Hej
Det som wattis säger att han CE märker sina anläggningar stämmer för han är tillverkare av anläggningen stämmer.
Alla tillverkare kan CE märka sina produkter varje del enskilt men om någon annan sätter ihop dom så gäller inte CE märkning för hela utan den som sätter ihop dom måste CE märka hela rasket.
Andra i tråden har tvingats CE märka en blandning av enheter.

Dokumentet länken pekar på http://www.modernteknik.nu/0906/doc/14.pdf

Pekar bara ut skillnaden mellan CE som tidigare bara uppfyller kraven på direktiv och ansvar och dokumentation..inga tester..det är först ifall utrustningen fallerar som man går på Sdoc och den som står där som ansvarig ställs till ansvar för dom standards han skrivit i Sdoc och om han inte uppfyller EG direktiven..han har då 24 timmar på sig att skaka fram tekniska dokumentationen som kan styrka hans oskuld annars åker han i fängelse personligen. Personen som skriver under Sdoc ska vara VD i företaget inte personen som tillverkar.

S märkningen är inte alls samma sak...utan egentligen en bättre tanke där man försöker säkra produkten...CE är bara en tanke att ha ansvarig och dokumentation samt uppfylla någon typ av standard

Tänk vad bra det vore om vi kunde höja standarden på El-anläggningarna i Sverige!
 
byggarätt skrev:
Tänk vad bra det vore om vi kunde höja standarden på El-anläggningarna i Sverige!
Det här som du förespråkar skulle jag ALDRIG betala för om jag inte var tvungen.

Jag tycker det är löjligt och skapar sådan byråkrati så man blir förbannad.

Dessutom är enligt min uppfattning elsäkerheten inte ett problem idag. Det är mycket säkert och det finns betydligt farligare saker i vardagen som man inte bryr sig om.

Jag tycker att det redan idag är för lite sunt förnuft och för mycket paragrafer i elektriker yrket. Det finns ju inte en tråd här som inte drar iväg i en diskussion om hur man byråkratiskt skall göra för att det skall bli "rätt". Sen om det har någon säkerhetsmässig eller annan praktiskt betydelse är ofta ovidkommande... Det viktigaste är att det står i någon paragraf...!
 
lillePer skrev:
Det här som du förespråkar skulle jag ALDRIG betala för om jag inte var tvungen.

Jag tycker det är löjligt och skapar sådan byråkrati så man blir förbannad.

Dessutom är enligt min uppfattning elsäkerheten inte ett problem idag. Det är mycket säkert och det finns betydligt farligare saker i vardagen som man inte bryr sig om.

Jag tycker att det redan idag är för lite sunt förnuft och för mycket paragrafer i elektriker yrket. Det finns ju inte en tråd här som inte drar iväg i en diskussion om hur man byråkratiskt skall göra för att det skall bli "rätt". Sen om det har någon säkerhetsmässig eller annan praktiskt betydelse är ofta ovidkommande... Det viktigaste är att det står i någon paragraf...!
Håller till viss mån med, men anledningen till att vi inte har några större problem med elsäkerheten, är just för att den är ganska stramt reglerad.
Sverige har nog alltid legat i framkant vad gäller el-säkerhet, men mycket av detta onödigt krångliga kom med EU. Många nya EU-anpassade regler har faktist varit ett steg tillbaka.
Bara att titta hur det ser ut i länder som inte har regler och där i stort sett vem som hellst är elektriker.
Sen är det ju också så att byråkratin är mycket större än vad de flesta här på forumet kommer i kontakt med eller ens kan ana.

För övrigt är det väl inget fel att diskusionerna svävar ut, alltid någon som lär sig något.
Jag lär mig något varje dag.
 
Redigerat:
Jo jag lär mig väldigt mycket och oftast inte bara vad som är rätt utan även varför... Jag tycker det är grymt bra och intressant men också ofta underhållande.
Tycker bara att det krånglas till så förbannat...

Tycker det är synd att allt som inte går att hitta i någon paragraf är "fel".

Jag får uppfattningen att elektriker måste ha varje arbetsmoment bekräftat från någon paragraf och att Byggrätt nu även vill ha den här bekräftelsen och hänsving till paragraf dessutom dokumenterad av elektrikern...

Det låter ofta som om elektrikerna måste vara duktigare på att bläddra i lagböcker än sin ellära...

Jag vill i alla fall inte betala för en massa dokumentation och framförallt inte i exemplet ovan...
 
lillePer skrev:
Jag får uppfattningen att elektriker måste ha varje arbetsmoment bekräftat från någon paragraf och att Byggrätt nu även vill ha den här bekräftelsen och hänsving till paragraf dessutom dokumenterad av elektrikern...

Det låter ofta som om elektrikerna måste vara duktigare på att bläddra i lagböcker än sin ellära...
Jag kan ha fel men jag tycker det verkar som om de flesta paragrafdiskusioner oftast startas av personer som inte är elektriker. t.ex den eviga frågan om behörighet.
Eller ibland så är det någon hobbyelektriker som frågar vilka regler och lagar som gäller i vissa frågor och då kanske det är någon elektriker som svarar ...................och så är cirkusen igång, några ojar sig, och tycker att det är vi som är paragrafryttare.
För den som dagligen jobbar me detta är det oftast inget problem och som inom alla dicipliner så lär man genvägar, för att jobbet ska flyta på.
 
Mikael_L
WATTisPOWER skrev:
Man samanställer produktblad, dokumenterar med scheman m.m alla ingående komponenter och klistrar på CE-märket/försäkran på centralen.
Dokumentation är i princip densamma som vi brukar sätta i Drift och skötselinstruktionen, när vi överlämnar anläggningen till beställaren
Jag tror inte att du egentlig mening CE-märker din central.
Eller, JO, det är precis vad du gör, men inget av de tester som ska stå till grund för att kunna märka den.

Vet du ens vilka direktiv och harmoniska standarder som du ska uppfylla för din "CE-märkning"?
Gör du allt som det anges som ska testas, och det som du inte gör skriver du nödvändiga dokument över det uteblivna testet?
Skrivs det en instruktionsbok och säkerhetsföreskrifter i de språk som talas i länderna där produktens sätts på marknaden?
Skriver VDn under ett declaration of conformity -dokument sen, som binder honom juridiskt väldigt hårt till den testade säkerheten för produkten?

Görs inte allt detta ordentligt, tycker jag ni ska vara otroligt försiktiga med att klistra på något CE märke på någon pryl. :O


Jag har jobbat i verksamhet i anslutning till CE-märkning av produkter.
En typisk test av alla kraven för CE-märkning av dessa produkter tog i regel ca en veckas arbetstid.
 
Nu är det inte riktigt samma sak att som tillverkare CE-märka en produkt, som att plocka ihop olika redan CE-märkat normprodukter och bygga in dessa i ett skåp.
Dessutom är en elcentral som skruvas upp i en byggnad är inte att betrakta som vilken produkt som hellst, som kan tänkas saluföras på marknaden, den är en del av byggnaden.

Instruktioner samanställs bara på svenska, eftersom byggnaden knappast lär flyttas och säljas i något annat land.
Vi gör de tester som ska göras men den testen omfattar inte de apparater som vi monterar i centralen/skåpet, dom är redan CE-märkta av tillverkaren.
Om jag CE-märker så innebär detta bara att jag tar ansvar för att skåpet uppfyller grundkraven i ett visst EG-direktiv.
Vilekt bl.a innebär att alla i skåpet ingående apparater ska vara CE-märkta.
 
Mikael_L
Vilket EG-direktiv följer ni då?
 
Mikael_L skrev:
Vilket EG-direktiv följer ni då?
Måste erkänna att jag inte kan leta upp det just nu,men om du gillar paragrafer:| föreslår jag att du laddar och läser :
Centraler och ställverk skall CE-märkas enligt gällande nedan:
Lag (1992:1534) om CE-märkning, samt ändringar i Lag (1994:1588).
Du kan ladda hem denna lag samt Förordning (1993:1068) om elektrisk materiel från www.regeringen.se.
Titta oxå här: ELSÄK-FS 2000:1 "Elsäkerhetsverkets föreskrifter om viss elektrisk materiel samt allmänna råd om dessa föreskrifters
tillämpning" från Elsäkerhetsverkets webbsida www.Elsak.se.

P.S Det är inte så att VD är den som SKA underteckna, utan någon som representerar företaget
 
Redigerat:
lillePer skrev:
Jo jag lär mig väldigt mycket och oftast inte bara vad som är rätt utan även varför... Jag tycker det är grymt bra och intressant men också ofta underhållande.
Tycker bara att det krånglas till så förbannat...

Tycker det är synd att allt som inte går att hitta i någon paragraf är "fel".

Jag får uppfattningen att elektriker måste ha varje arbetsmoment bekräftat från någon paragraf och att Byggrätt nu även vill ha den här bekräftelsen och hänsving till paragraf dessutom dokumenterad av elektrikern...

Det låter ofta som om elektrikerna måste vara duktigare på att bläddra i lagböcker än sin ellära...

Jag vill i alla fall inte betala för en massa dokumentation och framförallt inte i exemplet ovan...

All byråkrati är krånglig..krångel vill lille per inte betala för...wattis håller delvis med...och sedan kommer en omgång hobby elektriker lingo...

Det en elektriker borde ha är 1.behörighet dvs utbildning och kunskaper för sitt jobb
2.Elektrikern ska följa normer och regler utfärdade av myndigheter.
3.Elektriker ska leverera det kunden efterfrågar och inte egna konstruktioner som inte strider mot ovan
4.Elektrikern ska på ett juste sätt sälja bättre el-anläggningar till sina kunder

Vi har i ett flertal trådar gått igenom alla dessa 4 saker..och den CE märkningsdiskussion vi har haft berör 2. och 4

En normal elektriker ska inte behöva kunna så mycket om normerna mer än att han ska kunna bedöma den kritiska frågan som dök upp i tråden nämligen kan jag ta en normprodukt från hager och använda den ihop med en normprodukt från garmont?

Svaret fån wattis är att det inte går i praktiken för dålig passform på fasskenor och jag kan bara hålla med wattis i praktiken.
I CE märkningen så stämmer detta inte vilket kan vara förvirrande.

När det gäller CE märkning så har mikael_l s inlägg några bra saker och wattis kommer med mer bra saker men när det gäller vem som tecknar Sdoc så är det VD och ingen annan om man inte har någon annan som tecknar företaget (som det heter juridiskt!)

Till sist lille per så kan jag bara säga att basen för allt är sunt förnuft stöttat med byråkrati(regler och föreskrifter) och inte som du tror enbart det första!

Det som är otrevligt med regler är att vidriga politiker försöker konkurrera ut andra med regler och då är det inte kul men att försöka avskaffa nyttiga regler leder till det fusk och anarki som vi börjar få i allt från teleskåp till elskåp.

Det jobbiga med dokumentation är om man inte vet hur den ska göras...hur ser säkringsförteckningarna ut i dom el-anläggningar ni arbetar i dagligen...vilken elektriker kan lita på den?
Detta är inget att skämta om men Timell har inte visat dokumentation i sitt tv program direkt..
 
Timell´s snyftserie speglar INTE den verklighet han ger sken av att återge.
Jag känner personligen till två fall där dom var långt ute i spenaten och cyklade.
Kunden var i det ena fallet helt ansvarig för att det gick fel och byggaren gjorde mycket mer än man kan förvänta sig av en seriös byggare.
Det sista programmet fick dom ställa in, trots att det var färdigt att sändas, pga av alla sakfel.
Ang. underskriften av EG-försäkran så är det inte alls så att den behöver undertecknas av någon VD, det räcker med att en representant för företaget gör det. Inte alls ovanligt att den elektriker som byggt centralen skriver under.
 
Hej Wattis jag köper att det är praxis men regelverket är stenhårt på den punkten att det ska vara VD eller den som tecknar firman som skriver på Sdoc.
Du ska inte kunna anställa Olle från systembolaget som får sitta i fängelse.

Det är trist att man har ett tv program som i sig är ett sakfel men grundproblemet är att det sker fusk!
Det ska finnas sätt att hantera besvärliga kunder.
 
byggarätt skrev:
Hej Wattis jag köper att det är praxis men regelverket är stenhårt på den punkten att det ska vara VD eller den som tecknar firman som skriver på Sdoc.
Du ska inte kunna anställa Olle från systembolaget som får sitta i fängelse.

Det är trist att man har ett tv program som i sig är ett sakfel men grundproblemet är att det sker fusk!
Det ska finnas sätt att hantera besvärliga kunder.
Jo visst förekommer fusk, men man ska nog ta ett pgr. som "Byggfusk" med en stor nypa salt.
Ang underskriften, så kanske vi inte snackar om samma dokument.
När det gäller CE-märkningen så vet jag helt säkert att det är en representant för företaget som intygar, det står i klartext att Kalle på lagret kan skriva under, trots att han jobbat på systemet. Sen är det en helt annan femma vem som får skaka galler om företaget blir stämt och fällt i domstol.
Då ligger såklart VD`n mer illa till än Kalle.
Nu ser jag att du skriver "Sdoc" vad är det för något?
 
Redigerat:
Det är "Suppliers declaration of conformity" Sdoc och översatt blir det leverantörs deklaration av uppfyllda standarder...
Det du syftar till kan vara ett dokument som liknar Sdoc men det ska vara ett Sdoc för att vara godkänd CE märkning...Jag kan bara säga att soppan kring dessa regelverk är ett bekymmer för sig.

Regelverket är solklart vem som skakar galler det är VD.
Om den elektriker som gjort felet skakar galler också är en annan femma.

Här är det bättre än farsen kring snöskottningen från tak i stockholm.
Där åkte snöskottarfirman dit..när det borde varit fastighetsägaren!
 
Angående CE-märkning så finns en folder på elförlaget att beställa. Samt även CE-etiketter:


CE-märkning av kopplingsutrustning

Broschyr om CE-märkning av kopplingsutrustning som är sammansatt av elinstallatör för en specifik anläggning, som en del av installationsarbetet, och använder CE-märkt materiel, t ex säkringar, kopplingsapparater, reläer, trafo, etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.