Hej.
Jag är nyfiken på hur många som eldar på sommaren för varmvatten?
Eller kör dom flesta på elpatronen i tanken?
Själv har jag tänkt att slå på patronen juni, juli, och augusti.
 
Bananen skrev:
Hej.
Jag är nyfiken på hur många som eldar på sommaren för varmvatten?
Eller kör dom flesta på elpatronen i tanken?
Själv har jag tänkt att slå på patronen juni, juli, och augusti.
Jag gör det. Tycker det är så litet besvär å elda var 4-5 dag.
 
Samma här, jag eldar ca var 4e dag hela sommaren.
 
Eldar ännu på kvällen var tredje dag men snart åker elpatronen in istället. Kökspanna=bastu i köket på sommaren. Framåt sommaren ska vi montera upp solfångare för att slippa elvärmt vatten.
 
Vi kommer att elda sommartid (första sommar med 3000 liter akumulatorer i källaren ). Det verkar bli eldning 4-6 gånger/månad. Ser inga fördelar i att slå på elpatronen ;). Det som kalas ibland värmeförluster ( isoleringsförluster, restvärme i pannan) används här till att hålla torr och behaglig klimat i källaren.
gaia
 
Är tvungen att elda för varmvatten och då beredaren sitter i en gammal kombipanna blir det ganska ofta, har ingen beredning i tankarna. Innan pannbytet blir det en vanlig elektrisk beredare, den nya pannan har bara kylslinga som tydligen inte kan vara trycksatt förjämnan. Funderar på problemet, antingen får jag nöja mig med endast elberedare, det går inte åt så mycket varmvatten, eller också blir der en värmeväxlare någonstans.
 
Eldar var tredje - fjärde dag hela sommaren. Ett inlägg så får jag upp 1500 liter i 90 grader. Det är oxå bra när jag har fyllt hela pannrummet med fuktig ved, behövs lite värme där för att veden ska torka fint tills hösten.
 
Kommer att fortsätta att elda hela sommaren. Nu de senaste veckorna har det blivit var femte dag, vilket inte är så betungande...
 
är så lyckligt lottad att vi har solfångare som komplement. Förra sommaren eldade vi tre ggr under juni, juli och aug. Solfångaren är nog den bästa investeringen vi gjort. Det är 11 år sedan och den har betalat sig flera ggr om. Sen är det ju gratis, absolut rent och man slipper man elda på sommaren! :)

MVH/Roffe
 
Om man har veden gratis kan det väl aldrig betala sig med solfångare, mer än at man slipper lägga ner tid på att tända i pannan. Det kostar ju inget
 
Även om veden är gratis i kronor och ören så klyver den inte upp sig och springer hem till vedbon av sig själv...
 
Ne det är den ju inte, men jag menar om det verkligen är ekonmiskt försvarbart att sätta dit solfångare. Går inte åt mycke ved under en sommar. och det kostar väl ca 30-40tusen att sätta dit de?
 
Nej det är det nog inte.
Men det är inte ekonomiskt försvarbart att köpa en bil heller igentligen :)
Ett solfångar paket kan man få för 20 000
 
Jo visst kanske smidigare med bil än att gå. Smidigare med solfångare än att elda kanske.
 
jag eldar inte själv, har frånluftsvärmepump. MEN om jag hade det skulle jag inte tveka en sekund att skaffa solfångare. Det spara framför allt arbete och inte minst miljö. Jag har kompisar som eldar var av en har ca: 7m2 hemmabygge och det är det bästa han har gjort enligt honom själv.

Jag funderar trots min värmepump på att skaffa solfångare för tappvatten bara för att det hade varit kul. Det behöver inte bli så dyrt om man med goda vänner pular ihop anläggningen själv.
Exempel: (http://sfinxsolar.e-butik.se/)
Vaccumrörssolfångare Beräknat Årsutbyte 1486 kWh 6750:-
varmvattenberedare med solsinga 7500:-
=14 250 inkl. moms (+ frakt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.