elmont skrev:
ALLA priserna på specen är nästan exakt Elektroskandias grundnetto priser, hur mycket elfirman betalar är ju sedan en förhandlingsak mellan grossist och elfirman. Att jämföra med vad man kan köpa in via div billighetssäljare är knappast rättvist, det kostar mycket tid och sitta och leta och den tiden vill knappast kunden betala.
Påslaget varierar (det beror på hur rabattavtal ser ut) men mellan ca 100% och upp till ca 300%, även på data kabeln är påslaget ca 100 %.
OM elektrikern ska ha nått intresse av att sälja matr måste han naturligtvis ha förtjänst på det han säljer och han säljer ju inte enbart matr utan även en tjänst genom att ta fram vad som ska användas och hur mycket samt står för ev garantiåtaganden. Så att rätt av jämföra priserna mot det man kan hitta på nätet är inte rättvisande, sedan kan det helt klart diskuteras hur mycket vinsten ska vara och hur mycket av påslaget som är garantkostnader och kostnad för tjänsten.
Ps
57 apparatdosor tycker jag inte låter så många, men det är ju enkelt att räkna dom på plats
Haha, ni är allt för härliga... =)

"OM elektrikern ska ha nått intresse av att sälja matr måste han naturligtvis ha förtjänst på det han säljer..."

Ni dyker ju inte ens upp om ni inte får kränga materialet. Om det är skralt i orderboken masar ni er ut till kunder med eget material men då med mantrat "Ingen garanti då vi inte sålt materialet"

Måste vara härligt att kunna leva i molnet långt bort från verkligheten.. =)
 
Haha, ni är allt för härliga... =)

"OM elektrikern ska ha nått intresse av att sälja matr måste han naturligtvis ha förtjänst på det han säljer..."

Ni dyker ju inte ens upp om ni inte får kränga materialet. Om det är skralt i orderboken masar ni er ut till kunder med eget material men då med mantrat "Ingen garanti då vi inte sålt materialet"

Måste vara härligt att kunna leva i molnet långt bort från verklighete.. =)

Om du masar(börjar jobba som elektriker) dig upp i det där molnet så ska du se att det inte är så härligt.
Kolla på bokslut för elfirmor och jämför med andra brancher(omsättning per anställd och resultat)
 
Mikael_L
Rosti skrev:
Kolla på bokslut för elfirmor och jämför med andra brancher(omsättning per anställd och resultat)
Tja, jag roade mig med att kolla två st "enmansfirmor" nära mig.
I ena fallet är det far och son som är anställda och driver, i det andra har han två anställda.
Omsättning på 1-1,5 miljon/anställd har dom.

Det är inte illa pissat i en tjänstebransch... ;)

Men det är inte detta tråden handlar om, egentligen.
 
Har försökt hängt med i tråden men har kanske missat något.....men kan TS välja mellan att betala för löpande eller offert pris i efterhand?
Ang priserna får man nog tyvärr räkna med att det kan bli så här om man inte frågar innan....
 
Tja, jag roade mig med att kolla två st "enmansfirmor" nära mig.
I ena fallet är det far och son som är anställda och driver, i det andra har han två anställda.
Omsättning på 1-1,5 miljon/anställd har dom
1 är inte så imponerande tycker jag, 1,5 och uppåt börjar det likna nått iaf.(sett över tid, inte bara ett år)
Vad var årets resultat då (per anställd, sett över tid)?
Tror du att dom jobbar 40tim/vecka? tror inte jag, det är nog betydligt mer.
Ber om ursäkt om det drog iväg från ämnet, borde vara ny tråd kanske?
 
Redigerat:
Mikael_L
Rosti skrev:
1 är inte så imponerande tycker jag, 1,5 och uppåt börjar det likna nått iaf.(sett över tid, inte bara ett år)
För skojs skull kollade jag en massa tandläkare på företagsfakta, helt på måfå.
omsättning /anställd varierade mellan 370' och 2.100' av de jag kikade på.
Men med en tydlig övervikt av omsättning mellan ca 700' och 1.100' per år och anställd.
Vare sig 2, 1 mille som 370 tusen är representativt för tandläkarbranschen, utan det verkar ligga runt 800-900' i medel.

Men visst, vad finns det för anledning för en elektriker att tjäna mindre än en tandläkare ... ;)
 
Tittade du även på hur stor del av omsättningen som var inköp ? hos en elfirma kan man lite grovt säga att halva omsättningen ligger på matr, andra på lön och "bikostnader". Skulle jag kunna debitera 1 mille för en mans tid skulle jag jubla men tyvärr.
 
Även jag har gjort en liten slagning på: allabolag.se jag har slumpmässigt tittat på ca 20 olika elinstallatörer och dom ligger typiskt på en vinst mellan 5 och 10 % samt inte ovanligt med negativa resultat. För att sedan ta tandläkarna så har jag även där tittat på ungefär lika många där ligger vinstmarginalen typiskt på mellan 10 och 40 % samt jag hittade inte en med röda siffror. Så nog är det en rätt stor skillnad på lönsamheten.
 
Enk Projektet skrev:
Har försökt hängt med i tråden men har kanske missat något.....men kan TS välja mellan att betala för löpande eller offert pris i efterhand?
Ang priserna får man nog tyvärr räkna med att det kan bli så här om man inte frågar innan....
Vi står mellan att avbryta nu med ofärdigt eljobb alt fortsätta men vi försöker förhandla ner det lite. Vet inte än hur det går. Vi känner att väljer vi löpande friserar de nog till det så att det blir det de vill ha ändå...vi vet ju inte hur ursprungsdelen ser ut vad gäller el tyvärr.
 
Jag tycker inte att dubbla priset mot elbutik.se är oskäligt. Det är inte ett bra pris, men det är inte ett rent rån heller. Här är ett utdrag från min senaste elektrikerfaktura att jämföra med. Priserna är utan moms, så lägg på 25%.
elektriker.png
 
Redigerat:
Det vi förhandlar om nu är priset 1000 kr per eluttag och 2800 per datauttag, draget i två rum innan väggen mellan byggdes. Ej heller gipsat överallt, mest fri väg. Enligt samtliga jag talat med är det ett alldeles för högt pris.
 
Innan ni ev bryter kontakten så försök att skaffa någon ny, det är inte säkert att det är helt enkelt. Många är inte intresserade att ta över ett "jobb" där det varit "bråk", oavsett vem som har rätt eller fel.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Hur ser erat avtal ut gällande ställtid då ni har stoppat hantverkarna? Är det bara elektrikerna som inte får fortsätta eller är det fler yrkesgrupper som står och väntar?
 
fallacken skrev:
Hur ser erat avtal ut gällande ställtid då ni har stoppat hantverkarna? Är det bara elektrikerna som inte får fortsätta eller är det fler yrkesgrupper som står och väntar?
Vi har inget skriftligt avtal, bara en godkänd offert.
 
Nästa som skulle komma var målare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.