M MsTake skrev:
Lägg ut det på blocket gratis mot upphämtning. Folk hämtar allt.
Absolut problemet är att jag inte pallar ha folk springande här.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
Skänk bort det mot avhämtning som ved eller till nån som vill bygga ekologiskt av spillvirke. Jag klarade halva vinterns eldning förra året på spill, blev rätt många m3.
95% av det jag kastar är ju bakaved från mitt sågverk förmodligen bra många kubik som jag hade funderat på ge bort, men iår var det inte aktuellt att lägga energi på att skänka det.
¹
 
S Sylvek skrev:
Kraftig magnet för magnetfiske och en kratta duger gott! Du kommer få bort alla spik,
Låter hoppfullt då prövar jag det först, funkar inte de tillräckligt bra får jag gräva en grop och köra bort askan.
 
husägaren TS husägaren TS skrev:
Hur tänkte du där/eller inte? Så du tror inte att pressen smälter/brinner upp?
Jag bara skojade och låtsades att det var 1:a April;):p:crysmile:
 
A AG A skrev:
Jag bara skojade och låtsades att det var 1:a April;):p:crysmile:
Jag tyckte den var klockren :crysmile:
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
eftersom jag vill ha betat och fint där.
Eldar du en rejäl brasa är jag rädd att det lär ta ett år eller så innan något växer där så det kan bli "betat och fint". :(
 
Alfredo Alfredo skrev:
Eldar du en rejäl brasa är jag rädd att det lär ta ett år eller så innan något växer där så det kan bli "betat och fint". :(
Eldat ris och sly där några år så medveten om att det tar några år innan det blir fint. Men vill på sikt inte stängsla ute det så spiken bör bort.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Eldar vedpanna och vedspisar Jag har redan mer överskott än jag kan elda från framtagningar av hagar/sjöutsikt, så redan nu läggs stor del i högar åt krypen förutom trädslagen som går som massa det säljs. Att kapa brädor med spik till ved känns alltså inte aktuellt.
Finns det ingen i närheten som vill ha gratis torr ved?
 
H heimlaga skrev:
Finns det ingen i närheten som vill ha gratis torr ved?
Det finns det säkert, men det gick ej komma nära med bil så då fick de hamna på brasan.
 
Det är alltså en relativt stor brasa, men inte jätte mycket med spik i men blir en del aska att söka igenom. Uppskattningsvis 5x10 m typ 4 m i mitten. Men är nog bara halva delen det kan finnas spik i.
 
  • Brasa av trä och spån med en kran som lägger på mer material i mörker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Askan skyfflar du naturligtvis upp och lägger på ett lämpligare ställe. De spik som blir kvar på marken är lätträknade, men om du är väldigt nojig för djuren kan du ju gå över ytan med en magnet.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Hej efter att tidigare eldat gamla brädor och svurit över all spik som blir kvar på marken så har jag bökat iväg med allt till återvinningen. Men nu har jag fått alldeles för mycket spillvirke och timmer så de hamnar på majbrasan. Men hur rensar jag spiken bäst efterråt? Lyckas man med typ en sådan magnet som dem "fiskar" med även om de är en del aska över? Eller är det göra en grop med grävarn och dra ner askan i som är bästa? Brasan är i hagen så vill få bort alla spikar.
Jag använder liten magnet som fastsatts på en stång typ pisavakvast.
 
L lodin92 skrev:
Hej efter att tidigare eldat gamla brädor och svurit över all spik som blir kvar på marken så har jag bökat iväg med allt till återvinningen. Men nu har jag fått alldeles för mycket spillvirke och timmer så de hamnar på majbrasan. Men hur rensar jag spiken bäst efterråt? Lyckas man med typ en sådan magnet som dem "fiskar" med även om de är en del aska över? Eller är det göra en grop med grävarn och dra ner askan i som är bästa? Brasan är i hagen så vill få bort alla spikar.
En vanlig "gruskratta" funkar bra. Enkelt och effektivt, krångla inte till det.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Fylla över är ju enkelt. Ett lagom lager så får spikarna rosta upp under jord.
 
L lodin92 skrev:
Hej efter att tidigare eldat gamla brädor och svurit över all spik som blir kvar på marken så har jag bökat iväg med allt till återvinningen. Men nu har jag fått alldeles för mycket spillvirke och timmer så de hamnar på majbrasan. Men hur rensar jag spiken bäst efterråt? Lyckas man med typ en sådan magnet som dem "fiskar" med även om de är en del aska över? Eller är det göra en grop med grävarn och dra ner askan i som är bästa? Brasan är i hagen så vill få bort alla spikar.
Köp en magnet, jag har en äldre variant sedan 17 år. Megamagnet 75 X 28 mm. Lyfter 300kg. Funkar klockrent och prisvärd.

Du får upp spik som ligger på och i backen.
Jag har min i ett starkt snöre och pendlar den i sidled några cm över backen och ca 1,5 brett per medan man sakta går framåt.
Spikar och allt annat magnetisk bokstavligen hoppar upp ur backen.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.