Har nyss haft elektriker här.
Kvaliteten på arbetet är vi väldigt missnöjda med och antalet fakturerade timmar är dubbelt mot vad dom spenderade här, men det är en annan historia.

Vid en snabb googling så ser jag ju att materialpåslagen är ganska saftiga. Några exempel:

EXXACT TRANSISTORDIM 315w pris 1000kr, Elbutik.se tar för den 319kr.

UTTAG 2-VÄGS M.I TREND P-v pris 422.50kr , Eldirekt.se tar för den125kr

VPPTRYCKKNAPP TRAPP VIT EXXACT pris 330kr , Elbutik.se tar 91kr


Är detta rimligt eller orimligt? Jag förstår att de intekan vara så billiga som de stora handlarna såklart.
 
Jag gissar att han har lagt på ca 100% på matr. om det inte är en större aktör med lite bättre priser. Vad som är vettigt kan diskuteras i det oändliga men personligen tycker jag det är lite dyrt. Till saken hör ju även att har ni inte kommit överens innan arbetet kan han ju i princip ta hur mycket han vill för grejerna.
Ps
Hos Jula kostar ett Eljo Trend jordat infällt 169:-
och jag betalar (o prutat) ca 190:- (inkl moms) hos en av mina grossister.
 
Redigerat:
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Gjorde ni inte upp om priser innan ni beställde jobbet?
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Det är vansinniga priser. Jag säljer samma produkter till under halva priset, tryckknappen är tre gånger så dyr som mina priser. Jag kan inte heller hålla internetpriser men är ändå långt ifrån det du har betalat.

edit/
Dimmern ligger 25% över listpriset på Elektroskandia. Då ska man komma ihåg att det är väldigt få som "vågar" (eller kan) hålla listpriser ut till kund.

Dock har du nog svårt att komma någonstans med detta om ni inte hade gjort upp priset innan. :confused:
 
Redigerat:
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
elmont skrev:
Jag gissar att han har lagt på ca 100% på matr. om det inte är en större aktör med lite bättre priser. Vad som är vettigt kan diskuteras i det oändliga men personligen tycker jag det är lite dyrt. Till saken hör ju även att har ni inte kommit överens innan arbetet kan han ju i princip ta hur mycket han vill för grejerna.
Ps
Hos Jula kostar ett Eljo Trend jordat infällt 169:-
och jag betalar (o prutat) ca 190:- (inkl moms) hos en av mina grossister.
Tack för svar.
Verkligen irriterande att man inte snackade priser innan. Jag litade blindt på dem efersom de ungefär är nordens största aktör. Dock så vet jag att filialen i min stad har haft problem och skall lägga ner nu. Kanske därför de försöker "blåsa" mig.

Fakturan måste väl dessutom vara betald innan nyår för att rotavdraget ska gälla. Så någon tid att bråka finns ju inte. Eller kan man bestrida utan att tappa rotavdraget? Då tänker jag mest på antal timmar och felaktigheter i utfört arbete.
 
Måste vara betalt i år av dig, betalar du 1 Januari så blir det 2016 års ROT som gäller oberoende när arbetet är utfört.
 
Betala arbetet och bestrid materialet. Det är arbetet du får ROT på.
 
Mikael_L
Och specificera noga vad du betalat för något, att det är arbetet det gäller.


Jag materialpriserna är rätt saftiga, tycker det verkar vara pålagt ca 3ggr från elektrikerns inköpspris. Svårt att veta exakt då ingen annan vet hans rabatter. Men ingen betalar "fullt pris" alla får ganska bra rabattbrev på direkten, nettoprislistan är ju en underlig företeelse på det viset.
Verkar mest vara att man har förhöjda priser för att kunna lugga kunderna på mer pengar.
 
Lite lustigt att dom som inte har rabattbrev vet bättre vilka rabatter som råder än vi som har rabattbrev :(. Nu har jag bara kollat hos en grossist och just dom nämnda "apparaterna" och allt ligger på ca dubbla priset mot mina inköpspriser (inkl moms).
 
O
Det vore väldigt intressant att driva ett sånt här ärende i domstol. I grund och botten handlar det ju om att elektrikerna utnyttjar sin skyddade ställning, genom elbehörighetssystemet, till att ta ut uppenbara ockerpriser på material. Det är ju inte tanken med behörighetssystemet.

Nu säger jag inte att elektrikerna skall sänka sina priser totalt sett. Om det handlar om att man behöver tjäna 1000:- så är det mer ärligt, och rimligare, att dra in 200:- i vinst på material med rimliga marginaler och att dra in resterande 800:- i arbetskostnad. Att framställa sig själv som "billig" och hålla nere arbetskostnaden genom orimliga materialpriser är ju så korkat att det finns inte. Särskilt med tanke på ROT-avdragen. Fattar inte vad man tror sig vinna på det. Folk blir bara förbannade på de uppenbart orimliga materialpriserna och kan inte utnyttja ROT-avdraget fullt ut. Hur kan det var bättre för elektrikerna?
 
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det är mycket svårare för konsumenten att jämföra elektrikers materialpris, eftersom detta normalt alltid är något som kommer efteråt, inte när man beställer jobbet. Timdebiteringen däremot är plättlätt att jämföra (om än inte tidsåtgången).

Det är också så att det fortfarande finns en stor grupp konsumenter som helt enkelt inte vet hur mycket saker kostar och därför tror att en JFB kostar 3000 kr.

I mitt tycke är det svårt att hävda att elektrikerna utnyttjar behörighetssystemet för att driva igenom sina höga materielpriser. Samma fenomen finns hos t.ex. rörmokare, där det inte finns ett behörighetskrav. Däremot utnyttjar båda grupperna konsumenternas okunskap.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
O
Den här tråden riskerar att spåra ur och bli hur lång som helst... Det finns flera trådar som handlar om samma sak.
Alla har vi våra åsikter. Men det råder fri prissättning i Sverige...

Tänk på att det kan ändå vara svårt att jämföra med nätet. För att ta ett exempel. De handlar om ett element. Det pris som röris får från sin grosse bli 25% högre än det jag hittat det för på nätet. På det vill han tjäna lite pengar... säg att han lägger på 25% på sitt pris.... vilket jag inte tycker är oskäligt hög marginal.... Då blir det lite andra siffror.
 
Ohemula påslag förekommer i många branscher några andra där jag har en viss insyn är biltillbehör och konfektion ( inte minst på herrsidan).
 
Mikael_L
Konfektion och annan varuhandel är inte jämförbara. Då de endast säljer varor, ej tjänst.

Men visst har bilverkstäderna ohemult stora påslag, dock dolt i bilmärkets egen reservdelsorganisation.
Och det medför ju att jag som konsument inte heller kan köpa delen självt billigare. Jo, det kan gå om jag går utanför Sveriges gränser.

Men om jag kan köpa ett ELKO RS uttag för 129:- på Jula, så blir det så tydligt skumt om elektrikern vill ha 400:- för exakt samma uttag.


Men det är kul att du alltid vill jämföra dig själv med bilskojare och andra högst bedrövliga branscher ... :cool:
 
För att inte tala om tex älgkött såg älgfile för ca 400:- kg den betalar slakteriet ca 40 :- för. Röding ca 300:- kg och den fiskar man i princip upp gratis.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.