ni lägger elcentralen och de större elförbrukarna, sen bör ni nog rensa och välja bland de elektriska apparaterna.

Jag har inte så superkoll vilka apparater som är värst, så mina förslag behöver inte vara de rätta.
Det är också ett problem med detta, ingen verkar veta vad som är farligast.
En mobiltelefon och micro sänder ut mycket elektromagnetiska vågor runt ikring 1-2 GHhz, en spis sänder ut ett fält med 50Hz, en tjockTV sänder ut både 50Hz fält, men även högre frekvenser av alla möjliga slag + att den skickar ut elektronstrålning. Vad är farligast ????
 
Man skulle ju iofs kunna bygga huset som en faradaybur med den mesta elen utanför vips så slipper man bli avbruten av mobiler inomhus också :)
 
Inte så lätt som det låter. I mitt jobb kommer jag ibland i situationer där vi måste utföra mätningar i helt ostörda miljöer. S. K radiotysta rum. Ett korrekt utfört sådant rum kostar flera miljoner per kvm att bygga. Var hos en kund som hade byggt ett eget "radiotyst" rum mycket billigare.

En av firmans chefer gick in i rummet vid invigningen och provade att prata i sin mobiltelefon medan han gick in i rummet. Kom ut efter en stund och sade besviket att det blev ingen som helst försämring av samtalskvailteten inne i rummet. Så det är som sagt inte så lätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.