Jag har haft samma funderingar själv. Vårt hus från -37 hade centralvärme från början, och en teglad/putsad öppen spis för trevnad. Den bästa kompromissen jag kom på om man vill att vedträna skall v'ärma och inte bara se bra ut, vore att mura någon typ av rörspis med de sedvanliga fem kanalerna.
 
Villa Mairea ritades av Alvar Aalto 1935. "Lyxfunkis" skulle man kanske kunna säga... :)
Ta det som inspiration!
 
  • 8536_villa_mairea.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 8537_villa_mairea.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett problem som ingen nämnt med öppen spis är väl att den drar med sig den varma luften ut ur huset? Alltså, bortsett från att den inte värmer, så tömmer den även huset på värme?
 
holyanna skrev:
Ett problem som ingen nämnt med öppen spis är väl att den drar med sig den varma luften ut ur huset? Alltså, bortsett från att den inte värmer, så tömmer den även huset på värme?
Har vi läst samma tråd? ;)

Nästan alla nämner öppna spisens negativa sidor. Ingen rekommenderar att sätta i en öppen spis.
 
Jo, det rekommenderar jag! :)

Man ska bara inse att en öppen spis är en av de vackraste tillbehören ett hem kan ha. Men den är inte världens mest effektiva värmekälla.
 
  • Gilla
Chozza
  • Laddar…
Vi har köpt en Camian 610 insats. Den tänker vi mura in i en rak murad inbyggnad så att den ser ut som en murspis i 30-40-talsstil.
Det tycker vi är en bra kompromiss som ger mycket värme, men ändå ser någorlunda OK ut i husets stil.
 
Vill inte undanhålla er ett just nu salubjudet hus i Småland. Ombyggt ganska nyligen till villa från föredetta hyreshus.



 
Ser dyrt ut :)
bra drag också....blir nog knappt man kan värma händerna med den brasan

Alla dessa balkonger...ska starta en "varför balkong?-tråd" när jag har tillräckligt med bildmaterial.
Öppen spis är ju bara för snyggt i funkisen. Ska man ha bättre verkningsgrad kan man sätta in en kassett nån gång i framtiden, när elpriset går mot femkronan.
 
Jag hade nog själv hellre satsat på någon sorts "kubistisk" täljstensugn. Också dyrt, men tusan så effektivt och lika "vackert".

Funkisarkitekturens balkongfrosseri tror jag är ett uttryck för viljan att erbjuda "den breda massan" mer svängrum ute i solen. Hela funktionalismen var en djupt allvarsam politisk reaktion mot konventionellt mörka och osunda bostäder i överexploaterade stadskärnor. Dessutom har man (särskilt i efterhand) tillskrivit funkishus en likhet med eleganta vita atlantångare. Med promenaddäck och kommandobryggor...
 
  • Gilla
nyfiken gul
  • Laddar…
Nordpeis Manhattan hög har vi tittat på, i stil funkar den bra i hus med mer raka linjer. Går loss på typ 35 000 plus installation.

pro_462d32dbb09df.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.