palbin skrev:
Jag har en liten "ramp" utanför chip-kattluckan med bla ovanbelägg-
ning av eternit-/asbetsskiva med borrade hål, men det tror jag knap-
past någon (katterna eller jag) får dammlunga utav ... .
Här kan man istället fråga sig varför. Den där ser ut att vara löstagbar och relativt nyligen lagd på sin plats. Försöker du efterlikna han som drack DDT för att bevisa att det var ofarligt?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nej - den har legat där länge - 2 1/2 år tror jag - jag har haft
eternitskivor på detta ställe ända sedan kattluckan kom dit
för 5 1/2 år sedan tror jag det var - men har bytt lite mellan
olika (bytt upp mig snanare ...). Praktexemplaret på bilden
blev tillgänglig då jag renoverade en annan del av huset för
att ersätta hustes grundkonstruktion (som synas lite av på
bildens övre del) med något bättre än det gamla (där vatten
kunde rinna in på de helt frilagad syllarna som ävenledes
låg direkt på betonghålsten utan något emellan ...).

Jag är nära bekant med folk som haft hand om den medi-
cinska utredningen av eternitarbetarnas skador (numera av-
slutad pga brist på överlevande patienter tror jag) som sett
detta arrangemang flera gånger och även bott i huset mm,
så nog är det totalt ofarligt ... . Dessutom idealiskt ifråga
om väderbeständighet... .

PS. Att arrangemanget inte är "fastmonterat" är ju för att
man komma åt att sopa, öppna dörren vid ev behov etc ...
(vilket kan behöva någon enstaka gång för få in "60 cm
grejer" som vitvaror mm ... ).
 
Redigerat:
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Hänger inte med i svängarna här.

Men tack till de som gett seriösa svar!
 
Jag har arbetat ihop med äldre byggare som använde asbestplugg för skruvar.
De sade att man stoppade fibrerna i munnen och tuggade på det lite tills det fått en tuggummiliknande konsistens innan man tog ut det och fyllde hållet som det skulle skruvas i. (Var tydligen bra och effektivt)
De höll på i några år och fann inte några problem med detta, även om de nu är väldigt medvetna om asbests farlighet!
Så jag drar slutsatsen att man ska ha kunskap och hantera rätt, men undvika att överdriva :)
 
Redigerat:
Alltså - jag vet inget själv men har hört en del av folk som
vet ALLT - det som är farligt med asbets är kornstorleken -
alla material med samma kornstorlek (och lika mycket av
denna farliga storlek) är lika potentiellt farliga - dessa korn
kan nämligen dels sväva i luften vid tillverkning eller bear-
betning och är dels VÄLDIGT dåliga nyheter för andnings-
vägarna - när kornen väl landat är de förhållandevis harm-
lösa (iungefär som en öppnad säck cement :) - fast det
vet jag inte exakt iofs - det var kanske något överdrivet
...) - och totalt harmlöst är materialet i fast form (så länge
man inte börjar bearbeta det ovetande - det vet jag) som i
tex eternitplattor ... . (Eller :) ... ?)

PS. Asbetsdamm - när det väl landat - det börjar inte fly-
ga omkring igen - utan snanare har det en lite "klistrig" ef-
fekt mot underlaget - som jag minns - vilket möjligen kan
vara skälet till att lungorna ej mår bra av det ....
 
Redigerat:
Kära falukorv. Med din ångest över denna bagatell föreslår jag att du genast byter bostad.
 
  • Gilla
verktygsgalningen
  • Laddar…
Jag förespråkar alla som tar asbest på allvar, men jag måste ändå instämma med en tidigare skribent: Att ta dit en saneringsfirma för att ta bort all asbest är inte bara extremt kostsamt, det kommer inte göra dig någon positiv skillnad mot vad du har idag. Asbestplattor är helt ofarliga i intakt form. Om du sågar i en eternitplatta med t ex fogsvans tycker jag du är väldigt onödig, men ett borrat hål kommer knappast skapa några livslånga bekymmer för dig eller ditt barn.

Skulle (helt faktalöst) våga påstå att om ni använder rengöringsmedel på sprayflaska (t ex prefekt eller ajax) så är detta antagligen bra mycket mer skadligt för ditt barn än det borrade hålet som ni torkat upp dammet från med våta trasor =)
 
palbin skrev:
PS. Asbetsdamm - när det väl landat - det börjar inte fly-
ga omkring igen - utan snanare har det en lite "klistrig" ef-
fekt mot underlaget - som jag minns - vilket möjligen kan
vara skälet till att lungorna ej mår bra av det ....
Det är vänligt att försöka dämpa meningslös oro och ångest över en enstaka incident, men det där är helt felaktigt, Asbestfibrer är pga sin ringa storlek (ned till 0,5 mikrometer) extremt flyktiga, alltså virvlar lätt upp i luften och stannar där under lång tid. I ett rum med total stiltje sjunker en asbestfiber 2 meter på 8 timmar i snitt. Vad som händer vid aktiviteter i ett rum där asbestfibrer ligger på golvet, är helt enkelt att de virvlar upp igen väldigt lätt. Att de har en "klistrande" egenskap är isåfall att de har en förmåga att lätt fastna i kläder och textil eller liknande material. Men de fastnar inte på blanka ytor, som t ex ett golv.

Det finns stundtals överdriven oro hos allmänheten, men en vakenhet och uppmärksamhet är idag befogad att ha. I Sverige har vi fortfarande 400 000 - 500 000 ton asbest i hus, hem och arbetsplatsbyggnader. I renoveringstider då dessa byggnader nu kommit upp i åren, så måste man vara till punkt och pricka vaksam när man ska börja riva eller bearbeta material i dessa byggnader. Lagstiftning för hantering finns för yrkesmän och byggherrar, men kunskapsnivån är alarmerande låg 2015 http://www.av.se/pressrum/pressmeddelanden/2014/40389.aspx. Detsamma gäller nog privatpersoner och Martin Timells som gladeligen röjer i nyinköpta gamla hus utan koll.

"Lite asbest har väl aldrig dödat någon", "det är bara de som jobbat i åratal med asbest som dör" är en farlig mentalitet och rimmar inte väl med fakta och förnuftig riskhantering. Jag vill påstå att använda asbestplattor som kattramp faller i kategorin förhöjd risk. Att döma av skicket på den så lär din katt genom åren ta med sig en signifikant summa asbestfibrer in i ditt hus (om det nu är en innekatt) via tassar och päls. Man väljer själv som privatperson vad som är värt att oroa sig för i livet, men en kattramp av asbest som exempel på att man inte behöver oroa sig som privatperson är ganska oroväckande.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Om man köper en lägenhet, där de rivit ut och byggt om gamla lokaler hur kan man vara säker på att det är riskfritt att bo där.
Hur kontrollerar man det, prover på damm borde ju ge en bra indikation, är det negativt så borde det ju inte vara asbest i luften då det borde väl synas i prover från damm från tex socklar eller fönsterbräda?
 
Andy78 skrev:
Om man köper en lägenhet, där de rivit ut och byggt om gamla lokaler hur kan man vara säker på att det är riskfritt att bo där.
Hur kontrollerar man det, prover på damm borde ju ge en bra indikation, är det negativt så borde det ju inte vara asbest i luften då det borde väl synas i prover från damm från tex socklar eller fönsterbräda?
Man bör kunna lita på att de fackmän som renoverat följt regelverk och protokoll för hantering av asbest, om det fanns i lokalerna. Byggherren/fastighetsägaren är enligt lag skyldig att inventera lokalerna för asbestförekomst innan rivning/renovering sker, och sanerat innan eller i samband med upptäckt, enligt behov.
Man kan ju såklart inte vara säker på att det skett, men lagarna finns åtminstone.

Du lär oavsett hitta små mängder asbest i allt damm, var man än befinner sig då asbest förekommer överallt i luften runt oss i varierande grad. Ju mer damm i hörnet på golvet ju mer asbest, så det är inte särskilt tillförlitligt som indikation på luftkvalitet. Man kan ta luftprover istället, vilket ger en god indikation på om det finns någon källa i byggnaden som släpper asbestfibrer (ventilationskanaler, trasig rörisolering i källaren som sprider fibrer via ventilation etc). Du kan anlita en egen besiktningsman för att kolla just asbestförekomst och han kan göra full riskbedömning och mäta vad du vill, men det lär kosta en del.
 
Jag har arbetat på byggavdelningen på ett saneringsföretag (ingen nämnd) och kan med säkerhet säga att uttrycket "man bör kunna lita på" inte gäller dessa företag. Prio 1 är alltid skillnaden mellan intäkt och utgift, regler och personal kommer sekundärt. Nu kan alla förståsigpåare dementera mig bäst ni vill men jag har sett insidan under 5 års tid så tyvärr, era vet-bättre-åsikter studsar bara!
 
  • Gilla
academia och 1 till
  • Laddar…
verktygsgalningen skrev:
Jag har arbetat på byggavdelningen på ett saneringsföretag (ingen nämnd) och kan med säkerhet säga att uttrycket "man bör kunna lita på" inte gäller dessa företag. Prio 1 är alltid skillnaden mellan intäkt och utgift, regler och personal kommer sekundärt. Nu kan alla förståsigpåare dementera mig bäst ni vill men jag har sett insidan under 5 års tid så tyvärr, era vet-bättre-åsikter studsar bara!
Hur ska man göra om man känner sig ororlig?
 
Men är det ingen som tänker på den stackars elektrikern??? Jag tycker att TS borde kompensera elektrikern med en rejäl långsemester på någon söderhavsö så att h*n får en rejäl chans att vädra ur allt h*n fick i sig pga att TS inte talat om vad som fans i pannrumsväggen väggen.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 3 till
  • Laddar…
O
elmont skrev:
Men är det ingen som tänker på den stackars elektrikern??? Jag tycker att TS borde kompensera elektrikern med en rejäl långsemester på någon söderhavsö så att h*n får en rejäl chans att vädra ur allt h*n fick i sig pga att TS inte talat om vad som fans i pannrumsväggen väggen.
Efter 60 inlägg så var det äntligen någon som faktiskt oroade sig för elektrikern. Han utsatte sig för den största exponeringen. Så varför oroar sig ingen för honom?
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
helder skrev:
Jag har arbetat ihop med äldre byggare som använde asbestplugg för skruvar.
De sade att man stoppade fibrerna i munnen och tuggade på det lite tills det fått en tuggummiliknande konsistens innan man tog ut det och fyllde hållet som det skulle skruvas i. (Var tydligen bra och effektivt)
De höll på i några år och fann inte några problem med detta, även om de nu är väldigt medvetna om asbests farlighet!
Så jag drar slutsatsen att man ska ha kunskap och hantera rätt, men undvika att överdriva :)
Björnplugg, Cascoplugg.
Tror till och med att jag använt sådant. Verkar inte sälja så bra;)
http://www.tradera.com/item/2949/228521708/gammal-pappburk-casco-plugg-med-innehall#view-item-main

Läkartidningen skriver även om Björnplugg:
http://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2014/10/Bjornplugg--asbestkalla-i-var-mans-hem/
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.