O
Nu är det mycket skitsnack här. Precis som Mikael_L tydligt skriver handlar det inte om påslag mellan producent och konsumentledet. Det är något helt annat. Om vi skall ta Elmonts exempel på ett relevant sett så skulle älgfilén du själv köper i butiken kosta 400:-/kg. Dessvärre får du inte själv steka på den eftersom du inte är behörig "Älgstekare". Om du vill äta älgstek måste du anlita en behörig älgstekare. Denne vill dock inte steka din älgfile du köpt för 400:-/kg utan vill själv köpa den och lägga på ytterligare 400:-/kg. Det är samma älgfilé, från samma grossist, så skillnaden ligger enbart i att älgstekaren kan utnyttja behörighetskravet till att dra in extra pengar.
 
Det handlar om att i vissa fall är tydligen oskäliga påslag OK men i andra är dom inte det. Elbutikens påslag är inte ok men slaktarens är OK. Och ska du få filen stekt så räcker det inte med några 300:- utan jag skulle göra en uppskattning på att kilopriset då skulle ligga på ca 1200 - 1500:-/kg. varav arbetskostnad uppskattningsvis är 15 minuter.
 
O
Tja... är det inte lika bra å lägga ner diskussionen om påslag? Vi kommer garanterat ingen vart och det finns flera trådar om just detta ämne.

bättre å försöka hjälpa TS med han andra problem isf... Det är lättare att göra uppskattningar om hur lång tid vissa saker tar att göra. Framförallt då vi har många proffs. Naturligtvis så kan det dyka upp massa saker som försvårar allt, men vid hyffsade omständigheter... ibland är det naturligtvis omöjligt att svara på och det blir som frågan hur långt är ett snöre.
Men att montera en JFB t.ex går att göra en uppskattning vad som är normalt. Att det sedan kan dyka upp massa följd fel är viktigt att nämna. Vilka dessutom är nästan omöjliga att svara på vad det kan kosta att åtgärda...
 
Redigerat:
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
O
elmont skrev:
Det handlar om att i vissa fall är tydligen oskäliga påslag OK men i andra är dom inte det. Elbutikens påslag är inte ok men slaktarens är OK.
Du inser inte att det där är två helt olika saker? Slaktaren (producent) utgår från ett råmaterial, förädlar det och säljer vidare ny och annorlunda produkt. Elbutiken och och elektrikern förmedlar, distribuerar, en redan färdig produkt. Att en producent kan lägga på en kostnad är rimligt. Även att en distributör kan lägga på en kostnad är rimligt. Det som många upplever är orimligt är när två olika distributörer av samma produkt har helt olika påslag. Särskilt då den ena genom lagstiftning har en särställning som tvingar konsumenten att handla via dem.

elmont skrev:
Och ska du få filen stekt så räcker det inte med några 300:- utan jag skulle göra en uppskattning på att kilopriset då skulle ligga på ca 1200 - 1500:-/kg. varav arbetskostnad uppskattningsvis är 15 minuter.
Svårt att hålla isär begreppen? Jag pratar enbart om påslaget älgsteken. Arbetskostnaden är något helt annat som jag över huvudet taget inte berört. Nu pratar vi enbart ren och skär profit på marginalen.

Odjuret skrev:
Tja... är det inte lika bra å lägga ner diskussionen om påslag?
bättre å försöka hjälpa TS med han andra problem isf...
Håller helt, med, men någonstans måste julens alla uppdämda aggressioner ta vägen! ;)

Det hela är väl egentligen ganska enkelt. Betala och glöm det så fort som möjligt. Nästa gång gör som konsumentverket beskriver på sin hemsida så slipper TS obehagliga överraskningar. Deras grundregel är att alltid begära en specificerad offert. Med en bra offert blir det, tvärt om mot vad någon skrev, väldigt lätt att ta fram jämförelsepriser på relevant material och påtala detta för företaget innan ett avtal ingås.
Tyvärr låter det bättre än det är för på tok för många företag ignorerar privatpersoner så fort orden; offert, specificerad yttras. Tråkigt men sant.

Slutpriset får, enligt lag, inte avvika med mer än 15% från offerten detta utan att hantverkaren i förväg informerat om detta. Troligtvis en anledning till att många drar sig för att lämna offert utan att klämma i ordentligt. Angående offerter och tydlighet är den här artikeln värd att läsa:

https://www.byggahus.se/ekonomi/otydlig-offert-ger-pengar-tillbaka
 
O/T
Något spännande som alltid dyker upp är att "de gör ju så i andra brancher".
Detta argument är helt åt skogen enligt mig. Lite som svärfar sa åt min fru när hon va liten och sa att hennes kompisar fick göra saker inte on fick göra. Då svarade han bara att om de får bajsa på sig skulle du göra det oxå?
2 fel blir inte mindre fel. Klaga även på de andra som gör fel så kanske det blir bättre i slutänden instället för att själv göra fel.
 
Tyvärr tror jag inte att "specificerade" offerter skulle vara till någon större nytta för dom kunder som anlitar oseriösa företagare. Ville jag skulle jag lätt kunna skriva detaljspecade offerter med var som ingår men utelämna vissa saker som måste till för att få en fungerande helhet. Det blir lite som dom ofta dåliga anbudsunderlagen som gör att entreprenören i vissa fall kan tjäna mycket mer på extra arbeten som på anbuden.
Problemet är att kunderna oftast inte har en aning om vad dom beställer utan är helt utlämnad till utföraren. Ett sätt för kunden att få koll på jobbet är att anlita en "konsult" som ser till att man får vad man beställt och att man beställer det man vill ha. Men det kostar naturligtvis en slant och det tycker man är för dyrt och i stället gnäller man när det visar sig att alla "extrajobben" fick kostnaderna att skena
Det stora påslaget på köttbiten kommer när kocken skär av köttbiten och lägger den i pannan (elektrikern klipper av kabeln och fäster den på väggen)
 
Mikael_L
elmont skrev:
Det stora påslaget på köttbiten kommer när kocken skär av köttbiten och lägger den i pannan (elektrikern klipper av kabeln och fäster den på väggen)
Här måste jag erkänna att du hade en skarp penna. (y)


Fast jag tycker nog ändå att det är en ganska stor skillnad, även om jag fattar vad du menar.

Men när notan kommer in står det ju inte:
Köttbit 200grkr 200
Potatiskr 70
Såskr 35
Tillagningkr 250
 
Om folk bara ville betala skäliga timpriser så hade man kunnat hålla samma priser som JULA osv på material.
Men när timdebiteringen är vad den är så måste pengarna in på annat håll, därav påslag på material.

Enkelt.
 
  • Gilla
Cordim
  • Laddar…
Som lite uppföljning kan jag berätta att jag kontaktade elfirman och ifrågasatte rimligheten. Utan protest och utan förklaring justerades priserna KRAFTIGT neråt och vi sparade många tusen. :sly:

Exempel:
EXXACT TRANSISTORDIM 315W Från 1000kr till 371kr
VIPPTRYCKKNAPP TRAPP VIT EXXACT Från 330 till 89,47kr
UTTAG 2-VÄGS M.I TREND P-v Från 422kr till 153kr

Även de priser jag inte anmärkt på reducerades på samma sätt. Märkligt beteende av en så stor aktör.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
1000:- för dimmern är listpriset hos Storel +moms..
 
plan-g skrev:
Som lite uppföljning kan jag berätta att jag kontaktade elfirman och ifrågasatte rimligheten. Utan protest och utan förklaring justerades priserna KRAFTIGT neråt och vi sparade många tusen. :sly:

Exempel:
EXXACT TRANSISTORDIM 315W Från 1000kr till 371kr
VIPPTRYCKKNAPP TRAPP VIT EXXACT Från 330 till 89,47kr
UTTAG 2-VÄGS M.I TREND P-v Från 422kr till 153kr

Även de priser jag inte anmärkt på reducerades på samma sätt. Märkligt beteende av en så stor aktör.
Det märkliga kan vara de första priserna men att de justerade så snabbt förvånar mig inte då det kostar mer i både tid, pengar och sinne att bråka med en kund och de vill nog ha nöjda kunder.
Jag antar att det priser du först fått är listpriser.
 
plan-g skrev:
Som lite uppföljning kan jag berätta att jag kontaktade elfirman och ifrågasatte rimligheten. Utan protest och utan förklaring justerades priserna KRAFTIGT neråt och vi sparade många tusen. :sly:

Exempel:
EXXACT TRANSISTORDIM 315W Från 1000kr till 371kr
VIPPTRYCKKNAPP TRAPP VIT EXXACT Från 330 till 89,47kr
UTTAG 2-VÄGS M.I TREND P-v Från 422kr till 153kr

Även de priser jag inte anmärkt på reducerades på samma sätt. Märkligt beteende av en så stor aktör.
Ja, men tyvärr verkar inte lagstiftningen gällande ocker gälla elektriker och rörmokare.
Lite synd tycker jag :(
 
Mikael_L
plan-g skrev:
Som lite uppföljning kan jag berätta att jag kontaktade elfirman och ifrågasatte rimligheten. Utan protest och utan förklaring justerades priserna KRAFTIGT neråt och vi sparade många tusen. :sly:

Exempel:
EXXACT TRANSISTORDIM 315W Från 1000kr till 371kr
VIPPTRYCKKNAPP TRAPP VIT EXXACT Från 330 till 89,47kr
UTTAG 2-VÄGS M.I TREND P-v Från 422kr till 153kr

Även de priser jag inte anmärkt på reducerades på samma sätt. Märkligt beteende av en så stor aktör.
Ja precis som jag antydde tidigare, 3ggr så höga priser ... :)

Konstigt att jag kunde gissa så rätt då. Och elmont får väl se över sitt rabattbrev lite ... ;)

Men dessa nya priser verkar verkligen låga. Verkar vara helt utan någon vinst alls på materialet för firman (gissning från min sida).
Lite påslag tycker jag nog att firmorna utan tvekan är värda. Det innebär nämligen reda kostnader att hantera material. Det märker man om inte annat när man ska städa bilen.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ja precis som jag antydde tidigare, 3ggr så höga priser ... :)

Konstigt att jag kunde gissa så rätt då. Och elmont får väl se över sitt rabattbrev lite ... ;)

Men dessa nya priser verkar verkligen låga. Verkar vara helt utan någon vinst alls på materialet för firman (gissning från min sida).
Lite påslag tycker jag nog att firmorna utan tvekan är värda. Det innebär nämligen reda kostnader att hantera material. Det märker man om inte annat när man ska städa bilen.
Ja jag blev själv förvånad över hur billigt det plötsligt blev. Jag frågade ju bara om priserna var rimliga.

Men jag tänker nog inte ringa och klaga på att det blev för billigt ;):cool:
 
Inga problem med priser för jag har i princip slutat jobba, är det trots de någon som framhärdar och jag "viker ner" mig får dom betala det jag vill ha eller så får det vara. Och jag behöver inte så stora marginaler då jag knappt har några kostnader. Däremot är det lite sämre med arbetsmotivationen, jag tycker att jag har gjort mitt i elbranschen. Däremot har jag lite andra special påhugg i byggsvängen för en gammal räv har otroligt med kontakter (y) Så nu tar jag bara jobb där betalningen aldrig är nått problem ELLER där kunden är osedvanligt trevlig.
Dom som tror att dom kan anlita en pensionär gratis har nog inte förstått vad pension handlar om
 
  • Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.