En hel del av mina kollegor har behörighet...
Att du inte känner någon som har ABH är inte så konstigt eftersom det inte finns så många i landet...
 
Vad jag vill påpeka är att dom absolut flesta ELEKTRIKER inte har någon behörighet, oavsett vilken spänning han jobbar med, jag skulle gissa kanske 1 på 20 ???
 
1 på 20 kan säkert stämma...
Där jag är nu är andelen dock betydligt högre, men det kan vara tillfälligheter...

Men jag vidhåller endå att en kille som jobbar med HSP i de flesta fall har koll även på LSP i varje fall rena eljobb, kommer vi in på mer tekniska prylar kan det vara svårare men där har ju även en vanlig elektriker problem.. Jobbar du med HSP så jobbar du även med LSP du har som sagt en hel del LSP i ställverk och olika stationer, även inom banverket är det en hel lågspänning...
Sen att han inte få göra jobbet om han nu inte har behörighet är en annan sak, men det gäller ju alla elektriker...
 
Tror inte heller han har någon behörighet. Säger han att han bara jobbar med högspänning är det väl inte otroligt att han jobbar på stamnätet, jobbar han på lokalnät jobbar han ju både med mellanspänning och lågspänning.
Men alla har ju olika erfarenhet oavsett vad han jobbar med, och som sagt, byta ut befintliga trådar klarar han säkerligen samt lägga till jordning.
 
Arbetar man med högspänning och lågspänningsdistribution får/har man oftast ytterst begränsad insikt i "vanlig" elinstallation i bostäder, arbetsuppgifterna är ju ljusår emellan.
Men att dra om lite tråd och ev byta central fixar ju dom flesta.
 
Ja jag skulle bli ytterst förvånad om han inte fixar att byta en central, speciellt eftersom han erbjudit sig...

Men det hade varit kul om inte TS kan höra efter med honom vad han har för arbetsupgifter..
 
Saken med centralbyte kanske är att han sätter AEG säkringar och Malmbergs JFB i en Hagerkapsling osv. Och kanske ser ut som skit inuti centralen, men det gäller ju även vanliga elektriker. Vissa kan inte koppla i en central.

//Patrik
 
Tja det kanske han gör... Händer faktiskt ganska ofta att jag också sätter andra fabrikatpå normprudukterna än hager i en hagerkapsling av den anledningen att jag gillar deras kapslingar men tycker inte att deras normprodukter är prisvärda... De har ju ett enormt påslag just på grund av deras namn. Men av någon anledning så är de flesta på detta forumet förälskade i hager...
Där är inte många skåpsbyggare som har hager som deras första val...
 
Jag hoppas att du då även CE märker centralen, blandar man olika fabrikat har man produktansvaret för helheten :)
 
Det finns fem stycken i Sverige som har ABH varav två eller tre inte får sitt förnyat pga att dom blir pensionärer eller liknande har jag för mig.
Sen som sagt så blir det inga nya heller för den delen.
 
Så då återstår frågan om TS elektriker är en av de fem (eller två/tre som är kvar). Risken är ganska liten... :)
 
ABH + ABL torde vara vanligare, i alla fall har min fd granne den behörigheten.

/K
 
snickarboden skrev:
ABH + ABL torde vara vanligare, i alla fall har min fd granne den behörigheten.

/K
D.v.s. AB. ;)

//Patrik
 
snickarboden skrev:
ABH + ABL torde vara vanligare, i alla fall har min fd granne den behörigheten.

/K
Se där...en av de 5 sista då :D
 
Ja man kan bara säga att det behövs en genomgång av elbranschen för att se till att dom som gör jobben också kan för att installera på någon annans behörighet...(Han som grundade firman någon gång på 1960 talet?)
Att byta en gammal central 1960 tal till ny och samtidigt inte byta kabel är ju fel...men vad är praxis vad gäller för bäst före datum för FK?
Nej det finns mycket som behöver göras i Sveriges elskåp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.