E EB2 skrev:
Hur svårt kan det vara för elektrikern att berätta på förhand att han tänker debitera för restiden?
Men det är väll en självklarhet att de fakturerar restiden. Speciellt om kund vill ha Rot avdrag
 
P Putte 9497 skrev:
Men det är väll en självklarhet att de fakturerar restiden. Speciellt om kund vill ha Rot avdrag
Javisst, men 140:- per mil plus ordinarie timdebitering...
Vad menar du detta har med ROT att göra?
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Man får inte göra ROT-avdrag för resekostnad, så om kunden ska nyttja ROT måste resan specificeras separat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Ren snålhet dessutom, man vill ha ut så mycket som möjligt för tiden elektrikern är på plats.
Är det verkligen snålhet det? Att man vill att den man anlitar per timme verkligen jobbar under de timmarna?

Man kan ju vända på det, och då ser det ju ut som att den som får betalt för 4 timmar men bara tänker jobba 3 är en tiggare.
 
  • Gilla
Roga1337 och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man får inte göra ROT-avdrag för resekostnad, så om kunden ska nyttja ROT måste resan specificeras separat.
Nej visst, men det motiverar inte att debitera ord timpris plus 140:-/mil anser jag.
Men det är väl lite synonymt med tankesättet att göra vinst på materialpåslaget..
 
FredrikR FredrikR skrev:
Javisst, men 140:- per mil plus ordinarie timdebitering...
Vad menar du detta har med ROT att göra?
Inget mer än att hantverkaren måste redovisa restiden om kunden ska få rot vid ansökan hos skatteverket.

140 kr milen plus lön är ju i saftigaste laget
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är det verkligen snålhet det? Att man vill att den man anlitar per timme verkligen jobbar under de timmarna?

Man kan ju vända på det, och då ser det ju ut som att den som får betalt för 4 timmar men bara tänker jobba 3 är en tiggare.
Ja, tiggare brukar ju få pengar
 
E elmont skrev:
Helt klart att det ofta brister i kommunikationen mellan kund och företag, och det får den stackars hantverkaren ofta klä skott för.
”Den stackars hantverkaren” som är den som tjänade på den bristande kommunikationen (från företagets sida, inte kundens). I fler fall än inte tror jag kunden betalar snällt och är glad att det kom någon överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Asary och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Men det är väll en självklarhet att de fakturerar restiden. Speciellt om kund vill ha Rot avdrag
Absolut, men speca det i offerten då. Kunden kan omöjligen förväntas ta reda på hur lång restid hantverkaren har.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Om Hantverkaren tar 140 kr milen borde bli 840 kr om man hinner åka 6 mil på en timme och då ska han ju inte ha det plus lön
 
  • Gilla
ptlf och 2 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Absolut, men speca det i offerten då. Kunden kan omöjligen förväntas ta reda på hur lång restid hantverkaren har.
Jo
 
P Putte 9497 skrev:
Jo
Motivera gärna. Är väl enklare att hantverkaren uppger en (uppskattad) restid än att kunden ska ta reda på varifrån han utgår.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Jag hade en kund som gnällde på min faktura då jag tagit betalt för restiden och inte milersättning (18,50). Dessutom tyckte han inte att jag skulle få betalt för att jag hämtade material.

Jobbar jag 8 timmar hos en kund och har 1 timme restid på det och dessutom 1 timme för materialinförskaffning. Ska jag då bara få betalt för 6 timmar och 18,50 mil.

Självklart sitter ju hantverkaren och åker för att hämta material på sin fritid för att han ska vara snäll mot kunden.

Jag tog 500 / timme inkl. moms och före Rot
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Varför kan inte hantverkaren ta ett fixt pris för att ta sig till kunden? (Det går t.ex. googla längden)
Då slipper kunden oroa sig för längden på resan och eventuell tid för fika på vägen dit?

Det blir ju enklare för kunden att jämföra "jag tar X kr/h och Y i framkörning", istället för "jag tar X kr/h, 140 kr/mil och 500 kr i körtid och dessutom 300 för bilen".

Det blir hantverkaren som tar risken för t.ex. stop vid trafikolyckor, men det kommer jämna ut sig i längden.
Kunden slipper en källa till osäkerhet och oro. Hantverkaren slipper massa diskussioner.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
För hundrade gången, man måste skilja på hantverkaren och företaget, i dom allra flesta fall så är hantverkaren inte den samme som företagaren. Hantverkaren får en arbetsorder och samlar ihop dom prylar som finns listade på arbetsordern samt åker till kunden, väl hos kunden ser han att det fattas nått och i stället för att avsluta jobbet åker han och hämtar det som saknas. Hantverkaren vill naturligtvis ha betalt för all den tid han har lagt mellan det att han fick arbetsordern till han har lämnat in ordern med en spec på tid och matr samt hur långt han kört. Oftast kör hantverkaren en firmabil och får inte ett öre för milpengar utan enbart för den tid han har rattat bilen. Stämmer inte tid o mat. på arbetsorder mot faktura har kontorsråttan troligen saltat. Priser på matr. brukar hantverkaren inte ha en aning om då hantverkaren ytterst sälla får veta firmans rabatter och den vinst firman gör kommer INTE hantverkaren till godo.
Man måste nästan alltid skilja på hantverkaren och företaget.
 
  • Gilla
Willmanh och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.