Den gamla är märkt med både 230 V och 400 V beroende på var man tittar. Lapparna stämmer inte överens. Men på plinten så är den D-kopplad vilket tyder på 400 V. Låt oss hoppas det för då är inte uttaget katastrofalt felkopplat, bara nästan.

Det som fattas är då en neutralledare till uttaget.

Men jag vill inte säga någonting utan att kontrollera hela kedjan här från central till spis.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Ska möta spänningen. Och försöka hitta en spis som tar 400V. Enklare än att dra ut en neutral.
 
J JoakimPe skrev:
Ska möta spänningen. Och försöka hitta en spis som tar 400V. Enklare än att dra ut en neutral.
Att dra fram en neutral går väl på typ 10 minuter om inget oförutsett händer, man använder en befintlig ledare (skyddsjorden) och drar med hjälp av den in en ny nolla och en ny skyddsjord samtidigt.
När det är gjort kan du välja vilken spis som helst.
 
Kort fråga, är det en äldre lägenhet som saknar jordfelsbrytare?
I så fall kan det mycket väl vara som jag beskrev i inslag#15 man nyttjar skyddsjord som nolla =PEN
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Huset är byggt -70 men det är nyare säkringsskåp med jordfelsbrytare.
 
  • Nyare säkringsskåp med jordfelsbrytare och säkringsmoduler i ett hus byggt på 1970-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den gamla är märkt med både 230 V och 400 V beroende på var man tittar. Lapparna stämmer inte överens. Men på plinten så är den D-kopplad vilket tyder på 400 V. Låt oss hoppas det för då är inte uttaget katastrofalt felkopplat, bara nästan.

Det som fattas är då en neutralledare till uttaget.

Men jag vill inte säga någonting utan att kontrollera hela kedjan här från central till spis.
Mätte spänningen i uttaget. 400V mellan stiften.
 
J JoakimPe skrev:
Mätte spänningen i uttaget. 400V mellan stiften.
Och ingen ledare på uttagets övre vänstar skruv, enklast att skaffa en ren 400 V och bara plugga in.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Bortsett från ugns lampan är sannolikt spisen hel.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Bortsett från ugns lampan är sannolikt spisen hel.
Ugnslampan lyser om jag slår på en platta.
 
J JoakimPe skrev:
Ugnslampan lyser om jag slår på en platta.
Jepp sitter en transformator inne på baksidan som ger 230 V eller ett större keraminsk motstånd.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
A
J JoakimPe skrev:
Kopplade in med perilex kontakt med fyra pinnar. Kopplingsschemat var för den nya. Den gamla ser ut så här:

Aningen förvirrande att det står 400V elementspänning på produktetiketten och 230V på luckan baktill.
lite svårt att följa vilka foton som är till vilken spis, men det ser ut som om bakstycket är bytt på den gamla och därmed felaktig info
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.