Ska man byta till 10A i proppskåpet istället och ta bort dosan?
 
tommib
Nej. Du ska som GK100 föreslår lägga matningen parallellt med din nuvarande central och ha en egen elcentral i uthuset. Eller så låter du den ligga kvar under den säkringen som är installerad.

Varför skulle du inte vilja ha en elcentral i uthuset? Det känns som att det är för mycket som är oklart med detta för att kunna ge bra råd. Om du vill ha vettiga råd bör du presentera en mer komplett plan för hur uthuset ska användas och byggas, eller så pratar du med din elektriker.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nej, du har lämpligtvis en liten central i nybygget där du säkrar ner till 10A eller vad som kan vara lämpligt.
 
Om man utgår från vad du skriver i #1 dvs nära < 10 m och vad du ev vill ha anslutet där pekar det som nämns här ovan mot att det är rimligt med en liten central därute. Och har man det så väl ordnat som det ser ut på bilderna vill man gärna se till att dessa centraler är helt oberoende av varandra. Alltså lägger man dem parallellt utan huvudbrytare, säkringar eller JFB osv gemensamma bara mätar-, huvudsäkringar ligger före dem.

Kabeln som börjats med ser ut att vara av dimension som gör det möjligt att lägga det så. Men att ha några meter stump före dosan är också onödigt så lika bra att lägga denna korta sträcka ny och hel bod->mätarplatsen utan skarvdosan. Inga stora extra kostnader med sån lösning, bara gå genom med någon kunnig hur du ska lösa det i boden som första steg.
 
Nu har jag snackat med lokala elektrikern på ön. Han sa att tanken är att det ska gå en kabel från dosan i väggen ut till stugan på tomten, i stugan skall det sen sitta ett nytt litet proppskåp.
Den gula slangen som ska ligga i marken ville han att jag grävde ner innan dess. Hur gör jag detta? Att borra mig genom källarväggen löser jag men bör jag borra hålet bredvid dosan och hur gör jag anslutningen av gula slangen mot väggen så att den blir tät och inte tar in smuts/fukt?
Denna slang antar jag att de rör sig om, men som sagt, de är anslutningen mot väggen jag funderar på, samt, ska jag låta den gå ut genom väggen under marknivå eller över marknivå?
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/monteringsdetaljer/kabelskyddsror-o-50-mm-2000036443
 
Redigerat:
Kabelskyddsslangen brukar man avsluta i marken en liten bit från huset. Det är meningslöst att anstränga sig för att täta ändarna. Du kan möjligen stoppa i en trasa eller nåt. Slangen (av denna typ) är inte avsedd för att ge mekaniskt skydd av kabeln - en markkabel tål att ligga i mark - utan slangen är till för att enkelt kunna byta kabeln vid behov och ge ett visst skydd mot grävning med sin gula färg.

Därefter kan du gå in med kabeln genom väggen på lämpligt ställe. Om den ska klamras på fasaden från mark och upp så krävs en U-rör som skydd.

Försök också som sagt att rationalisera bort kopplingsdosan och säkringen i matande central.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Men slangen behöver väl titta upp under huset?
Men jag får borra upp källarväggen då, en bit ovan msrknivå?
 
Jag har inte den blekaste aning om hur ditt hus ser ut och var det därmed är lämpligt att placera slang och kabel...
 
  • Haha
etompau
  • Laddar…
Magnus E K
Jag skulle tycka att det vore en fördel att kunna stänga av elen till boden inifrån huset, utan att även bryta strömmen till hela huset. Det går väl inte om man lägger centralerna parallellt?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag skulle tycka att det vore en fördel att kunna stänga av elen till boden inifrån huset, utan att även bryta strömmen till hela huset. Det går väl inte om man lägger centralerna parallellt?
Ja vill man av någon anledning kunna det får man sätta en brytare på matningen till boden. Fortfarande lägga centralerna parallellt och utan någon inblandning i den inne som visats på bilderna. Som TS har fått det gjort nu finns ingen anledning att göra, med tanke på hur bra det är ordnat för att slippa både den helt onödiga säkringen och skarvlådan samt oberoende anläggningsdelar.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Brytaren och säkringen skulle jag låta sitta kvar när de ändå sitter där.
 
Det är ju nygjort och knappast något som ändå sitter där, bara ett exempel på dåligt val och utförande. Elinstallationer har ändå en stark inneboende förmåga att degenerera så varför man ska börja direkt ett steg på den vägen slår min förmåga.
 
GK100 GK100 skrev:
Det är ju nygjort och knappast något som ändå sitter där, bara ett exempel på dåligt val och utförande. Elinstallationer har ändå en stark inneboende förmåga att degenerera så varför man ska börja direkt ett steg på den vägen slår min förmåga.
Kabel för kort?:thinking:
 
ok, tack alla. Nästa steg blir att borra mig genom källarväggen för att ansluta slangen och sen gräva ner den i marken fram till huset.
Elektrikern sa att jag kan om jag vill även förbereda dragning av böjbar vp rör, väggdosor osv men jag antar att de inte finns instruktioner hur man gör detta heller för gemene man?
 
Allt blev klart nu på hösten. Elektrikern satte proppskåpet där jag ville och framdragning av rören i mark och vägg gjorde jag själv resten gjorde elkillen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.