Hej!
Jag är helt ny på forumet och jag och min sambo står i startgroparna för att bygga ett enplans trähus, vilket även det är något helt nytt för mig/oss. Vi är intresserade av att göra vårt hus så säkert som möjligt ur strålningssynpunkt och vill veta vad vi kan göra för att minimera riskerna för strålning. Vi har planerat att vi inte ska ha vare sig trådlös telefon eller trådlöst internet. Vad mer kan vi göra? Finns det särskilda kablar att sätta i väggarna, "mantlar" till kablar, särskilda tekniker eller vad? Hur är det med lågeneriglampor förresten, är de sämre ur detta perspektiv?
Tacksam för alla tips! :)
 
1. Det heter inte elektromagnetisk strålning, Det heter elektriska fält och elektromagnetiska fält, strålning får man ur radioaktiva ämnen.
2. för att minska elektromagnetiskafält kan man använda tvinnad FK vid installation, magnetfältet vrider sig då längs med ledningen och på lite avstånd så tar fälten ut varandra.
3. För att minska elektriska fält måste man använda skärmad kabel av typ EKLK och EKRK med mantelbiledare.
4. Lågenergilampor orsakar lite magnetiska fält och de flimmrar mer än lysrör så de är misstänkta därför hos elallergifolket.
5. Ni ska aldrig använda mobiltelefon.

Prototypen
 
Ok, tack för snabbt svar Prototypen!
Har du fler tips, tex om det är något man kan göra med eluttagen? Jag är vetgirig men okunnig!
 
Det finns speciellt matr. rör dosor apparater mm för att eliminera fälten
 
Skippa mikrovågsugnen, spisen, ugnen, tvättmaskinen, TVn, datorn......

Törs man fråga VARFÖR ni vill göra på detta sätt?

Går man så långt att man elsanerar sitt hus kanske det också en liten omvärldsanalys är på sin plats. Var finns närmaste basstation för mobiltelefoni etc?

Bilar kan också vara ett riktigt elände - betydligt värre än dom flesta rummen i huset gissar jag.
 
Och så pytsar väl solen ut lite fält också
 
Mobiltelefonen torde vara värst. Och om man ändå väljer att ha en - se då till att vara hyfsat NÄRA en basstation när den används. Strålningen från den egna telefonen kommer att vara större än den från basstationen (avtar med kvadraten på avståndet) och ju längre från basstationen desto högre effekt vräker mobilen ut för att kunna "nå" basstationen. Den anpassar sig helt enkelt.
 
Hej,

Jag tycker att det visst heter elektromagnetisk strålning, i vissa fall. När våglängden blir så pass kort kontra avståndet att en fortskridande våg kan uppstå. Ex. Radiovågor, ljus, gammastrålning... Om vi vandrar ner i frekvens/upp i vågländ måste vi betrakta elektriska och det magnetiska fältet för sig. Vid 50 Hz är våglängden i vacuum 6000 km så inom ett hus är det defenitivt att betrakta som fält. Å andra sidan finns det radioaktiva ämnen som strålar annat än elektromagnetisk strålning.

Er fråga tolkar jag som att ni vill elsanera i förebyggande syfte.

En sugtransformator på inkommande huvudledning minskar vagabonderande strömmar och reducerar magnetfälten från dessa. Tvinnade kablar hjälper inte om inte summaströmmen är noll. Använd vattenledningar av plast för att inte elektriska strömmar skall kunna flyta i dessa.

Tvinnade och skärmade kablar har nämnts tidigare. Dessa skulle ge ännu bättre effekt om tvåfas 230 V kunde användas i stället för fasledare och nolla. Jag vet inte om detta faller inom svensk standard.

Skapa ett apparatrum för uppvärmning, tvätt, frys så långt ifrån bostadsdelen det är möjligt.

Gasspis.

Undvik alla apparater med switchade nätagg.

Montera en brytare innanför varje dörr lite högre än normalt för en lyseknapp. Låt denna brytare bryta all el i detta rum. Detta gör det möjligt för en elöverkänslig person att vistas i en avständ del av huset samtidigt som en annan del kan fungera normalt.

Det finns en del matnyttigt om du googlar på elsanering. En hel del källkritik behövs dock.

/m
 
Å somvanligt så finns det inte ett blindtest som kan styrka något som kan klassas som el"allergi"
Därimot Stress, Ett blinkande ljus kan hos en del ge upphov till omedveten stress som kan yttra sig på olika sätt bland annat genom rådnad i ansikte, torrsprickor i pannan osv. Nått jag ha sett i verkligheten och där en CRT skärm va boven med sitt flimmer. När skärmen byttes mot en TFT som saknar detta flimmer försvann ALL symtom. Dock va det mycket runt detta i arbetsmijön som bidrog till en ökad stressnivå.

Har även träffat folk som tror på jordlinjer och skyller alla problem på att dessa korsar rum på fel sätt osv. Symtom, huvudvärk och andra åkommor. Lösning på problemet, Flytt hemifrån och mindre kontakt med sina föräldrar (Dvs mellan raderna, personen i fråga hade stora problem hemma och i skolmijön)

Jag är helt övertygad om att El"allergier" Har helt andra orsaker än problem med "Strålning" Tror att alla problem går att hitta i helt andra saker såsom Psykologisk hällsa, bekantskapskretsen, ekonomin och arbetsmiljön.

Alla minns vi vilket Ramaskri det blev när 3G masterna kom upp, å hur många dom var. De som glömdes bort är att en GSM mast sänder med uppåt en 300W medans 3G ligger på 3-30 W
 
Se till att bygga på betryggande avstånd från tv-sändare, de var åtminståne på den analoga tiden den starkaste källan till elektromagnetisk strålning i stora delar av landet.

Att dra kabel i väggarna för att slippa köra nätverk och telefon över radio är en sak, men för att börja jaga elfält från hushållsel måste man nog ha en ganska grundmurad övertygelse om att just det är orsak till ens lidande. Ett hus med alla vitvaror i ett särskilt rum är förmodligen ingen kioskvältare om man någonsin ska försöka sälja.
 
Om en elöverkänslig person psykosomatiskt eller ej mår bättre av att elsanera eller sova i tält av kopparnät tycker jag att dom skall göra det. Om man vill knalla runt med sängen och mäta in currykryss och mår bättre av det så är det rätt metod för dom. Själv tycker jag att en rökig whisky tillsammans med hårdrock på smärttröskelnivå är balsam för själen. Jag får inte heller odelad sympati från omgivningen för min behov. Det finns till och med människor som ser fördelar med att titta på 22 vuxna människor som jagar en boll fram och tillbaka över en gräsmatta.
Det jag egentligen menar är att var och en gör vad dom anser höja deras livskvalitet. Huvudsaken är att det inte sker på (alltför stor) bekostnad av andra.

Vad gäller ett särskilt apparatrum känner jag till ett sådant hus. Det är inte särskilt stor apparat att återställa. Det är microvågsugn och frys som är utvisad dit. Vid en framtida försäljning kan säkert mäklaren vrida till det att det är lyx med gasspis.

/m
 
Fotogenlampor och sterinljus samt vedkamin så ska nog elfälten hålla sig borta.

Tycker det låter som vansinne att göra några större upoffringar för detta. Elallergi har inte visat sig klara dubbla blindtester så det är inte en "bevisad" sjukdom. Men hjärnan är kroppens starkaste organ och får den för sig något så kan det vara väl så sant för denne person. Skillnaden mellan fysisk och psykisk sjukdom är svår att dra.

Men vill ni ändå "ta detta i beaktning" så gör som så att de STORA elslukarna sätts nära ingående ledning så att de kablarna blir så korta som möjligt. Sen drar man ett 12v system för belysning ev med transformatorerna avskärmade. Borde ju finnas några med lågvoltsbrytning av tillslaget så kan man ha dem nära de "stora strömslukarna".
 
v-g skrev:
Sen drar man ett 12v system för belysning ev med transformatorerna avskärmade. Borde ju finnas några med lågvoltsbrytning av tillslaget så kan man ha dem nära de "stora strömslukarna".
Om man ska köra 12V så MÅSTE det vara riktig likspänning. Annars kommer magnetfälten bli en faktor 20 större istället givet samma ljusbehov. Och alla billiga switchade nätaggregat är uteslutna.
 
Det blir inte bättre för det :)

När det gäller fält runt en ledare så gäller den så kallade skruvprincipen. SKruven motsvarar ledaren och gängorna motsvarar magnetfältet. Detta gäller oavsett växel/likström
 
Nu är det skillnad på magnetism och magnetism, växelfält anses som skadliga. Fält från likström=fält från permanentmagneter anses ha helbregdagörande effekt, sängkläder med magneter såldes för några år sedan med en av våra äldre princessor som frontfigur.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.