Lurigt det där, hur eldar ni andra tro?
Vi har en Jötul 3 med nominell effekt på 6,5 kW. Eldar alltid med stängd lucka utom första minuterna då vi har en lien springa öppen till elden fått fart. Första halvtimmen kör vi alltid med fullt drag och minskar sedan primärspjället till 2/3. Mycket mer än så kan vi inte dra ner utan att det brinner dåligt eller pyr. Nu har vi också en ganska smal kanal (knappt halvsten-halvsten) vilket naturligtvis också påverkar draget.

Skulle gärna öka förbärnnningstiden med dra ner ytterligare om jag inte var rädd för tjära/skorstensbrand. Sotaren har dock påpekat att sotet från kaminen är "skitigare", större mängd och smetigare än det från (köks)pannan.

Det är nog svårt att ge generella råd om eldning i kamin utan att ta hänsyn till skorstenskanal/drag och andra förutsättningar. Om kaminen är gammal eller ej spelar nog mindre roll som Gaia skriver. Men: Däremot finns det ju katalysatorkaminer med delvis andra förutsättningar. Men där har man en stor krångelfaktor med mycket teknik och delar som ska fungera. Vad jag förstår från USA är det ganska få kaminer som använder katalysator - genom nya sätt att bygga "gamla" kaminer kan man få större rökgasförbrännning och högre verkningsgrad (lägre utsläpp). Flera delstater i USA har världens strängaste utsläppskrav på kamineldning.
 
Hejsan !

Jag har liksom Kasch en Jötul nr 3. Vid upptändning köra jag med luckan öppen tills tändveden brunnit ned och blivit till en fin glödbädd. Därefter fyller jag på med mer ved och alla spjällen öppna fullt. När andra ilägget har tagit sig ordentligt stänger jag primärluftspället till hälften och stryper sekundärluften med ca 1/3. Förmodligen kan jag stänga mer på sekundären men jag villa att lågorna skall vara ljusa och fina. När jag eldat klart och endast glöd återstår stänger jag primärluften helt och låter sekundären vara öppet med cirka en 1/3. Då håller sig kaminen varm bra länge. Brukar få beröm av sotarn att jag eldar bra. Vid sotning av kaminen finns endast lite vitt stoft på kaminens delar. Visst blir skorstenen sotig fast det är bara "bra sot" enligt sotaren. Inget sot som kan orsaka soteld.

/ Niclas
 
Ohoj vilket svar gaia.
Utryckte mig lite klumpigt, att måla ett P på kaminen gör ju inte att det blir en bra förbrännin utan snarare att den blir ful  ;)
P märkning innebär ju bland annat att: Krav ställs även på att kaminen ska kunna eldas vid låg effekt med bibehållen hög verkningsgrad och låga utsläpp. Detta är iregel konstruerat så att man har plattor som lagrar/hjälper elden att nå en hög temp samt xtra lufttillförsel (sekundärluft).
Och som jag sa en modern kamin vilken man eldar i enligt den instruktion vilken tillverkaren tagit fram medför till en sk ren förbränning.
Det går att elda ganska "miljövänligt" i en liten gammal kamin utan sekundärtilluft dock så är det bra mycket enklare i en modern kamin med sekundärluft.
Och en ny kamin kan iregel inte strypas på samma sätt som en gammal beroende lite på att man eldade på ett annat sätt Förr/nu.

Som sagt jocke, följ dovres anvisningar hur du just eldar i din kamin. det skiljer sig lite från kamin till kamin.
 
gaia kanske har ringat in problemet (svaret på utgångsfrågan)
Släper man dom brännbara gaser i stort sätt oförbrända så har man bara 25% av värmen kvar i brasan. Vad blir verkningsgraden vid sådant eldning?

Därför(?), stryper man draget i kaminen/pannan....
Men hur förklarar man att man plötsligt skall köra med öppet spjäll om man vedeldar mot ackumulatortank? Är svaret att det beror på rädslan för att få gegga/tjära genom pyreldning? Det måste finnas en exakt nivå av drag/temp i alla anläggningar där man får alla fördelarna. Sedan inte att förglömma som tidigare påpekats. Vedmängd- (och torrhalt, sort, och ålder). Hur många har eldat med gammal ved som börjat förlora lignin osv? Det är skillnad att elda ek, björk, gran och asp.
 
Rapid skrev:
Men hur förklarar man att man plötsligt skall köra med öppet spjäll om man vedeldar mot ackumulatortank? Är svaret att det beror på rädslan för att få gegga/tjära genom pyreldning?
Nja, i moderna vedpannor reglerar man värmeproduktion med luften och det är viktigt att den är rätt inställd så det räcker till fullständig förbränning. Man laddar pannan med fex 150liter ved men det är bara den nedersta delen av laddningen som brinner rätt våldsamt. Resterande ca 100liter ligger och torkar och väntar på sin tur. Alla rökgaser sugs genom brännkammare och kan inte smyga ut oförbrända. Det är underförbränningens fördel men finns det kaminer med underförbränning?

I en kamin är det fritt ut för dom oförbrända gaser som kommer ut från vedbitar som inte brinner men torkar och avgasas vid sidan om lågorna och gaser behöver aldrig passera lågorna och antändas och brinna och avge värme. Är det för litet luft i kaminen så är det ännu mindre chans att dom antänds. Är det mycket luft så tänds all ved som ligger i kaminen och det blir för varmt. Svårt att hitta balansen i detta men kan avhjälpas med en sekundär luftspjäll. Inte alla kaminer har det spjäll och inte alla användare vet hur det egentligen ska fungera så är det ju viktigt som ppalm säger - att hålla sej till instruktion för den kamin man har.
Har man inte sekundär spjäll så är det nog säkrast att lägga små portioner ved och ofta och helre ha för mycket luft in än för lite. Det är det säkraste sättet att minska sotproduktion och klagor från grannen, som jag kan se det ;).
Jag fick faktisk ett "112"-besök av brandkåren innan jag blev klok på hur man eldar med ved men det är kanske en historia för en annan tråd.
Jag tror att jag var med om alla fel man kan göra när man eldr med ved och till slut var jag tvungen att lära mej litet om hur man leker med elden ;D. ... och nu tjattar jag om det i tid och otid för att andra ska slippa ringa 112...
gaia
 
Det är underförbränningens fördel men finns det kaminer med underförbränning?
Amerikanska Vermont Castings har en kamin som påstås köra med omvänd förbränning, Intrepid II. Jag vet dock inte hur väl den fungerar i praktiken. Kaminen säljs i Sverige via Narvells, som också säljer ett par katalysatorkaminer från VC.
 
jocke@nybleus.se skrev:
Eller är det kanske så att eldning med öppen lucka ger lägre förbränningstemperatur eftersom förbränningskammaren "försvinner" med öppen lucka och det ger i sin tur mer ohälsosamma utsläpp genom skorsten?

Många funderingar blir det.  ::)
En anna fråga, var tar du förbränningsluften ifrån? Tar du den direkt ifrån rummet eller har du ett friskluftsintag in i kaminen? Med öppen lucka lär den väl ta all din varma fina luft och förbränna den samt suga in kall luft genom dina till-luft ventiler i de andra rummen. Det lär ha stor betydelse för den producerade värmen.
Vad gäller verkningsgraden så menar Konsumentverket att man får runt 80% på t ex en Nibe 510. Vid 5kw effekt vid "lagom" eldning ger det 4kw. Ungefär som ett bastuaggregat. Jag har precis installerat en Nibe 650 men får den kollad av sotaren nästa vecka. Jag väntar med spänning på hur varmt det kan bli.
Som parentes kan jag nämna att när jag var liten och bodde hemma värmde vi upp ett hus på 170m2 med en Keddy insats i en Öppen spis, hela vintern, utan fläktar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.