Fullt normalt?

  • Antal röster
    1 987
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror vi får enas om att vara oense. Det du tycker är berömvärt anser 95 procent är anmärkningsvärt och ett agerande man bör skämmas över. ;)
Jag har sett vad ni hurrar åt. Jag tar inte åt mig när ni buar.
 
M McFace skrev:
Neggodiler i ett nötskal.
Med tanke på att du tillhör den lilla gruppen (ca 5%) som klagar på alla oss andra så tycker jag att det låter som att du är neggodilen (första gången jag använde det ordet).
 
  • Gilla
  • Haha
TobiasStockholm och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt är det förvånande eller komiskt att jag både tycker batteripriset och redovisningsmetoden är högst anmärkningsvärda. Kan man inte reagera på flera saker?
Det är svårt att diskutera när målstolparna ständigt skiftar plats. Men gå du och sura över en förarglig hantverkare som berättat för dig vad han tagit betalt för.

Vilket djävla svin, alltså.
 
M McFace skrev:
Men gå du och sura över en förarglig hantverkare som berättat för dig vad han tagit betalt för.
Varför tror du jag surar?
M McFace skrev:
Vilket djävla svin, alltså.
När argumenten tryter tar invektiven vid...
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför tror du jag surar?
När argumenten tryter tar invektiven vid...
Elektrikern, ditt pucko, inte du.

Jag var sarkastisk.

Att ni låter er uppröras över att han berättar vad han tar betalt för är hysteriskt roligt.
 
  • Gilla
MHK2
  • Laddar…
M McFace skrev:
Elektrikern, ditt pucko, inte du.
OK missförstod dig. Fast "pucko" är också ett invektiv. ;)
M McFace skrev:
Jag var sarkastisk.
Det kan lätt missförstås på ett forum.
M McFace skrev:
Att ni låter er uppröras över att han berättar vad han tar betalt för är hysteriskt roligt.
Återigen, varför tror du att någon är upprörd eller surar? Själv är jag bara uttråkad på jobbet, :oops:
 
  • Gilla
Kekistan
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Med tanke på att du tillhör den lilla gruppen (ca 5%) som klagar på alla oss andra så tycker jag att det låter som att du är neggodilen (första gången jag använde det ordet).
Jag tror man kan konstatera från den här tråden att elektrikerna är värda varenda korvöre. Jag tackar ödet för att jag inte längre behöver jobba mot privatkunder. Ni är fan helt sjukt jobbiga.

Det har varit fascinerande läsning och jag måste säga att jag fått en tankeställare. I fortsättningen ska jag föreställa mig er miffon när jag har med hantverkare att göra. "Tänk vad den här stackaren har fått handskas med den här veckan." Kanske bjuda på en kopp kaffe extra.

Tack, är summeringen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
OK missförstod dig. Fast "pucko" är också ett invektiv. ;)
Det kan lätt missförstås på ett forum.
Återigen, varför tror du att någon är upprörd eller surar? Själv är jag bara uttråkad på jobbet, :oops:
Yes. Men om jag måste förklara skämtet är det inte lika roligt för mig.

Jag uppskattar ditt inspel dock. Ni 95%-are är lite svåra att greppa ibland.
 
D Dalf skrev:
Kan någon förklara varför jag ska betala för restid?
Om någon är hos flera kunder en dag kan jag förstå det, annars får man inte ihop 8 timmar den dagen, men…
Om samma person är på samma ställe flera dagar/veckor, varför ska jag betala restid?
Inte f-n får jag betalt för min restid till mitt fasta jobb.
Det är väl inte speciellt konstigt. Ditt hus är inte ordinarie arbetsplats för hantverkaren, transporten till dig är en del av uppdraget. Om du i din tjänst åker till annan plats så får du sannolikt betalt för det. Det går inte att låta bli att ta betalt för transporter om man jobbar med kortare uppdrag. Har man längre uppdrag så öppnar ju det för möjligheten att inte ta betalt för det men det kan ju ändå kräva en annan prismodell (annat timpris tex) OCH jag skulle säga att det mot privatkunder är vedertaget att ta betalt för restid även då.

Dock har vi ju fri avtalsrätt i sverige så du kan ju förhandla fram andra villkor om du ska köpa ett längre uppdrag?
 
  • Gilla
McFace
  • Laddar…
M McFace skrev:
Jag tror man kan konstatera från den här tråden att elektrikerna är värda varenda korvöre. Jag tackar ödet för att jag inte längre behöver jobba mot privatkunder. Ni är fan helt sjukt jobbiga.
Kårandan är stark i elektrikerskrået. Det krävs väl för att man ska försvarar en oärlig kollega.
Påstår man att man betalt över 60:- för 4 AAA batterier så är det antagligen an Ahlsellsrövare han kör. Och då är man oärlig.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men om det ingår en ingrediens som 95 procent av gästerna inte vill ha, bör väl en klok korvstoppare plocka bort den ingrediensen?
Men här är det inte ingrediensen utan innehållsförteckningen som diskuteras. Eller egentligen vad som går åt för att tillverka korven i form av arbete och material. Detta är de flesta kunder ointresserade av och även okunniga om. Men finare restauranger brukar iofs krydda menyn med ovidkommande fakta om var grisen är uppfödd och rödbetorna odlade. Ibland blir det dock tokigt :rofl:
Meny med julinspirerad festmåltid, inkluderar rätter och allergiinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
E
nstorck nstorck skrev:
Jag som är pappa till en ung man med autism blir lite störd när det blir ett skällsord. Det är en diagnos och inte något man väljer att ha. Elektrikern är nog bara snål vilket är en mänsklig egenskap. Han kanske är smålänning.
Jävla skitsnack om smålänningar. Vad bor du själv som är så generös?
nstorck nstorck skrev:
Jag som är pappa till en ung man med autism blir lite störd när det blir ett skällsord. Det är en diagnos och inte något man väljer att ha. Elektrikern är nog bara snål vilket är en mänsklig egenskap. Han kanske är smålänning.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J
K Kekistan skrev:
I svaret ovanför dig har du en som tydligen tycker att det här praktexemplaret till mästare inom det nya adelskrået minsann har visat nåd mot alla gnällspikar och korkade kunder genom att bara fakturera en femtedel av handskarna.

Ärligt talat, hur vore det om alla yrken började bete sig som nyadeln? På krogen tex - resekostnad för kocken och servitören, 2cl matolja och el för kokat vatten, en hundradels kvittorulle, 30kr slitage arbetskläder, 20 kr slitage på köksredskap, 200kr för lokalhyra osv osv fakturerat på notan. Eller varför inte bara klumpa ihop det som tydligen är legio bland hantverkarna; Övriga kostnader/förbrukningsmaterial 500kr extra på notan.

Förstår de inte själva hur sjukt de beter sig? Hoppas verkligen det kommer hit en massa arbetsamma ukrainare efter kriget som inte är lika bortskämda som svenskar, och rättar till förhållandet tillgång/efterfrågan inom bygg och el och liknande.
Man behöver inte gå så långt som till en restaurang ens.

Batterier till en ficklampa får man anta ingår i "arsenalen" av redskap en elektriker förväntas behöva använda, till mer eller mindre samtliga sina jobb. Alltid.
Skall kollegan som är snickare fakturera 1/100 av sin skruvdragare på samma premisser? Det vore något.
Skyddsskor, ska inte det faktureras med 1/350?
Mössa på vinterhalvåret? 2:- per jobb.

Jag ställer samma fråga som jag gjorde igår.
Vad ingår egentligen i en timpeng hos en hantverkare? Om inte batterier och arbetshandskar gör det - vad ingår då? Kunskap naturligtvis, men inget mer?
 
  • Gilla
Kekistan och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Kårandan är stark i elektrikerskrået. Det krävs väl för att man ska försvarar en oärlig kollega.
Påstår man att man betalt över 60:- för 4 AAA batterier så är det antagligen an Ahlsellsrövare han kör. Och då är man oärlig.
Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå.

Vi har två möjliga scenarion här. Det ena är att han visar vad han tar betalt för vilket du hatar. Det andra är att han bakar in det i "förbrukning" så att du slipper se det och är nöjd.

Vad har priset på batterier med det att göra?

Vill du betala för att han ska ta en vända förbi Clas Ohlsson i tillägg bara för att köpa billigare batterier? Eller räknar du med att han ska göra det gratis?

Och var fan får du i ditt tjocka huvud att han är oärlig? Han visar ju exakt på räkningen vad han tar betalt för? Det är tamejfan den ärligaste elektrikerräkningen jag någonsin sett!
 
  • Gilla
foppa
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Man behöver inte gå så långt som till en restaurang ens.

Batterier till en ficklampa får man anta ingår i "arsenalen" av redskap en elektriker förväntas behöva använda, till mer eller mindre samtliga sina jobb. Alltid.
Skall kollegan som är snickare fakturera 1/100 av sin skruvdragare på samma premisser? Det vore något.
Skyddsskor, ska inte det faktureras med 1/350?
Mössa på vinterhalvåret? 2:- per jobb.

Jag ställer samma fråga som jag gjorde igår.
Vad ingår egentligen i en timpeng hos en hantverkare? Om inte batterier och arbetshandskar gör det - vad ingår då? Kunskap naturligtvis, men inget mer?
Allt som hantverkaren kommer överens med dig ska ingå. Om ni kommit överens om att material ska ingå i timpriset kan du inte få rot på det, om man ska hårddra det.

Vad har den här elektrikern tagit i timpris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.