S sette skrev:
Yes, den finns i södra Stockholm. Sök på Jordsåll så borde du hitta den. Inte direkt uthyrd ofta då det är ett så pass udda verktyg
Vart har du den uthyrd, Hygglo?
 
K
Bauhaus har nu jordsållar i sortimentet igen. Har huggit en av dom och kört 4 kubik genom den med mycket gott resultat. Funkar bra när den sållar, men allt annat är hemskt så som att flytta eller förvara den.
 
  • Gilla
  • Haha
Abbe W och 1 till
  • Laddar…
Har du bytt sållning grad än? Jag köpte en till istället :)
 
Jag har massa grus med lera på, och får inte bort nämnvärt med lera efter ett varv den större sållen. Är det någon som försökt sig på att tillverka "lock" till den, så att den kan köra runt gruset en stund så att leran gnuggas bort?
 
S Svante Svenson skrev:
Jag har massa grus med lera på, och får inte bort nämnvärt med lera efter ett varv den större sållen. Är det någon som försökt sig på att tillverka "lock" till den, så att den kan köra runt gruset en stund så att leran gnuggas bort?
Kör allt i en cementblandare först. Gärna med några större stenar. Så gör jag med grästorvor för att slå ur jorden.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kör allt i en cementblandare först. Gärna med några större stenar. Så gör jag med grästorvor för att slå ur jorden.
Äger ingen cementblandare, och har verkligen inte plats för någon dessvärre. Använder visp för att blanda betong och sånt…
 
S Svante Svenson skrev:
Äger ingen cementblandare, och har verkligen inte plats för någon dessvärre. Använder visp för att blanda betong och sånt…
Jag tycker själv att det är vinkeln på trumman som avgör hur mycket som slås av stenarna. Lutar den för mycket kanske? Och har du monterat L järnen i trumman?
 
Abbe W Abbe W skrev:
Jag tycker själv att det är vinkeln på trumman som avgör hur mycket som slås av stenarna. Lutar den för mycket kanske? Och har du monterat L järnen i trumman?
Jag köpte den begagnad så den kom monterad, och jo de är där. Men skulle vilja fylla den och låta köra en bra stund med samma grus för att få bort så mycket som möjligt. Iom att jag har rätt stor yta att bearbeta tänkte jag ta lite i taget, annars hade jag kunnat hyra en cementblandare.
 
K
Lutningen avgör ganska mycket, och kan enkelt justeras så den är på önskad vinkel. Går ju även bra att lägga något under benen om man inte tycker att maskinens förvalda vinklar duger.

Är väl bara att du tar bort eller justerar vinkeln på L-stöden i trumman också. Prova med 0 graders vinkel och se hur länge allt blir kvar i trumman.
Är ju verkligen ingen avancerad maskin så torde vara enklare att bara prova sig fram än att grubbla på internet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.