Ska bygga ett komplementshus på sommarstället, ca 7 meter från huset. Nått element, elluttag, kanske en spis?
Elektrikern drog fram denna dosa som nu sitter bredvid elskåpet i stora huset. Denna ska mata stugan med ström men vilken typ av kabel ska gå från denna dosan till den nya stugan i marken? Leder man kabeln till en fördelardosa som ska sitta under den nya boden och från den en kabel till varje rum?
Öppen eldosa med flera anslutna kablar och tomma rörinföringar vid en vägg, redo för ytterligare elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektricitetsdosan bredvid elskåpet i ett hus, märkt med "hager", inklusive säkringar och strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk fördelningsdosa bredvid säkringsskåp med en svart kabel framdragen, redo för anslutning till komplementshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En öppen elektrisk kopplingsdosa med exponerade kopparledningar och kabelgenomföringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det får du börja med att fråga din elektriker om. Vi vet inte hur kabeln är inkopplad i centralen, om det är en gruppledning eller huvudledning och hur den eventuellt är avsäkrad. Det styr hur du avslutar kabeln i stugan. Det bör vara en huvudledning, och då behövs en elcentral i stugan.

För det andra behövs uppgifter om förimpedans i matande dosa, total kabellängd och kanske storlek på mätarsäkringen eller föregående huvudsäkring för att kunna ange vilken area som behövs. Det är också bra att kunna bestämma effektbehovet lite mer exakt i storleksordning < 7 kW eller < 11 kW. Denna extra belastning ska ställas mot befintliga huset - kanske behöver ni öka mätarsäkringen.
 
Näst första bilden visar ett vred och säkringar som går till den lilla lådan.
 
Enligt den bilden får jag känsla av att de e säkringar till den kabeln.
Alltså behövs sen en central med jordfelsbrytare i boden också, därifrån kommer sen elen att dras i boden
 
Finns de nån manual hur jag förbereder i boden med vp rör osv?
Drar jag vp rör bakom reglar i isolering eller borrar ni igenom alla reglar?
 
  • Gilla
daala
  • Laddar…
Manualen finns bland studentlitteraturen för de som läser elprogrammet på gymnasiet... Eftersom branschen har lyckats förbjuda och hemlighålla allt som rör elinstallationer för icke invigda så finns det tyvärr inga lättillgängliga manualer för oss vanliga dödliga.
 
  • Gilla
daala
  • Laddar…
Snacka med elektrikern så får du reda på vad du kan förbereda och hur
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Ok, hade varit bra o veta nu när jag reser stommen, sätter ytterpanel, isolering, gips och grejer...
 
Du ska definitivt inte göra något utöver stomresning och ytterpanel innan du checkat av med elektrikern.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Så jag ska ha säkringar både i huset och inne i stugan, Blir de inte kaka på kaka?
Proppskåpet och dosan på bild satte elektrikern in vid samma tillfälle. Denna har även jordfelsbrytare.
Får dra honom ett samtal.
 
Redigerat:
Jag begriper inte heller varför han har satt upp den där skarvdosan. Eftersom kabeln som går till centralen ändå är svart så kunde han lika bra ha väntat till grävningen och dragit en kabel hela vägen. Billigare, snyggare och en skarv mindre som det kan bli fel i framöver.
 
Svårt att gissa men. Ser ut som att det är max 2,5mm2. Är det 20A säkringarna som sitter till höger om huvudbrytaren som matar kabeln?
 
Ja de är 20A.
Det hela började med att vi skulle byta proppskåp, jag frågade om han samtidigt kunde förbereda nån låda där jag kan ansluta ett nybygge som skall byggas 1 år senare (nu).
 
Vad är det för area på kabeln?
 
Det är bra tjockare än de jag har hemma i vägguttagen iaf, typ dubbelt så tjocka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.